Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Familia Racariu din Ruseni, un sat din judeţul Neamţ, a pornit Stupina Racariu, o afacere cu miere începută în urmă cu mai bine de 35 de ani, care se află acum la a doua generaţie

20.04.2025, 13:00 Autor: Alexandra Matei

Familia Racariu produce cinci sortimente de miere naturală - de rapiţă, de salcâm, de tei, de pădure şi de floarea-soarelui şi polifloră -, iar un borcan costă 28 de lei Produsele sunt prezente şi la târguri locale, dar şi în câteva magazine fizice.

Familia Racariu din satul Ruseni, comuna Borleşti (judeţul Neamţ) a pornit, cu banii din darul de la nuntă, o afacere cu miere ce astăzi poartă numele de Stupina Racariu. Micul business de familie se află la a doua generaţie, iar cei doi fii ai fondatorilor şi soţiile lor sunt parte din povestea începută cu mulţi ani în urmă.

„Stupăria este o meserie care nu poate fi făcută doar de doi oameni. Cei doi oameni în plus pe lângă părinţi au fost cei doi băieţi, iar noi, soţiile lor, am venit cu partea de imagine. Este o poveste de familie de la cap la coadă şi fiecare are rolul său. Socrii mei au decis să rămână în ţară şi să dezvolte acest proiect antreprenorial cu banii din darul de la nuntă. Au cumpărat doi stupi, pe care i-au multiplicat şi totul a fost făcut manual”, a povestit Vasilica Racariu, nora fondatorilor. 

Stupina Racariu are între 100 şi 150 de stupi, în funcţie de perioadă şi de cât de favorabile sunt condiţiile. Familia Racariu produce cinci sortimente de miere naturală: de rapiţă, de salcâm, de tei, de pădure şi de floarea-soarelui şi polifloră, iar un borcan costă 28 de lei. Produsele sunt prezente şi la târguri locale, dar şi în câteva magazine fizice. „Suntem prezenţi într-un magazin din Ruseni, magazinul La Doi Paşi şi într-unul de produse locale din Piatra Neamţ. Ne dorim să ajungem şi la consumatorii din marile oraşe”, mai spus Vasilica Racariu.

Ea este de părere că apicultura oferă deschidere, în primul rând, pe piaţa locală. Familia Racariu îşi doreşte să se dezvolte cât mai mult local, să fie cei mai buni în regiunea lor, iar apoi extinderea către consumatorii din restul ţării să fie făcută organic şi cu responsabilitate.

O lună bună din perspectiva vânzărilor pentru un mic producător de miere, după cum spune ea, ar însemna, în medie, circa 50 de kilograme de miere vândute.

Vasilica Racariu nu ştia mai nimic despre miere, despre sortimentele existente sau despre cum se produc ele, dar a reuşit să înveţe foarte multe de la soţul ei şi de la părinţii lui, iar astăzi munceşte împreună cu ei şi este parte din mica lor afacere de familie.

Ea şi soţul ei, dincolo de stupărie, au şi job-uri full time şi se împart între afacerea de familie şi programul de lucru de la birou.

 „Suntem producători locali atestaţi, vindem miere angro, dar şi în detaliu. Fiecare om poate pleca cu borcanul de la noi de la poartă. Încurajăm oamenii să vină la noi şi să guste, iar apoi să plece cu ceea ce le place”, a mai adăugat ea.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania