Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. George Petrişor din Cluj-Napoca, ghid montan, a creat Terramont, un proiect prin care a reuşit să ducă pe munte peste 14.000 de oameni

10.05.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Terramont organizează zeci de evenimente anual, de la drumeţii la escaladă, călărie, rafting sau caiac ♦ Echipa Terramont este formată din patru ghizi de bază şi circa 20 de ghizi secundari ♦ Drumeţiile de începător, din apropierea Clujului, pornesc de la 135 de lei.

George Petrişor din Cluj-Napoca, un iubitor de munte, absolvent al Facultăţii de Geografie şi ghid montan, a creat Terramont, un business cu drumeţii în jurul Clujului, iar astfel a dus pe munte, din 2012 şi până acum, peste 14.000 de oameni.

El a pornit acest business pe vremea când era încă student şi şi-a propus să facă muntele mai accesibil pentru oameni, în special pentru cei care nu au experienţă în drumeţii, escaladă sau alte activităţi din sfera sportului practicat la munte.

„Am făcut un curs de ghid montan după facultate. Am terminat facultatea de geografie, însă pasiunea a existat întotdeauna. Eram prea tânăr să ştiu ce înseamnă antreprenoriatul atunci când am înfiinţat Terramont. În primă fază, am fost un ONG şi ne-am propus să facem muntele mai accesibil pentru oameni şi să ne implicăm în acţiuni legate de munte şi natură. La început, lucrând cu oameni, trebuie să le câştigi încrederea pentru a veni cu tine pe munte.“

„Am început cu prietenii, după care totul s-a dezvoltat, s-a dus vorba despre noi şi acum am ajuns la 8-9 evenimente per weekend – drumeţii, escaladă, călărie, rafting sau caiac. Până azi, au mers cu noi pe munte peste 14.000 de oameni“.

Terramont este, mai exact, o echipă de patru ghizi montani de bază şi circa 20 de ghizi secundari. Prima expediţie, îşi aminteşte el, a fost în Făget, lângă Cluj-Napoca, pe biciclete, unde au participat doi oameni şi doi ghizi.

Participanţii sunt oameni din toate sferele, iar cei mai mulţi caută educaţie şi vor să cunoască în detaliu experienţa unei drumeţii pe munte. Expediţiile se adresează exclusiv adulţilor, însă sunt acceptate şi familiile cu copii.

În medie, într-o drumeţie pleacă circa 20 de oameni, cu un ghid la zece persoane. În funcţie de dificultate, însă, menţionează George Petrişor, numărul de persoane sau cel al ghizilor montani poate fi mai mic.

Spre exemplu, într-o drumeţie de iarnă, unde gradul de dificultate este crescut, este necesar un ghid la circa trei-cinci persoane, explică acesta.

Drumeţiile de începător, din apropierea Clujului, pornesc de la 135 de lei.

Pentru George Petrişor, fiecare traseu montan are frumuseţea lui, astfel că îi este aproape imposibil să aleagă unul singur, pe care să îl eticheteze ca fiind cel mai frumos traseu din România.

Pentru un corporatist, care stă opt ore la birou, el crede că ar fi potrivită o drumeţie de începător, care are o diferenţă de nivel mai mică. „Muntele se ia cu linguriţa şi, experimentând o drumeţie de începător, apoi îi sfătuim pe oameni unde să meargă mai departe. E bine să înceapă cu o drumeţie de 600-900 de metri, după care pot să adauge diferenţe de nivel mai mari.“

Antreprenorul are la activ peste 33.000 de kilometri parcurşi prin munţi. Cu toate acestea, el menţionează că nu a apucat să facă toate traseele din ţară, ci doar jumătate dintre ele.

Pandemia de Covid-19 a fost, pentru Terramont, la fel ca pentru toate businessurile din turism, un moment de incertitudine. Însă, totul a luat o întorsătură mult mai bună pentru echipa de ghizi montani, întrucât oamenii au vrut, imediat după lockdown, să iasă din casă şi să petreacă mult mai mult timp în natură.

În momentul de faţă, pe site-ul Terramont sunt publicate evenimente până în luna august.

Din mai-iunie, mai spune ghidul montan, drumeţiile se fac mai ales pe munţii bogaţi în flori, întrucât primăvara este foarte frumoasă din punct de vedere al vegetaţiei. El susţine că nu ţinteşte munţii foarte înalţi în această perioadă, pentru că este încă zăpadă şi poate fi destul de periculos.

Un lucru care îi ţine pe oameni departe de munte, crede el, este numărul mare de ştiri negative legate de accidentele de la munte. Acesta, însă, este de părere că nu trebuie decât „să fii sănătos şi să faci primul pas pe munte“. A doua condiţie, consideră ghidul montan, este existenţa unui echipament adecvat.

„După înscriere, luăm legătura cu fiecare participant, discutăm despre echipamente şi ţinem contactul cu ei pentru a nu ajunge în situaţia ca ei să nu aibă un echipament potrivit. Venim şi noi în completare cu echipamente, dacă nu există posibilitatea de a avea echipamentul până în momentul plecării.“

George Petrişor susţine că a început ca om al muntelui şi a devenit ghid montan tocmai pentru a evita biroul. Însă, odată cu dezvoltarea Teramont, a ajuns să fie antreprenor şi să lucreze destul de mult la birou.

În prezent, businessul său generează anual afaceri de circa 120.000 de euro.

Printre planurile de dezvoltare, antreprenorul menţionează extinderea cu trasee internaţionale şi diversificarea activităţilor.

„Am putea defini România ca fiind o ţară cu munţi foarte bogaţi în vegetaţie. Totul este foarte sălbatic. Un avantaj foarte mare este că nu avem multe poteci amenajate, astfel că au rămas cât se poate de naturale“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania