• Leu / EUR4.7274
  • Leu / GBP5.1830
  • Leu / USD4.2656
Afaceri de la zero

Ioana Man, proprietara Mandora: Pe parcursul unui an şi jumătate am compus reţete pe care apoi le-am testat practic. Unele au ieşit bine, altele nu. Preţurile pornesc de la 7 lei şi pot ajunge la 35 de lei, în funcţie de gramaj şi de materia primă folosită.

Afaceri de la zero. Ioana Man, absolventă de teologie şi drept, a început propriul business în producţia de săpunuri într-un sat din judeţul Alba, cu o investiţie de 70.000 de euro

marţi, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Producţia efectivă în cantităţi mai mari şi vânzarea au început în 2019, iar cifra de afaceri estimată a fi realizată în semestrul al doilea al anului este de 65.000 de lei (circa 14.000 de euro).

Ioana Man, o antreprenoare din Alba, licenţiată în teologie şi în drept, a înce­put, cu o finanţare neram­bur­sabilă de 70.000 de euro, să producă săpunuri din ingrediente naturale în satul Şard din judeţul Alba. Planul antrepre­noarei este să extindă capacitatea de pro­ducţie, dar şi gama de produse disponibile la vânzare.

„Povestea a început în anul 2015, când am urmat un curs de formare profesională de competenţe antreprenoriale în cadrul unui proiect POSDRU (Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - n. red.). Pe atunci mi s-a amplificat dorinţa de a pune în practică ceea ce am învăţat la curs şi de a deveni antreprenor. Nu am vrut să iau produse făcute de alţii şi să revând, ci am vrut să produc eu, să ştiu ce pun în compoziţie şi să fie exclusiv obţinute artizanal“, povesteşte Ioana Man, administratorul firmei care produce săpunurile Mandora.

A început aşadar să studieze cum se fabrică manual săpunurile - solide, dar şi lichide, gelurile de duş şi parfumul solid, iar în 2016 a înfiinţat o firmă de tip SRL-D şi a aplicat pentru a obţine o finanţare din fonduri europene. Un an mai târziu, a primit banii şi a început implementarea proiectului.

„Pe lângă achiziţiile însuşite în planul de afaceri, am parcurs un lung drum de testare a diferitelor reţete, pe care le-am compus pe baza a ceea ce am învăţat la cursuri. Pe parcursul unui an şi jumătate, am compus reţete pe care apoi le-am testat practic. Unele au ieşit bine, altele nu“, spune Ioana Man.

În cele din urmă, s-a concentrat pe 16 reţete de săpun solid, două reţete de săpun lichid, două de gel de duş şi una de parfum solid, toate din ingrediente naturale, precum unturi vegetale, ulei de măsline, ulei de floarea-soarelui presat la rece, plante şi flori măcinate, argile sau uleiuri esenţiale.

Producţia are loc într-un atelier din satul Şard, la numărul 489, judeţul Alba, după cum spune antreprenoarea. În medie, sunt fabricate 15 bucăţi de săpun din fiecare sortiment odată la două săptămâni. Preţurile pornesc de la 7 lei şi pot ajunge la 35 de lei, în funcţie de gramaj şi de materia primă folosită.

Cum producţia efectivă în cantităţi mai mari şi vânzarea au început abia în 2019, cifra de afaceri estimată a fi realizată în semestrul al doilea al acestui an este de 65.000 de lei (circa 14.000 de euro). „Denumirea SRL-D-ului, Man Doreca, transmite un mesaj legat de conceptul de business de familie, prin includerea numelui de familie, dar şi de continuitate peste generaţii, prin includerea prescurtării numelor copiilor „ Dor vine de la Teodor şi Eca de la Ecaterina.“

Înainte de a începe propriul business, Ioana Man a lucrat ca profesor în învă­ţământul public de stat şi a fost, de asemenea, consilier în cadrul unor instituţii publice. O pe­rioadă, a fost implicată şi într-o cooperativă agricolă. În pre­zent, în procesul de producţie a să­pu­nurilor Man­dora lucrează doi angajaţi. „În anul 2019, îmi doresc, alături de familie, să mărim producţia, să extindem reţeaua de vânzare şi să ducem povestea produselor naturale înspre cât mai mulţi clienţi. Pe lângă săpunurile solide, dorim să scoatem pe piaţă şi săpunul lichid, gelul de duş şi parfumul solid, care până acum au fost în faza de testare“, mai spune Ioana Man.

În prezent, săpunurile Mandora se vând prin intermediul reţelelor de socializare direct către consumatorii finali, dar şi către câţiva retaileri, pe care însă antreprenoarea nu i-a menţionat.

 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania