Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ioana Tănase s-a ambiţionat să dea un alt sens produselor vrac şi a creat Despachetăria Ono la Oradea, un magazin zero waste pus pe picioare cu investiţii de 47.000 de euro

10.02.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Despachetăria Ono este un magazin zero waste care oferă produse sustenabile şi strânge în jur o comunitate preocupată de mediu şi de calitatea vieţii.

Despachetăria Ono, un magazin zero waste creat la Oradea de Ioana Tănase,  aduce pe rafturi produse sustenabile, cum ar fi saci, sacoşe sau paie reutilizabile, dar şi produse alimentare cât mai naturale. Astăzi, portofoliul cuprinde între 300 şi 400 astfel de produse ecologice, iar comunitatea care s-a creat în jurul magazinului numără 60 de clienţi fideli.

Antreprenoarea a pornit la drum cu o echipă formată din patru oameni şi a investit, în cei doi ani, aproximativ 47.000 de euro, bani care au venit din fonduri europene şi din surse proprii. „Am deschis în septembrie 2019, însă am început să lucrăm la proiect cu un an înainte. Genul acesta de magazine, zero waste, mai sunt denumite şi magazine vrac. La noi, în România, această denumire poate avea o conotaţie negativă de pe vremurile comuniste, aşa că am vrut să-i dăm un touch nou. Noi punem la dispoziţia clienţilor produse despachetate, de aici vine şi despachetăria. Este un joc de cuvinte. Am început cu o echipă de patru oameni, am investit aproximativ 47.000 de euro în cursul celor doi ani, atât din fonduri europene, cât şi din surse proprii. Acum avem aproximativ 300-400 de produse şi o comunitate de 60 de clienţi fideli. Ne bucură faptul că această comunitate creşte”, a povestit Ioana Tănase. Primele produse ecologice care au ajuns pe raftul Despachetăriei Ono au fost sacii, pungile şi paiele reutilizabile din cadrul unui alt proiect pe care antreprenoarea îl avea. Acestea erau o alternativă la produsele care aveau în compoziţie plastic, menţionează ea. Primul colaborator al magazinului din Oradea a fost Endea, un mic producător de cosmetice naturale. „În lumea în care trăim şi având în vedere ce cantităţi masive de deşeuri generăm, e absolut necesar ca oamenii să privească spre deşeurile acestea şi să încerce să renunţe la o parte din ele, să le diminueze”.  Despachetăria Ono a pornit ca un magazin fizic, însă scopul pe care antreprenoarea şi l-a setat a fost acela ca el să nu fie doar un magazin, ci şi un spaţiu comunitar sau un hub, unde cei interesaţi de un stil de viaţă sustenabil să se întâlnească. Pandemia a condus businessul către partea de online, care a deschis porţile către întreaga ţară, iar astăzi produsele pot ajunge la clienţii din mai multe oraşe. Partea de magazin online, susţine fondatoarea, a fost modalitatea prin care businessul a supravieţuit în perioada de pandemie şi deşi atunci s-au pierdut destul de mulţi clienţi care obişnuiau să vină în magazinul fizic, acum ei încep să revină. Businessul a trecut peste perioadele grele cu multă perseverenţă şi mult sprijin din partea clienţilor. Alexandra Matei

Mai mult, susţine antreprenoarea, s-a creat o comunitate de oameni în jurul magazinului care apreciază atât de mult activitatea acestuia şi „nu îşi imaginează viaţa fără acest magazin în Oradea”.

Fiecare client nou, spune ea, începe prin a îşi achiziţiona produse reutilizabile, după care se îndreaptă către produsele alimentare. „Noi ne-am focusat pe produse alimentare organice sau cât mai naturale şi locale, pentru a scurta lanţul de distribuţie, impactul asupra mediului şi cantitatea de ambalaje.”

În general, bonul mediu se ridică la circa 50-60 de lei. Ioana Tănase spune că preţul produselor ecologice este mai ridicat în comparaţie cu cel al produselor clasice, care au în compoziţie plastic. Motivul pentru care se observă această diferenţă este pentru că produsele sustenabile au certificat ecologic, ceea ce presupune un cost mai mare atât pentru producător, cât şi pentru magazin.

Deşi sunt multe produse alimentare naturale care nu se găsesc în România, antreprenoarea încearcă să lucreze cât mai mult, acolo unde se poate, cu producători locali.

Planurile de dezvoltare pe care aceasta le are sunt la nivel local, întrucât consideră ea, nu toată populaţia României este interesată de acest tip de magazin şi de produsele ecologice.  „Odată cu pandemia, toată lumea a vrut produse din ce în ce mai ambalate, astfel că toată această mişcare de luptă împotriva poluării cu plastic a făcut câţiva paşi în spate, atât în România, cât şi la nivel internaţional.”

Ioana Tănase se bucură totuşi că a reuşit să facă acest subiect al sustenabilităţii cunoscut în destul de multe medii. Multe companii, menţionează ea, au îmbrăţişat acest concept şi încearcă să îl facă central şi să ţină cont de el atunci când lansează noi produse sau dezvoltă noi strategii.

În 2021, businessul a generat o cifră de afaceri de aproximativ 286.000 de lei.

Pentru Despachetăria Ono, anul acesta, a început într-o manieră optimistă şi pare că „se vede luminiţa de la capătul tunelului”. În următorii ani, Ioana Tănase vede businessul Despachetăria Ono un brand local, cu mai multe alternative disponibile comunităţii, iar un prim plan de dezvoltare este găsirea unui spaţiu mai mare.

Totodată, ea îşi doreşte ca magazinul să aibă o comunitate de trei sau patru ori mai mare decât cea din prezent şi să lucreze cu mai mulţi producători locali pe partea de alimente şi meşteşuguri.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

♦ Proiect editorial susţinut de Vodafone Business.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania