Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ionel Timiş şi Bene Laszlo, studenţi în Cluj-Napoca, au creat un brand de şosete, inspiraţi de lecţiile învăţate într-un accelerator de start-up-uri pentru liceeni

27.12.2020, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Brandul de şosete Zamir este prezent cu o insulă în centrul comercial Iulius Mall din Cluj-Napoca.

Ionel Timiş şi Bene Laszlo s-au cunoscut în cadrul unui accelerator de start-up-uri dedicat liceenilor, în 2017. După absolvirea programului, au hotărât să-şi lanseze o afacere proprie, care a luat numele Zamir şi care era, iniţial, un magazin online de tricouri perso­na­lizate. Mai târziu, businessul s-a reorientat către revânzarea de îmbăcăminte printată, iar astăzi este un brand de şosete colorate.

„Producţia efectivă are loc în Turcia, dar noi alegem totul, chiar şi firele de bum­bac. Toate şosetele din colec­ţia proprie sunt făcute cu idei­le noastre. Când am început să căutăm parteneri, am cău­tat şi în România, şi în China, şi în Turcia. Nu am sta­bilit o colaborare cu o fa­brică din România, pentru că nu am reuşit să ne înţelegem la preţ, noi având stocuri foarte mici“, au povestit cei doi antreprenori la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Până anul trecut, Ionel Timiş şi Bene Laszlo au importat şi vândut şosete, activi­ta­te care le-a adus în 2019 o cifră de afaceri de 330.000 de lei. Din octombrie 2020, au o colecţie proprie, în care orice pereche de şosete costă 22 de lei. Cele mai populare sunt cele cu desene care ilustrează halbe de bere, dar şi cele cu personaje precum Salvador Dali, Pablo Picasso sau Albert Einstein.

„În martie 2021 vrem să lansăm încă 20 de modele. Vrem de asemenea ca anul viitor, în octombrie, să avem şi modele de Crăciun“, spune Bene Laszlo.

Şosetele Zamir se vând prin intermediul unui magazin online, care permite comenzile plasate doar în România, iar cei doi tineri antreprenori îşi doresc ca, anul viitor, să lanseze un magazin valabil şi în străinătate. În prezent, Zamir este prezent cu o insulă în centrul comercial Iulius Mall din Cluj-Napoca.

„Pandemia ne-a afectat destul de tare, astfel că vom ajunge la circa 150.000 de lei cifră de afaceri, deoarece nu au mai existat târguri de Crăciun, iar magazinul din Iulius Mall Cluj-Napoca nu a funcţionat o perioa­dă, mallurile fiind închise“, spune Ionel Timiş.

Cum publicul-ţintă pentru şosetele Zamir sunt studenţii, Ionel Timiş şi Bene Laszlo spun că businessul a fost afectat de faptul că aceştia au plecat din Cluj-Napoca spre oraşele lor natale, din cauza pandemiei. Pentru 2021, speranţa lor este că lucrurile îşi vor reveni la normal şi îşi doresc chiar să meargă cu brandul lor de şosete la festivaluri.

Investiţia celor doi în Zamir a fost de 600 de lei, însă odată cu deschiderea punctului de desfacere din Iulius Mall, investiţiile au crescut.

„Părinţii noştrii ne-au susţinut extrem de mult in iniţiativa noastră şi ne-au ajutat şi din punct de vedere financiar. Probabil ar fi fost mai greu să aducem magazinul la stadiul actual fără ajutorul şi susţinerea lor.“

Pentru Zamir lucrează o echipă formată de cinci oameni, adică cei doi cofondatori, o persoană responsabilă de vânzări şi doi lucrători comerciali în magazinul fizic.

Pe lângă antreprenoriat, cei doi tineri de 20 de ani sunt studenţi – Ionel Timiş la Informatică economică, iar Bene Laszlo la Construcţii de maşini. Spun însă că domeniile pentru care se pregătesc nu exclud antreprenoriatul, aşa că, în viitor, vor să le facă pe amândouă în paralel.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone