Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Eliza Durac a descoperit produsele italieneşti în 2013 şi a deschis un magazin online şi băcănia Gourmetteria Sapori în Iaşi. „Intenţionăm să mai deschidem o unitate.“

03.08.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Bonul mediu se ridică la 100 de lei, iar cifra de afaceri lunară este cuprinsă între 17.000 şi 20.000 de euro.

Eliza Durac din Iaşi a descoperit gastronomia italiană în 2013, pe când se afla într-o vacanţă în Italia, iar când s-a întors în ţară a pornit magazinul online FeelOlio.ro, specializat în uleiuri de măsline. Ea şi soţul ei au mizat pe afacerea gourmet, aşa că au dus businessul la următorul nivel, diversificând gama de produse şi deschizând o unitate fizică în Iaşi sub numele de Gourmetteria Sapori, după o investiţie de 70.000 de euro.

„Povestea a început clasic, cu renunţarea la corporaţie. Am descoperit Italia într-o vacanţă, împreună cu toate minunăţiile ei gastronomice. Apoi, a luat naştere magazinul FeelOlio.ro. Într-una dintre vacanţele noastre în Italia ni s-a recomandat un ulei de măsline excepţional şi a fost dragoste la prima degustare şi aşa ne-a venit ideea să aducem în România acest concept de oleotecă, acest ulei de măsline. Am început să ne documentăm, să mergem la târgurile de profil, să ne cunoaştem partenerii, să le vizităm livezile şi să degustăm foarte multe soiuri de uleiuri de măsline. În 2014 am deschis magazinul online împreună cu soţul meu. Noi tot timpul am fost pasionaţi de Italia, de oameni, de locuri şi de toate produsele şi mâncărurile lor. Investiţia de pornire pentru afacerea noastră s-a ridicat la 70.000 de euro. În toamnă ne relansăm magazinul, am diversificat gama de produse“, a spus Eliza Durac.

Gama de produse cuprinde peste 1.000 de sortimente de produse, de la uleiuri de măsline şi conserve, până la brânzeturi artizanale. Tot acest portofoliu este compus din produse italieneşti, dar şi produse din Spania sau Grecia.

Clienţii magazinelor sunt clienţi educaţi, curioşi, cu vârsta cuprinsă între 25-55 de ani, cu venituri peste medie. Mai mult, fondatoarea businessului spune că există şi o comunitate mare de italieni la Iaşi, care aleg produsele regăsite pe site-ul FeelOlio sau în Gourmetteria Sapori.

Vânzările din magazinul fizic, împreună cu cele ale magazinului online depăşesc 1 mil. lei, menţionează Eliza Durac, iar anul acesta ea îşi propune o creştere de minim 20%. „Intenţionăm să mai deschidem o locaţie, clienţii ne-au cerut acest lucru în pandemie şi le vom respecta dorinţa. Vom deschide tot în Iaşi şi, poate în viitor, şi în Bucureşti.“

În prezent, afacerea funcţionează cu 6 angajaţi, însă odată cu deschiderea noii locaţii numărul lor va creşte.

Bonul mediu pentru un client care intră în Gourmetteria Sapori se ridică la circa 100 de lei, iar lunar, cifra de afaceri a magazinului se situează între 17.000 şi 20.000 de euro.

Antreprenoarea spune că există cerere şi din partea românilor stabiliţi în străinătate. Mai mult, ea susţine că există şi un început de colaborare prin care vor trimite curând produsele şi peste graniţă. Produsele gourmet sunt de asemenea livrate, în 24 de ore, în toată ţara, adaugă Eliza Durac, iar cei mai mulţi clienţi de pe partea de online sunt din Bucureşti, Sibiu şi Cluj.

„Este un segment mic, dar în creştere. Acest segment de affordable premium products este în creştere, chiar şi pe partea de online. Lumea, de când a început pandemia, a început să îşi comande online. Oamenii caută mai multă valoare în ceea ce cumpără, caută produse de calitate, sunt mai atenţi la conţinutul produselor, sunt interesanţi de etichete şi transparenţa lor“.

Totodată, ea spune că deschiderea Gourmetteriei Sapori, un magazin fizic în Iaşi într-un mare centru comercial a venit ca o nevoie firească. Principalele obiective pentru business în următoarea perioadă sunt lansarea magazinului online Sapori, livrarea produselor perisabile pe piaţa de retail şi diversificarea gamei de produse.

Ea este de părere că a fi antreprenor este ca şi când ai face o a doua facultate. „Trebuie să fii expert în IT, social media, contabilitate sau resurse umane, dar sunt multe satisfacţii.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania