• Leu / EUR4.7524
  • Leu / GBP5.4550
  • Leu / USD4.3164
Afaceri de la zero

Valentin şi Ruxandra Chibrit (dreapta) au desenat până acum sute de caricaturi. În general, toţi cei care apelează la noi au simţul umorului bine dezvoltat şi sunt dechişi la autoironie.

Afaceri de la zero. Familia Chibrit a transformat pasiunea pentru caricaturi într-un business, pornind cu un bonus obţinut de la fostul job şi cu un mic credit

vineri, 00:08 Autor: Florentina Niţu

♦ „Astăzi, artiştii pot trăi din artă, noi trăim din caricatură“ ♦ În 2017, primul an de activitate, Ruxandra şi Valentin Chibrit au avut vânzări de 40.000 de lei, valoare care s-a dublat în 2018.

Ruxandra şi Valentin Chibrit au pus în decembrie 2016 ba­ze­le Caricatours, prin care rea­lizează caricaturi, iar fi­nan­ţarea a venit iniţial din­tr-un bonus de la fostul loc de muncă urmat apoi de un credit, iar până în prezent au făcut câteva sute de caricaturi, iar cererea este în continuă creştere.

„Totul a început ca o aventură în doi, cu mi­siunea de a oferi un cadru legal activităţii noas­tre artistice, şi de a repoziţiona cari­ca­tura în lumea divertismentului. Am făcut afacerea doar cu o primă de la corporaţia unde lucram până să demisionez în noiem­brie 2016. Am avut mult curaj şi încredere. Dar îmi dorisem de mult timp să mă desprind de sistem şi aveam un produs bun. Anul tre­cut am făcut un împrumut la Banca Tran­sil­vania, BT Mic, pentru dezvoltarea pe doi ani“, povesteşte Ruxandra Chibrit, cofonda­toarea Caricatours.

Ea şi-a transferat experienţa din dome­niul comunicării în domeniul artei şi spune că determinarea sa a venit din faptul că găsise un „produs“ care a fascinat-o şi pe care îşi dorea cu adevărat să-l vândă.

Încă de la început, antreprenorii au ales două direcţii de business pe care să le urme­ze: realizarea caricaturilor de studio, du­pă poză, şi realizarea caricaturilor live, direct de la eveni­mente. În primul an de activitate au înregistrat venituri de 40.000 de lei, în următorul an cifra de afaceri s-a dublat, iar în 2019 antreprenorii speră să se menţină acest trend.

„Avem aproape săptămânal evenimente şi comenzi de tip studio. În primul an de acti­vi­ta­te am înregistrat o cifră de afaceri de apro­xi­mativ 40.000 de lei, cu profit, întrucât chel­tu­ielile cu materialele sunt destul de mici. În fiecare an aproape am dublat sumele, ceea ce este încurajator. Suntem întrebaţi destul de des dacă trăim din caricatură şi suntem bucuroşi să confirmăm că da. Astăzi, artiştii pot trăi din artă“, spune Ruxandra Chibrit.

Ea adaugă că în antreprenoriat este esen­ţial să fii specialist în obiectul de activitate pe care l-ai ales, pentru a putea trans­mite încre­dere persoanelor care apelează la serviciile sau produsele tale. Valentin Chibrit este specialist în caricatură, cu o experienţă în domeniu de peste 20 de ani. El a absolvit Liceul de Arte din Galaţi, Facultatea de Arte la Iaşi şi ulterior Academia Popa Popa’s de la Timişoara.

„Talentul lui a devenit „produsul“ meu preferat, iar eu vocea lui comunicativă. Până la momentul înfiin­ţă­rii afacerii, eu eram doar o aspirantă în domeniul artei, între timp am mai luat lecţii de la specialist.“

Potrivit antre­pre­norilor, românii sunt inte­resaţi de va­rian­tele mai puţin exa­ge­rate. De altfel, ei spun că de multe ori clienţii con­fundă stilul cartoon cu carica­tu­ra şi este nevoie de clarificări. „Noi înţelegem că prin activitatea noastră avem şi respon­sa­bi­litatea de a educa piaţa. Oamenii asociază cari­ca­tu­ra ori cu cea politică, spre ridicol, ori cu cea tip benzi-desenate în care personajele sunt în diferite ipostaze. Atunci, chiar şi în caricatura a trebuit să ne poziţionăm alegând să punem accentul pe trăsăturile faciale, pe surprin­de­rea esenţei, a personalităţii fiecărei per­soane şi pe exagerarea calităţilor şi de­fectelor, într-un mod amuzant, estetic dar care să ne şi reprezinte“, explică fondatorii Caricatours.

Ei spun că pentru caricatura au foarte multe cereri la nunţi sau alte evenimente private, când părinţii vor să le facă un cadou mirilor sau invers, ori la evenimente corporate, fiind o metoda mai puţin familiară a angajatorului de a distra invitaţii. „Majoritatea clienţilor marturiseşte că este prima dată când vede aşa ceva la evenimente, de aceea suntem convinşi că piaţa are un potenţial mult mai mare decât ne aşteptăm.“

Până în prezent, artiştii au pus pe hârtie câteva sute de caricaturi, atât live cât şi stu­dio. Caricatura live durează până la 2-3 mi­nute, cea realizată tradiţional alb-negru cu mar­ker pe carton, sau 4-5 minute, cea reali­zată digital color sau alb-negru, pe iPad cu print la faţa locului.

Cea de studio poate dura până la câteva ore. Ea se imprimă ulterior pe hârtie fotografică specială sau pe canvas.

Preţul unei caricaturi se calculează per persoană, iar în cazul Caricatours, acesta porneşte de la 200 de lei, doar partea grafică. Costul imprimării diferă în funcţie de dimensiuni. La caricatura live preţul se calulează per oră, aproximativ 100 de euro, sau se pot aleg pachete de patru ori şase ore sau all night.

„În general, toţi cei care apelează la noi au simţul umorului bine dezvoltat şi sunt dechişi la autoironie. La categoria studio, mai întâlnim şi clienţi care sunt speriaţi de reactiile beneficiarilor caricaturilor, mai ajustăm acolo unde trebuie, iar în final 95% sunt multumiţi şi astfel ne recomandă mai departe. Recomandarea este pentru noi principalul motor de promovare. De la un eveniment la altul preluăm comenzi, atât pentru caricatura live cât şi pentru cea de studio.“

Compania primeşte comenzi şi pe pagina de Facebook, dar şi pe site-ul valentinchibrit.ro, iar acum se află în construcţie şi site-ul caricatours.ro. De asemenea, antreprenorii merg şi la festivalurile unde se desenează live.

În următorii ani, Ruxandra şi Valentin Chibrit îşi propun să colaboreze cu mai mulţi artişti din domeniu şi să promoveze stilul personal al fiecăruia, pentru că, potrivit acestora, foarte mulţi simt că se compromit desenând la comandă într-un stil care nu îi reprezintă.  „O altă direcţie ar fi adaugarea unei componente de training în obiectiul de activitate, pentru artiştii care doresc să înveţe mai multe despre caricatură, cât şi pentru adulţii care sunt interesati de lectii de desen. Visul nostru este să fim peste cinci ani o pepiniera de artişti, echipe care să deseneze la evenimente dar şi într-un studio propriu sau amenajat de către noi cu toate materialele“.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania