Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Negoţ a pornit în Buzău o afacere în apicultură cu 5 stupi primiţi cadou la nuntă şi a ajuns să vândă 3.600 de borcane de miere în 2019

22.02.2020, 21:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În 2019, familia Negoţ a făcut primele livrări la export, în Canada şi Marea Britanie.

Primitiv Foods, afacerea din api­cul­tură dezvoltată de familia Cristina şi Mihai Negoţ în jude­ţul Buzău, a pornit de la cinci stupi de albine pe care cei doi tineri i-au primit ca dar de nuntă în 2014. Fără nicio experienţă în domeniu, au început să înveţe, pas cu pas, cum se gestionează o afacere de acest tip şi astfel au creat brandul de miere Primitiv Foods.

„Suntem o familie tânără care a ales să se mute la ţară şi să înceapă o mică afacere. Cât timp am stat în Bucureşti, am visat mereu la livezi, albinuţe, la produse sănătoase, aşa că ne-am hotărât să ne urmăm visul: să ne mutăm la ţară, pe Valea Buzăului în Pătârlagele“, a povestit Mihai Negoţ în emisiunea ZF Afaceri de la zero.

Aveau livadă, aşa că primul lor gând a fost către producţia de dulceţuri, însă ulterior s-au reorientat către apicultură. Au început să facă miere şi au încercat să o vândă, mai întâi vrac, însă s-au confruntat cu mai multe dificultăţi. Pentru a se diferenţia în piaţă, s-au gândit la combinaţii de miere cu fructe, seminţe şi mirodenii.

„În 2015 ne-am hotărât să ne ambalăm singuri mierea. Ne-am dorit să avem un spaţiu în care să putem lucra liniştiţi, aşa că am făcut un pact cu banca şi am obţinut 30.000 de euro, bani pe care i-am investit în ambalare. Apoi am mai investit încă 8.000 de euro în materie primă, bani împrumutaţi de la prieteni“, mai spune Mihai Negoţ.

Produsele făcute de el şi de Cristina Negoţ au la bază mierea de salcâm şi de rapiţă, la care se adaugă nuci, alune de pădure şi roşcove, cătină şi polen, aronia, fistic, cocos sau agrişe. „Vrem să susţinem producătorii locali, aşa că lucrăm cu furnizori din România pentru ingredientele pe care le putem lua de aici“, spune Cristina Negoţ.

În fabrică lucrează efectiv doar cei doi parteneri, care s-au asociat cu încă doi apicultori de pe Valea Buzăului.

„Putem face cap-coadă 100 de borcane pe zi. Suntem ajutaţi de o râşniţă şi de un malaxor. Restul este făcut manual – spălatul borcanului, pe care îl steri­li­zăm în cuptor, apoi pusul mierii în borcan, cu lingura, şi etichetarea. Totul este ames­tecat la rece, astfel încât să-şi păstreze proprietăţile.“

Borcanele – care costă 25 de lei indi­ferent de sortiment – se vând atât online, pe site-ul propriu şi prin alte site-uri partenere, cât şi în spaţii fizice, băcănii din Bucureşti, Braşov, Buzău, Sibiu, Târgu-Mureş. În 2019, familia Negoţ a făcut primele livrări la export, în Canada şi Marea Britanie. În total, afacerile au fost de 13.000 de euro anul trecut, generate de 3.600 de borcane în care a fost ambalată o tonă de miere cu fructe şi nuci.

„În 2020, ne dorim să creştem vânzările, atât în România, cât şi în afara ţării. În plus, ne dorim să venim cu un produs nou, băutură alcoolică fermentată din miere, numită mied sau hidromel. Generaţiile tinere sunt mult mai deschise la experienţe noi şi inedite, România are de oferit o miere deosebită. Iar noi ne jucăm cu această băutură cam de un an. Recent, ne-am înscris la un curs de făcut mied la Londra“, spune Mihai Negoţ.

Pentru o producţie de două tone de mied pe lună, cei doi antreprenori ar avea nevoie să facă o investiţie de 100.000 de euro în fermentatoare cu control al temperaturii, ambalare la doză, sisteme de curăţare. Dezvoltarea în această direcţie ar presupune şi patru angajaţi noi în echipă.

Înainte de a pleca din Bucureşti, el a făcut un curs de grafică publicitară ca să poată realiza el însuşi etichetele şi să nu apeleze la alte companii.

„Ne-am gândit să intrăm şi în magazine, însă acolo ni se cere o cantitate foarte mare într-un timp foarte scurt, iar noi nu putem face asta“, spune Cristina Negoţ.

Cei doi antreprenori, înainte de a fonda Primitiv Foods, aveau joburi în alte domenii decât apicultura, astfel că Mihai Negoţ era angajat la un importator de frâne, iar soţia lui făcuse un curs în domeniul coafurii.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Borcanele – care costă 25 de lei indiferent de sortiment – se vând atât online, pe site-ul propriu şi prin alte site-uri partenere, cât şi în spaţii fizice, băcănii din Bucureşti, Braşov, Buzău, Sibiu, Târgu-Mureş.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania