Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Lupaşcu din Moineşti merge la evenimente de street-food şi a vândut preparate din carne afumată de 110.000 de euro în 2018

27.06.2019, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Un eveniment bun pentru afacerea SMKD înseamnă ca furgoneta să vândă peste 250 de bonuri pe zi la o medie de 31-32 de lei pe bon.

Claudiu Lupaşcu, un tânăr de 31 de ani din Moineşti, împreună cu soţia lui Alexandra Lupaşcu au investit 40.000 de euro într-o furgonetă cu preparate pe bază de carne cu care merg la festivalurile de street food din Bucureşti şi din ţară. De profesie psiholog, Claudiu Lupaşcu a început businessul SMKD (citit „Smoked“) din întâmplare, după cum spune el.

„Ideea a venit la un grătar, unde fusesem invitat de o prietenă să gătesc pentru ea. Am uitat carnea pe grătar, apoi am curăţat tot ce era ars, iar interiorul a rămas foarte zemos. Invitaţii au rămas impresionaţi şi mi-au spus să mai fac. De aici a venit ideea de a începe un business“, spune Claudiu Lupaşcu.

Totul se întâmpla în urmă cu aproape doi ani. Prima investiţie a fost într-o furgonetă, pe care a echipat-o cu tot ce era necesar astfel încât să poată merge la festivaluri unde mâncarea era în centrul atenţiei. Apoi a fost conceput smokerul, echipamentul necesar pentru a afuma carnea şi la a cărui construcţie a lucrat aproape patru luni. Ideea de a afuma carnea a venit tocmai după prima experienţă - neintenţionată - de la grătarul pe care a afumat carnea. Pentru toate echipamentele a fost necesară o investiţie de 40.000 de euro.

„Am mers pe la festivaluri, am văzut că nu exista acest gen de food truck, axat pe Texas barbecue (mod de preparare a cărnii în stil texan – n. red.), aşa că am decis să încep eu.“

Atât Claudiu, cât şi Alexandra Lupaşcu erau deja stabiliţi în Bucureşti şi profesau în di­fe­rite domenii. Astfel, Claudiu lucra ca psiho­terapeut pentru academia unei echipe de fotbal din Bucureşti, iar Alexandra lucra în domeniul fondurilor europene şi al notariatului.

„Inspiraţia vine de pe internet sau din emi­siuni cu mâncare. Nu a fost nimeni care să mă înveţe. Primele luni am făcut teste şi am cerut şi feedbackul clienţilor.“

Astăzi, SMKD funcţionează cu două furgonete. În una se produc şi se vând preparate în stil Texas barbecue, care se vând la eve­nimentele de street food, iar cealaltă funcţio­nează ca locaţie fixă în Bucu­reşti şi este bazată pe carne pre­parată tradiţional, pe plită sau la ceaun.

„Clienţii noştri sunt persoane de peste 30 de ani. Avem mâncare specific te­xa­nă, pastramă de vită, piept de raţă afumat, peş­te afumat, brânză afumată. La pregătirea lor lucrează doi bucătari pe care îi avem în furgo­netă. Cea mai căutată este carnea de vi­tă“, spune Claudiu Lupaşcu.

Preţurile pornesc de la 30 de lei pentru por­ţia de pastramă de porc şi ajung la 35 de lei pentru pastrama de vită sau o porţie de coaste de porc. Afacerea nu este însă lipsită de riscuri.

„Poţi avea cea mai bună mân­care sau cei mai buni or­gani­zatori. Dacă plouă, lumea nu iese din casă. O altă pro­vo­care este oboseala, însă dacă ai avut un eveniment bun, uiţi de epuizare.“

Un eveniment bun pentru el înseamnă să vândă peste 250 de bonuri pe zi la o medie de 31-32 de lei pe bon.

Cea mai aglomerată perioadă este vara, vârful fiind cuprins între mai şi începutul lunii august, cu o scurtă pauză până în septembrie, când revin festivalurile de street food.

În 2018, primul an integral de funcţionare a businessul SMKD, cifra de afaceri a fost de 110.000 de euro, profitul fiind de 30% din această sumă.

„Programul evenimentelor la care mergem este cuprins între orele 11 şi 23. Noi ajungem pe la 8 dimineaţa, carnea este deja macerată de seara, are condimente pe ea. Durează cam patru ore pregătirea vitei şi şase ore ceafa de porc.“

Pentru că din toamnă sezonul evenimentelor de street food nu mai este la aceleaşi cote, Claudiu Lupaşcu se gândeşte să revină în psihoterapie, urmând să reia afacerea SMKD odată cu venirea primăverii.

Preţurile pornesc de la 30 de lei pentru porţia de pastramă de porc şi ajung la 35 de lei pentru pastrama de vită sau o porţie de coaste de porc.


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania