Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Florin Moroşanu valorifică lemnul care ar fi aruncat şi creează mese unicat sub brandul Moth, pe care l-a dus la peste 20.000 euro în 2020

12.05.2021, 00:08 Autor: Georgiana Mihalache

„Când mergem să achiziţionăm lemn, mergem la gatere, întrebăm unde este grămada de lemne de foc sau de rebuturi şi din acea categorie alegem lemnul.“

Florin Moroşanu, fondatorul bran­dului Moth de mese uni­cat, aduce la viaţă bucăţi de lemn care altfel ar fi folosite pen­tru foc şi a pornit un busi­ness din dorinţa de a-şi dezvolta crea­ti­vi­ta­tea. Brandul Moth a ajuns la 20.000 euro vân­zări anul trecut şi produsele ajung prin in­ter­mediul site-ului moth.ro la clienţi indi­viduali, dar şi la companii, care comandă me­se pentru spaţiile lor.

„Povestea noastră a început prin 2017 când am vrut să schimb ceva şi simţeam ne­voia să fac ceva într-un domeniu pe care nu îl cunoşteam, ceva ce nu credeam că voi putea face vreodată. Am început să mă do­cu­mentez pe ceea ce înseamnă lemnul, m-a atras foarte mult, îmi place povestea pe care o spune. Am aplicat la o finanţare Start-Up Nation, după care, cu ajutorul unui credit de la BT, am început implementarea“, a povestit Florin Moroşanu.

Deşi a început businessul într-un do­meniu nou pentru el, din dorinţa de a explora zona creativităţii, Florin Moroşanu vede Moth ca un atelier de creaţie, în care accentul cade pe povestea pe care lemnul o spune, ajutat de meşterii din atelier.

„Ţinem la ideea de atelier de creaţie şi la unicitate, care este dată şi de viziunea meşterului, dar şi de felul în care arată lemnul. Când mergem să achiziţionam lemn, mergem la gatere, întrebăm unde este grămada de lemne de foc sau de rebuturi şi din acea categorie alegem lemnul. Este foarte ieftin şi din aceste lemne cu nod, cu carii, crăpat alegem. Este perspectiva noastră asupra lemnului, chiar dacă are o carie sau un nod, acolo este farmecul lui“, a mai spus Florin Moroşanu.

Totuşi, cu acest tip de lemn este mai greu de lucrat, pentru că necesită diverse pro­cese de curăţare, sigilare a lemnului până la produsul final. O masă poate avea ca termen de producţie câteva săptămâni sau câteva luni, în funcţie de lemn, mai ales că în unele cazuri sunt aplicate tra­tamente, lemnul trebuie să se usuce.

„În primul rând, identificăm lemnul şi în funcţie de esenţa lui ne dăm seama ce putem face cu el. Dăm la o parte primul strat, vedem ce culoare are lemnul, curăţăm cariile şi ulterior intervine partea de lucru“, a mai spus Florin Moroşanu.

Preţul pentru un produs poate varia de la 2.000 lei, la 12.000 lei, în funcţie de mate­rialele folosite şi de dificultatea procesului de producţie.

Atelierul Moth este în Sighet, iar Florin Moroşanu lucrează cu oamenii din atelier de la distanţă, din Cluj. Motivul pentru care a ales Sighet pentru producţia efectivă a meselor ţine de industria bine dezvoltată a lemnului din acea zonă, de forţa de muncă specializată în prelucrarea lemnului, care ajută la crearea produselor unicate. Florin Moroşanu merge lunar în atelier, iar în restul timpului trimite schiţe, discută cu oamenii din producţie despre ce poate ieşi dintr-o bucată de lemn, contextul pandemic favorizând munca de la distanţă.

„Avem clienţi individuali, persoane fizice, dar începând de anul trecut, care pentru noi a fost surprinzător de bun, am început să avem companii drept clienţi pentru care am făcut produse la comandă. Persoanele fizice văd tipul acesta de produs, înţeleg povestea, ceea ce noi promovăm, că încercăm să valorificăm lemnul la maximum şi încercăm să construim o poveste în jurul unor defecte“, a mai povestit fondatorul Moth.

Produsele pot fi găsite pe site-ul moth.ro, dar şi pe pagina de facebook a brandului, un motiv pentru rezultatele financiare bune din 2020 fiind chiar promovarea produselor. Florin Moroşanu spune că nu vrea să intre pe alte categorii de produse, ci vrea să se specializeze pe producţia de mese unicate, dorind să nu piardă controlul asupra produselor.

„În 2021 mă interesează să păstrez ideea Moth în zona unui atelier de creaţie, mă interesează focusul pe creativitate, încercăm să testăm lucruri pe care să le adăugăm în combinaţie cu lemnul astfel încât să putem face produse pe care nu le găsim deloc la noi, cum ar fi să adăugăm lemnului beton sau fibră de carbon. Mă interesează în acest an să fim cât mai creativi“, a mai adăugat Florin Moroşanu.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania