• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Diana Zadic a trecut de la pictură la broderie şi a dezvoltat un portofoliu amplu de accesorii brodate, sub brandul ZAD Illustrations: „Beretele au prins cel mai bine la public“

02.02.2022, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Pentru o beretă lucrează în general între şase şi opt ore, dar timpul alocat poate ajunge şi la 12 ore, pentru un model mai complex.

ZAD Illustrations este numele pe care Diana Zadic l-a dat pasiunii ei pentru desen şi broderie. Începutul a fost pe Instagram, unde Diana îşi posta propriile picturi, pentru a primi feedback din partea urmăritorilor. Mai târziu, a ales să dezvolte acest hobby într-o afacere care să-i aducă şi venituri. Originară din Bistriţa, Diana Zadic s-a mutat în Cluj-Napoca acum câţiva ani şi tot acolo a întemeiat şi businessul.

„Acum doar asta fac, nu mai am alt job. Cred că doar dacă te implici foarte mult timp poţi să faci din hobby un business. Am ales să fac accesorii pentru femei - mănuşi, berete, portfarduri, jurnale, dar şi ilustraţii şi cărţi poştale. Fac şi tricouri şi îmi doresc să fac mai multe articole vestimentare. Beretele însă au prins cel mai bine şi din prima la public“, a povestit Diana Zadic la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Pentru o beretă lucrează în general între şase şi opt ore, dar timpul alocat poate ajunge şi la douăsprezece ore, pentru un model mai complex. Toate produsele sub brandul ZAD Illustrations se vând online, iar Diana Zadic spune că a dezvoltat adevărate relaţii cu clienţii ei.

„Publicul este format majoritar din femei, dar şi din bărbaţi care cumpără pentru iubitele sau mamele lor. O beretă costă de la 160 de lei până la 200 de lei. Am însă în plan să fac şi câteva modele mai simple, cu preţuri mai mici.“

Celelalte produse costă între 9 lei - o felicitare sau o carte poştală, şi 200 de lei - jurnalele de pildă.

Diana Zadic spune că, atunci când a pornit pe drumul antreprenoriatului, şi-a făcut un plan de afaceri pe cinci ani, iar obiectivul pentru primul an - de a deveni mai vizibilă - a fost atins.

„În următorii ani îmi doresc să am un atelier, să lucrez cu oameni care înţeleg ce fac, cu o croitoreasă, îmi doresc expoziţii personale. În viitor, mi-aş dori să ajung cunoscută şi internaţional şi să ofer locuri de muncă.“

La baza afacerii Dianei stă creativitatea de care a dat dovadă dintotdeauna, spune ea. Încă din copilărie obişnuia să-şi îmbogăţească hainele cu broderii sau mărgele, să-şi facă propriile accesorii sau haine şi să ofere cadouri realizate de ea. Astăzi, natura este cea mai mare sursă de inspiraţie. Când a fondat businessul, rămăsese fără locul de muncă pe care îl avea de şapte ani.

Ştia că acest lucru urma să se întâmple din cauza reducerii de personal, astfel că îşi făcuse deja un plan pentru ce ar putea face mai departe.

Toată activitatea de creaţie, brodare, fotografie, discuţii cu clienţii, gestionare a comenzi lor, ambalare şi livrare este făcută de Diana. Uneori primeşte ajutor din partea mamei ei pentru unele produse, mai ales că de la ea a învăţat să brodeze.

„De profesie sunt designer textil, am studiat la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca, atât la licenţă, cât şi la masterat. Însă pasiunea pentru modă am avut-o mereu şi imediat după terminarea studiilor am început să lucrez ca designer grafic şi vestimentar pentru două branduri care vindeau haine în Rusia şi în Italia.“

A lucrat în industria modei timp de şapte ani, până a venit pandemia. În ZAD Illustrations, a investit iniţial 2.000 de lei, dar cheltuielile ulterioare au fost mult mai mari.

„Totul se petrece în propriul apartament, dar sper ca pe viitor să am posibilitatea să îmi mut toată activitatea într-un atelier propriu zis. Cu toate că ceea ce fac nu necesită un spaţiu enorm, au început să se strângă foarte multe materiale şi obiecte şi e mai greu să lucrezi de acasă“, spune Diana Zadic. 

 

O beretă costă de la 160 de lei până la 200 de lei. Celelalte produse costă între 9 lei - o felicitare sau o carte poştală, şi 200 de lei - jurnalele de pildă.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone