Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Gabriela Crăciun a pornit un business din pasiunea pentru ceai şi a deschis Zuze, o ceainărie în Braşov de la care aşteaptă venituri de 70.000 euro

27.01.2022, 00:05 Autor: Miruna Diaconu

♦ Povestea Zuze a început înainte de pandemie, iar odată cu izbucnirea crizei, antreprenoarea a decis să îşi extindă activitatea şi către zona de mâncare, pornind pe acest drum cu câteva fursecuri, pe care ea le numeşte salvatoarele businessului.

Gabriela Crăciun a lucrat mai bine de zece ani în piaţa de distribuţie de ceaiuri şi cafea, însă a hotârăt să îşi deschidă propriul business unde să spună poveştile ceaiului. 

Zuze, ceainăria deschisă în Braşov de către Gabriela Crăciun, are o varietate de ceaiuri, însă antreprenoarea şi-a dorit să facă mai mult de atât, iar clienţii pot servi masa, dar pot să cumpere şi produse realizate local de către micii antreprenori.

Povestea Zuze a început în 2019, înainte de pandemie, însă odată cu izbucnirea crizei, antreprenoarea nu a stat în loc şi a căutat soluţii pentru ca businessul să poată supravieţui. Gabriela Crăciun a decis ca magazinul din spatele ceainăriei, care se adresa în principal femeilor, fiind doar produse pentru acestea, să îl transforme într-o bucătărie. „Am făcut o bucătărie, am cumpărat echipamente profesionale. Am început cu crăpaţii, aceştia sunt biscuiţii făcuţi după reţeta proprie, care ne-au salvat în toată perioadă pandemiei. Oamenii au fost încântaţi de ceea ce au găsit, eu fac ce ştiu să fac, gătesc de când mă ştiu şi am adaptam reţete, avem reţetele noastre ceea ce îi dă unicitatea gustului, totul natural”, spune Gabriela Crăciun. De la o singură reţetă, fursecurile Zuze sunt acum în opt variante, iar antreprenoarea este deschisă şi la propuneri din partea clienţilor.

„Eu le-am zis crăpaţi de bucurie ca să vadă oameni frumoşi ca tine, pentru că sunt pe bază de unt şi fiecare bucată de aluat trece prin mâinile mele, sunt daţi prin zahăr pudră şi ei crapă.” În sezonul cald, ceainăria este un loc şi al evenimentelor private, lansărilor de carte sau serilor de muzică live. De la deschiderea Zuze şi până în prezent au avut loc în mica ceainărie peste 200 de evenimente, chiar şi cu restricţiile aflate în vigoare. Antreprenoarea spune că deşi serveşte mâncare, în principal pentru masa de prânz, nu există un meniu stabilit, astfel că în fiecare săptămână publică pe reţelele de socializare ce are de gând să gătească în următoarea săptămână, iar produsele le cumpără proaspete în fiecare zi. Miruna Diaconu

Pe zi, la Zuze se găsesc circa 7-10 feluri de mâncare.

Gabriela Crăciun îşi doreşte să dezvolte partea aceasta, iar în perioada următoare produsele Zuze urmează a fi listate pe o platformă de livrări, de acest lucru ocupându-se până în prezent unul dintre angajaţii ceainăriei. La momentul deschiderii, Zuze avea circa cinci angajaţi, însă numărul acestora s-a redus la două persoane. Gabriela Crăciun speră să găsească încă o persoană care să o ajute pe partea de bucătărie.

De asemenea, în ceainăria Zuze sunt listate şi câteva produse fabricate local, antreprenoarea dorind să le ofere micilor producători un loc de desfacere.

„Suntem o umbrelă pentru alţi câţiva mici producători locali. În acest moment avem doar şase parteneri, înainte de partea de bucătărie, numărul lor a sărit de 30, dar cu reautorizarea nu ne-am mai încadrat să putem respecta normele legislative şi a trebuit să reducem. Sunt produse complementare ceaiului, avem ceaiuri, miere”, explică ea.

Totodată, în perioada sezonului cald, antreprenoarea organizează lunar târguri unde producătorii locali îşi pot lista produsele.

Ceainăria Zuze a avut anul trecut venituri de 50.000 euro, iar pentru anul acesta Gabriela Crăciun estimează o cifră de afaceri de 70.000 euro, în contextul în care speră ca listarea pe platforma de livrări să o ajute la dezvoltarea businessului.

Sub brandul Zuze nu există doar o ceainărie, ci şi propriile ceaiuri ale antreprenoarei, pe care doreşte să le ducă, împreună cu fursecurile „crăpate”, şi în cadrul festivalurilor de muzică şi la diversele târguri.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania