Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ioana State, absolventă de Medicină, cu părinţi antreprenori, a urmat drumul părinţilor şi a deschis cu 40.000 de euro o cofetărie în cartierul Militari Residence de lângă Bucureşti

07.07.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

♦ Mai mult decât un dulce şi-a deschis uşile în noiembrie 2019, din dorinţa Ioanei State de a aduce mai aproape de locuitorii Capitalei şi ai localităţilor limitrofe prăjiturile, torturile sau mousse-urile pe care părinţii săi le meşteresc zilnic într-un laborator din Ploieşti ♦ Pandemia de COVID-19 a fost o provocare peste care a trecut cu bine, iar acum îşi doreşte să ajungă la afaceri de 160.000 de euro în primul an de activitate şi ia în calcul francizarea businessului.

Ioana State, absolventă de Medicină, cu o experienţă de doi ani în do­me­niu, în medicina muncii şi ca repre­zen­tant de vânzări în medicină, a ho­tărât să ducă mai departe tradiţia fa­mi­liei în domeniul cofetăriei şi astfel şi-a schim­bat statutul din angajat în antreprenor, des­chizând propria cofetărie în comuna Chiajna, judeţul Ilfov, cu 40.000 de euro, la finele anului trecut.

„Medicina este o pasiune veche. Când eram în anul III de facultate părinţii mei s-au re­profilat, de la afacerea cu produse de pani­fi­caţie au trecut la produse de cofetărie şi de atunci am început să aduc prăjituri la facul­tate sau prietenilor. Businessul a pornit de acum şase ani, când tatăl meu a făcut primele prăjituri, în Ploieşti, acolo unde este şi laboratorul nostru sub brandul Ana State. În 2019, i-am convins să deschidem un punct de lucru în Bucureşti“, povesteşte Ioana State.

Investiţia de pornire în locaţia situată în zona Militari Residence, într-un cartier plin de tineri şi  familii, potenţiali clienţi des­chişi să încerce produse noi, a fost de circa 15.000 de euro în spaţiu şi de 25.000 de euro în luarea echipa­men­te­lor şi utilajelor în leasing, explică tânăra antreprenoare. „Sunt în permanenţă acolo, sunt vânză­toa­re, contabilă şi aprovizionez.“

Ioana State menţionează că în timp ce pu­nea bazele acestei locaţii avea aspiraţii mari, însă odată cu pandemia de COVID-19 s-a adap­tat situaţiei de moment, iar datorită fap­tu­lui că spaţiul este mic a putut păstra locul des­chis, deşi vânzările au scăzut în perioada stării de urgenţă. „Am mutat vi­trinele la geam, am in­trat pe livrare, care era în plan, şi în Bucu­reşti, şi în Ploieşti, iar acum lucrăm la imple­mentarea unui sistem de livrare propriu.“

Clienţii cumpără în general prăjituri, tor­turi aniversare, produse de patise­rie şi de gelaterie, iar în timpul verii, în spe­cial, produse care conţin fructe, pro­du­se proas­pete, explică antreprenoarea. Ea ada­ugă că preţurile prăjiturilor sunte între 6,5 şi 11,9 lei, iar preţul unui kilogram de tort este între 69 şi 89 de lei. „Avem şi produse în­dul­cite natural cu stevia, iar preţul unei prăj­ituri e de 10 lei, iar al unui kilogram de tort de 99 lei.“

„În prezent, vânzările de pe platformele on­line s-au mutat înapoi la tejghea. În week­enduri este mai aglomerat, însă nu am simţit creş­terea cum mă aşteptam. La început ve­deam primul an într-o evoluţie progresivă, dar acum sperăm ca în lunile care urmează să ne revenim. (...) Speranţele înainte de pan­de­mie erau să ajungem la 200.000 de euro în primul an, dar acum ne aşteptăm la 160.000 de euro“.

Ea lucrează alături de iubitul său şi o prietenă şi pentru sezonul estival au dezvoltat o gamă de produse cu Profiterol. În următorii cinci sau zece ani, tânăra visează să îmbine antreprenoriatul cu medicina şi speră ca în România să se dezvolte un sistem care să-i permită acest lucru.

„În viitor, avem în plan extinderea prin intermediul unor francize, locaţia noastră este un proiect pilot, noi testăm. (...) Varianta cea mai bună pentru mine este antrepre­noriatul. Ai mei au o experienţă de 30 de ani de comerţ având o afacere de familie, iar eu am mers spre latura aceasta. Îmi este puţin teamă de viitor, dar sunt optimistă“.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

⇒Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania