Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Economista Andra Tudor produce cărţi senzoriale pentru copii şi jucării educative în atelierul Didi Craft, pe care l-a dus la vânzări de 60.000 lei în trei luni

30.07.2020, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Atelierul Didi Craft din Târgovişte a pornit cu o investiţie de 800 de lei în perioada concediului de maternitate al fondatoarei Andra Tudor, iar ulterior s-au mai adăugat 40.000 de euro din Start-Up-Plus.

Andra Tudor a lăsat în 2015 munca de economistă pentru a se dedica propriului busi­ness - Didi Craft, un atelier în care poate produce zilnic circa 30 de cărţi educative, adaptate vârste­lor, de la şapte luni, la şapte ani. În plus, pe porţile atelierului din Târgovişte, Dâm­bo­viţa, ies şi jucării din lemn, mărţişoare, in­vestiţia iniţială fiind de 800 de lei.

„Noi realizăm cărţi educative, cărţi sen­zo­riale, jocuri din lemn, mărţişoare şi obiecte decorative pentru casă, terasă. Businessul nostru a început în 2015, când fetiţa mea avea şase luni, eu fiind în concediu de creştere copil, am descoperit o cărticică pe YouTube şi atunci mi-a plăcut mult şi am vrut şi eu să cumpăr una. Nu am găsit în România, aşa că am decis să o confecţionez“, a povestit Andra Tudor.

Antreprenoarea a început să cocheteze cu domeniul producţiei când încă avea statutul de angajat, lucrând ca economist pen­tru un producător. Ulterior, s-a dedicat busi­nessului, atrăgând fonduri prin programe pentru start-up-uri pentru a dezvolta businessul.

„Prima cărticică a durat şase luni să o creez, mi-a fost greu să găsesc furnizori, mate­riale, materie primă. Am început să lu­crez noaptea, iar în următoarea perioadă mi-am închiriat un spaţiu şi mi-am făcut un atelier“, a mai spus Andra Tudor.

Cărţile educative şi senzoriale sunt con­fec­ţio­nate din fetru, dar şi din alte materiale astfel încât copiii să poată învăţa prin intermediul simţurilor.

Preţul unei cărţi pleacă de la 100 de lei şi poate ajunge şi la 750 de lei în funcţie de complexitate, de personali­za­rea produsului. Cel mai căutat produs este cartea de început cu şapte activităţi educative.

De la prima carte pentru fetiţa ei, confecţionată în circa şase luni cumulat, Andra Tudor a ajuns să poată produce, alături de cele două angajate ale sale, circa 30 de opere pe zi.

„Clienţii noştri sunt părinţii, apoi femeile în general care caută obiecte decorative pentru casă, iar în perioada mărţişorului sunt bărbaţii publicul nostru. Avem furnizori în România, majoritatea materialelor se găsesc în magazinele de bricolaj, iar pentru fetru avem furnizorii noştri“, a mai spus Andra Tudor. Iar cărţile ajung inclusiv la clienţii inter­naţionali, la părinţi români care cum­pă­ră produsele pentru copii sau la companii colaboratoare, care cumpără doar accesorii fă­cute la Târgovişte pentru a le asambla ulterior.

Dacă anul 2019 a fost unul bun din perspectiva businessului, anul 2020 a venit cu criza sanitară generată de epidemia de coronavirus, însă Andra Tudor spune că a început să lucreze în avans pentru lunile următoare.

„În perioada aceasta a mers un pic mai greu, dar nu pot să mă plâng. Am început deja să lucrăm la mărţişoare, ele se fac din perioada aceasta, lucrăm şi la jucării educative, cărticele, obiecte şi jocuri din lemn. Înainte de Paşte am lansat prima noastră gamă de jucării din lemn. Părinţii caută activităţi cât mai diversificate pentru copii şi vor să îi ţină ocupaţi când ei au altă treabă“, a mai spus antreprenoarea.

Din octombrie 2019 până în decembrie anul trecut, Didi Craft a generat afaceri de 60.000 de lei, potrivit antreprenoarei. Dacă anul 2020 este unul al consolidării pentru businessul cu jucării, în 2021 Andra Tudor are plan să construiască o fabrică.

„Anul viitor vreau să accesez din nou fonduri europene, să construiesc o fabrică de producţie, vrem să ne extindem naţional şi internaţional, să creăm locuri de muncă“, a spus fondatoarea Didi Craft.

În piaţa jucăriilor din România, fabricile locale sunt foarte puţine, de obicei antreprenorii având ateliere mici sub care produc jucării. În rest, piaţa se bazează mult pe importuri din ţări precum China, Germania.

„Viaţa de antrepreneor este foarte grea, dar frumoasă din multe puncte de vedere. Faptul că eşti propriul tău şef îţi oferă o satisfacţie deplină şi ai senzaţia că poţi muta munţii din loc. Aş lua-o de la capăt în acelaşi domeniu, îmi place ce fac, nu simt că muncesc“, a concluzionat Andra Tudor.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania