Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Oprea a pornit cu 4 hectare de livezi în Voineşti şi trimite mere şi suc natural sub brandul Crăiţa Merelor către consumatori din Bucureşti şi din ţară

24.03.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Sub brandul Crăiţa Merelor, familia Oprea comercializează fructe proaspete, suc natural de mere, organizează excursii şi zile în livadă, iar recent a început să dezvolte şi o pensiune în livada cu meri.

Crăiţa Merelor este numele unei livezi din Voineşti, judeţul Dâmboviţa, cu rădăcini vechi de peste 60 de ani, pe care familia Oprea o îngrijeşte şi în cadrul cărei produce peste 130 de tone de mere anual. În livadă se găsesc circa 15 soiuri de mere, pe care membrii familiei Oprea le vând în toată ţara, atât online, cât şi în pieţe sau târguri.

„Crăiţa Merelor este brandul pe care l-am construit cu familia mea – mama, tata şi sora – atunci când ne-am dorit să trans­mitem mai mult clienţilor noştri şi să le spunem povestea livezilor, nu doar să le oferim produsele noastre. Eu sunt imaginea din spatele afacerii: Corina Oprea, 33 de ani, cu experienţă în management de mai bine de 10 ani, dar cu mai bine de 25 de ani de experienţă în livadă, pentru că aici am crescut. Livada este creată de bunici acum mai bine de 60 de ani, când în zonă s-a dezvoltat acest spaţiu pomicol. Staţiunea de Cercetare şi Dezvoltare din Voineşti a fost creată cu scopul de a concepe un bazin pomicol, astfel încât locuitorii zonei au fost educaţi şi au început să planteze pomi. Într-un an bun, reuşim să avem 130-140 de tone de mere“, a povestit Corina Oprea.

Livezile familiei sunt desfăşurate în satul Voineşti şi în satele adiacente, iar su­prafaţa totală este de 4 hectare. Merii din plantaţiile lor tradiţionale, susţine Corina Oprea, ajung până la 4 metri înălţime, iar coroana depăşeşte 3 metri. În jur de 90% din plantaţie este reprezentată de meri, dar afacerea nu s-a oprit aici, astfel că familia Oprea s-a îndreptat şi către alţi pomi fructiferi, cum ar fi pruni, gutui, cireşi, vişini şi piersici. În plus, au extins şi mai mult plantaţia cu mure şi zmeură, pentru consumul propriu şi, ulterior, pentru publicul larg.

Un kilogram de mere vândut sub numele de Crăiţa Merelor costă între 4 şi 6 lei, potrivit antreprenoarei, iar clienţii pot intra în posesia fructelor fie coman­dând online, fie cumpărându-le direct din piaţă sau de la târgurile tradiţionale.

„Anul trecut, pandemia ne-a oferit o opor­tunitate şi am mers în mediul online. Azi, facem livrări personal la domiciliu în Bu­cureşti şi Ilfov. Ajungem la circa 30-50 de clienţi pe zi şi livrăm doar sâm­băta. Am în­ceput o colaborare cu o firmă de curierat şi putem să livrăm fructe şi în toată ţara“.

Totodată, businessul s-a extins şi pe partea de producţie de suc şi este, de mai bine de 12 ani, autorizat ca producă­tor de suc de mere natural.

Comanda minimă este de 50 de lei, iar cei mai mulţi clienţi cumpără, în general, 5-6 kilograme de mere şi suc.

„Producţia noastră este mare, dar nu suficient de mare pentru a asigura o cantitate constantă pe parcursul a 3-4 luni într-un supermarket. Pentru moment, nu ne dorim să intrăm în marile magazine, ci mai degrabă, în băcănii, care nu au cerinţe atât de stricte“.

Atunci când a început pandemia, familia Oprea mai avea aproximativ două tone de mere, iar clienţilor le era dificil să ajungă la ei. Astfel, povesteşte antreprenoarea, businessul cu tradiţie a prins mai mult curaj, şi-a asumat inovaţia şi membrii familiei au ieşit din zona de confort pentru a le putea oferi clienţilor produsele acasă.

Anul trecut cifra de afaceri realizată de livezile familiei Oprea a ajuns la 140.000 de lei, dar şi investiţiile în livadă au fost în jurul a 90.000 de lei. Pentru 2021, Crăiţa Merelor aşteaptă o creştere a businessului, întrucât acesta a evoluat şi produsele au ajuns mult mai uşor la clienţi.

Astfel, obiectivul pentru acest an este, după spusele antreprenoarei, îndreptarea businessului în direcţia sustenabilităţii pentru îmbutelierea sucului de mere. Totodată, acesta se va concentra şi pe dezvoltarea unor noi produse pe bază de mere sau din mere. În direcţiile de dezvoltare a acestei afaceri de familie a fost inclus şi turismul, întrucât recent, au fost începute lucrările pentru o pensiune chiar în livada de meri.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania