Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Elena Geboiu a lăsat vânzările pentru producţie şi a creat brandul Timmo, un mic producător de încălţăminte tip barefoot care trimite 70% din produse în Franţa şi Spania

23.09.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Povestea Timmo a venit din nevoia Elenei Geboiu de a găsi o pereche de încălţăminte potrivită pentru fiul său, însă produsele din piaţă nu îndeplineau criteriile pe care ea şi le dorea, aşa că a decis să producă singură câteva perechi de încălţăminte, iar până la business a mai fost un pas.

Elena Geboiu a devenit antreprenor din nevoia pe care a identificat-o atunci când a devenit mamă şi a decis să îşi lase jobul din vânzări ca să îşi deschidă propriul atelier de producţie de încălţăminte tip barefoot. Povestea Timmo a început încă din 2014, când Elenei Geboiu i-a fost recomandat să îi cumpere băiatului ei, care abia începuse să meargă, încălţăminte barefoot. „Ortopedul a recomandat să merg pe o variantă de încălţăminte mers desculţ, nu ştiam ce înseamnă, am început să mă documentez, am cumpărat o pereche de pantofi barefoot pe care

i-am găsit la momentul respectiv în piaţă, dar neavând căptuşeală, picioarele copilului erau mereu maro. Atunci mi-am propus să văd dacă există potenţial în acest domeniu, am încercat să aflu dacă există o nevoie reală în piaţă”, povesteşte Elena Geboiu. După câteva luni, Elena Geboiu a făcut primele ghete pentru copilul său, însă a fost ajutată de persoana care astăzi este şefa atelierului de producţie. Încălţămintea este realizată din materiale naturale, în principal piele naturală, iar specificul acestor pantofi este faptul că se mulează pe piciorul copilului. Businessul a fost deschis în 2017 după o perioadă în care antreprenoarea a studiat piaţa. Investiţia iniţială a fost de 120.000 euro, din care 70.000 euro reprezintă o finanţare din fonduri europene pentru dezvoltarea zonelor rurale, atelierul fiind în Comuna Creţeni, judeţul Vâlcea.

Din 2017 şi până în prezent, businessul a crescut de la an la an, iar în prezent produsele Timmo sunt trimise în afara ţării, mai ales pe pieţele din Franţa şi Spania, iar antreprenoarea a încheiat deja parteneriate pentru Elveţia şi Germania. „Am început să ne extindem în afara ţării după o colaborare cu o clientă româncă care trăia în Franţa. Comanda produsele în România, le trimitea la mama ei, care ulterior ducea produsele în Franţa. De aici a venit ideea din partea amândurora de a face o colaborare. Acolo oamenii erau deja educaţi despre ce înseamnă încălţămintea barefoot”, spunea ea. Circa 70% din produsele realizate merg către pieţele externe. Mai mult, Timmo produce foarte multe produse personalizate, după preferinţele copiilor şi ale părinţilor, ceea ce necesită o comunicare directă cu clientul. Elena Geboiu spune că deşi businessul a crescut destul de mult, nu a pierdut contactul direct cu clienţii şi nici nu îşi doreşte acest lucru, pentru că relaţia directă cu clienţii a ajutat businessul să se dezvolte, primind feedback şi îmbunătăţind continuu produsele.

În Franţa şi Spania, Timmo colaborează cu mici magazine, însă o bună parte din produse sunt comandate direct de către clienţi. Elena Geboiu spune că a primit solicitări şi din SUA, însă capacitatea de producţie nu îi permite să trimită şi în alte ţări produsele.

Pe piaţa locală, Timmo are produsele listate într-un singur magazin fizic din Cluj-Napoca, însă se află şi pe diverse platforme online, cât şi pe site-ul propriu.

„Suntem la maximul capacităţii de producţie, e nevoie să cresc capacitatea de producţie în viitorul apropiat, ca să pot să mă listez pe alte platforme şi să cresc vânzările pe plan local şi internaţional. Dezvoltarea capacităţii de producţie a fost accelerată şi a venit înt-un ritm constant în ultimii cinci ani, pentru ca în fiecare an s-a alaturat cel puţin un membru nou în echipă. Iau în calcul deschiderea unui atelier secundar în Bucureşti, să creştem numărul de perechi realizate pentru că cererile sunt de 10 ori mai multe decât putem produce”, explică ea.

În atelierul din judeţul Vâlcea sunt produse lunar între 300 şi 500 de perechi de încălţăminte, multre dintre aceste fiind perechi unicate. Chiar şi cu dezvoltarea businessului şi creşterea capacităţii de producţie, Elena Geboiu spune că întotdeauna în atelierele sale va exista un departament special destinat personalizării, fiind un element important pentru menţinerea relaţiei cu clienţii.

Anul trecut, Timmo a avut venituri de 600.000 lei, iar pentru anul acesta este aşteptată depăşirea pragului de 1 mil. lei.

Această perioadă marcată de suprapunerea mai multor crize are un impact major asupra businessului.

„Materia primă a avut creşteri succesive de până la 40%. Cumpărătorii sunt mai atenţi, dacă înainte optau pentru 2-3 perechi pentru un singur copil, acum, a doua pereche este cu semnul întrebării. Cumpărătorul este mai precaut, mai mult, dacă înainte optau pentru un produs personalizat, pentru a scădea costurile, se îndreaptă către un produs de linie”, explică ea.

Pe lângă creşterea capacităţii de producţie pentru produsele pe care le are în prezent, antreprenoarea îşi doreşte să adauge produse destinate preadolescenţilor şi adulţilor.

Încălţămintea este realizată din materiale naturale, în principal piele naturală, iar specificul acestor pantofi este faptul că se mulează pe piciorul copilului.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania