Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Flavia Hriţcu, o tânără din Iaşi, a pornit de la un hobby un business în producţia de haine pentru copii, iar în 2019 a ajuns la afaceri de 180.000 de lei

11.05.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

♦ Hbebe s-a născut din pasiunea Flaviei Hriţcu de a produce hăinuţe pentru fiul său, iar acum salopetele, tricourile, rochiţele ori cămăşile realizate în atelierul din Iaşi merg către copii din întreaga ţară, în baza comenzilor online ♦ Planul antreprenoarei este să deschidă şi un magazin fizic, într-o zonă pietonală din Iaşi.

Povestea brandului de haine pentru copii Hbebe a început de Ziua Copilului, pe 1 iunie 2017, ca un hobby, povesteşte Flavia Hriţcu, care era atunci în căutarea unor haine practice şi lejere pentru fiul său, pe care a hotărât să le facă chiar ea ulterior. Acum, în atelierul din Iaşi, amenajat un an mai târziu, lucrează cinci persoane şi trimit produsele în toate colţurile României, iar în 2019 cifra de afaceri a micului business a ajuns la 180.000 de lei.

„Făceam hăinuţe pentru copilul meu care avea în 2017 opt luni. Ulterior, le-am postat pe o reţea de so­cia­lizare, iar mulţi oameni m-au abordat să fac şi pen­tru ei. A venit ca un boom pentru mine, deoarece nu aveam experienţă în domeniu, a trebuit să mă docu­men­tez repede şi să livrez produsele. Apoi am pornit o afacere ca la carte, cu acte în regulă să putem să sus­ţi­nem în continuare ideea“, spune Flavia Hriţcu, fondatoarea Hbebe.

În 2018, în primăvară, a înfiinţat firma. A accesat fon­duri guvernamentale prin programul Start-Up Nation, 44.000 de euro, bani cu care a cumpărat echi­pamentele de care avea nevoie pentru a produce. „Fără aceşti bani nu ne-am fi permis să facem in­vestiţiile necesare în atelier.“

Primul produs realizat a fost o pereche de pantaloni pentru băieţi, îşi aminteşte antreprenoarea, dar nu a prins, iar apoi a făcut o rochiţă de fetiţe, un model pentru care o viitoare clientă, din Caransebeş, i-a cerut un set mamă-fiică, aceas­ta fiind una dintre primele povocări de la începutul afacerii. În prezent sub bran­dul Hbebe sunt produse în special hai­ne pentru copii cu vârsta cuprinsă între 0-6 ani.

Flavia Hriţcu spune că a ales să producă, deoarece pe piaţă sunt brandurile consacrate de la care cumpără toată lumea, iar Hbebe oferă posibilitatea de a personaliza produsele, în plus, materialul folosit în principal este bumbacul. „Ne dorim să revină clienţii.“

„În această perioadă facem multe salopete, pentru că sunt lejere şi sunt foarte căutate. Am reuşit să rămânem pe piaţă şi să livrăm produsele clienţilor noştri. Înainte de Paşti am avut multe comenzi pentru seturi de familie, pe care le facem pentru mamă-tată-copil“, adaugă antreprenoarea. O salopetă costă 50 de lei.

Pentru materia primă, firma colaborează cu un furnizor din Bucureşti, dar importă bumbac din Turcia, deoarece în România nu se găsesc textile. Printurile de pe haine sunt realizate direct în ţesătură prin tehnica DTG (Direct to Garment), cu cerneluri pe bază de apă, ecologice şi elastice. „Suntem pe creştere, încercăm să creştem volumul de producţie cu cel puţin 10% în fiecare lună. Lucrăm pe comandă şi poate să difere volumul de la o lună la alta. Produsele personalizate sunt cele mai solicitate. Vindem pe site-ul propriu şi pe Facebook, dar şi la târgurile din Iaşi, unde am crescut foarte mult pentru că ne-a văzut lumea.“

Fondatoarea Hbebe spune că dacă ar fi închis atelierul odată cu izbucnirea pandemiei de COVID-19 pierdea finanţarea prin Start-Up Nation, deoarece încă se află în perioada de monitorizare. Însă, la finalul lunii martie s-a reglementat situaţia şi pentru micii antreprenori şi le-a permis să suspende activitatea sau să apeleze la şomaj tehnic, dacă înregistrează o scădere de 25% a vânzărilor.

„Ne gândim să creştem brandul. Dacă scad chiriile, ne gândim la un magazin fizic, dar am luat în calcul să deschidem mai întâi într-o zonă pietonală, pentru că în mall sunt brandurile consacrate. Adaosul produselor nu este mare şi nu ne permitem să plătim chirii mari. În trei ani, îmi doresc să avem cel puţin un magazin propriu în Iaşi.“

 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de  70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone