• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ionuţ Botorogeanu a pornit de la profesia sa de programator şi a creat iStoma, prin care digitalizează procesele din clinicile stomatologice

08.03.2022, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

♦ „Noi am încercat să reducem numărul de clicuri. Se transmit informaţii în timp real către recepţie ce anume i s-a lucrat unui pacient.“ ♦ Cifra de afaceri a companiei a ajuns la 1,3 mil. lei în 2021, plus 50%.

Antreprenorul Ionuţ Botorogeanu a lăsat jobul de programator pentru a se ocupa de businessul propriu iStoma, aplicaţia medicilor eficienţi, având în prezent o experienţă de 10 ani în domeniul antreprenoriatului. Ulterior, pe lângă serviciile de digitalizare pe care le oferă clinicilor stomatologice, a dezvoltat businessul şi spre partea de clinici generaliste. „Firma se numeşte iDava Solutions, a pornit în anul 2012, am început cu un laptop într-un balcon şi cu multe visuri.

I Stoma –, aplicaţia medicilor eficienţi, este principalul produs, este un real ajutor pentru clinici şi pentru cabinete. Este ca şi cum fiecare ar avea un manager în plus care să îi ajute în toate procesele la nivel operaţional dintr-o clinică stomatologică. Noi am încercat să reducem numărul de clicuri”, a povestit Ionuţ Botorogeanu. El a precizat că prin intermediul aplicaţiei iStoma medicii şi pacienţii câştigă timp, mai ales pentru că informaţiile se transmit rapid din cabinet către recepţie.

„Am înfiinţat şi Piaţa Stomatologică tot pentru a veni în ajutorul clienţilor noştri şi a-i ajuta în procesele de recrutare de personal, de a-şi găsi mai uşor o asistentă stomatologică sau un medic colaborator sau să schimbe aparatura. Cel mai recent proiect este cautdentistbun.ro. Deja sunt peste 100 de clinici care s-au înregistrat”, a mai precizat antreprenorul. El este absolvent al Facultăţii de automatică, iar primul job a fost chiar în domeniul în care s-a pregătit, fiind programator pentru o firmă din Franţa care producea tot soft medical. Îmbinând programarea cu profesia de stomatolog a surorii sale, în 2012 antreprenorul a creat iStoma, investind iniţial doar timpul său. Ulterior, investiţiile s-au ridicat la 600.000 de euro.

„Decizia de a înfiinţa firma şi de a porni la drum a fost una asumată, mi-am dat demisia de unde lucram. Timpul meu a fost principala investiţie. Medicul are acces de pe orice device, inclusiv de pe calculator, de pe telefonul personal, de pe tabletă la dosarul electronic al pacientului şi este foarte bine pentru el pentru că îşi poate planifica mai bine tratamentul şi cunoaşte problemele pe care le are pacientul”, a mai explicat Ionuţ Botorogeanu. Brandul iStoma este folosit de 400-450 de clienţi care au abonamente, iar portalul Piaţa Stomatologică are circa 5.000 de clienţi. Dacă iniţial clienţii erau în special din oraşele mari – Bucureşti, Constanţa, Cluj-Napoca, Timişoara, Braşov, în prezent şi cabinete din mediul rural folosesc serviciile iStoma, iar serviciul oferit de antreprenor s-a extins şi în afara graniţelor, în Republica Moldova, Irlanda, Spania, Italia, prin intermediul medicilor români din aceste state. „Pe partea de dezvoltare a businessului noi avem integrare şi cu site-urile lor şi pacienţii se pot programa în timp real. Sunt clinici care îşi doresc de exemplu în anumite intervale pentru unul din scaunele din cabinete să lase la liber pentru pacienţi să îşi facă o programare online”, a mai spus fondatorul iStoma. Preţurile abonamentelor la serviciile iStoma pornesc de la 49 de lei per scaun şi ajung până la 199 de lei în cazul abonamentului iStoma Ultimate. 

„Pentru că folosind serviciile Vodafone am putut să comunic cu clienţii de serviciile de voce. Când am părăsit biroul din balcon şi am închiriat primul birou într-o clădire, să am o conexiune de internet fixă ar fi trebuit sa aştept undeva la două luni. M-au ajutat chiar şi în pandemie, cei de la Vodafone ne-au înţeles şi în perioada aceea au suspendat şi ei facturile către noi”, a mai spus Ionuţ Botorogeanu.

Pandemia de COVID-19 a accelerat dorinţa clinicilor de a se digitalize, mai ales că domeniul stomatologiei a fost oprit timp de două luni în timpul stării de urgenţă în 2020.

„i Clinic  este o altă aplicaţie a noastră, folosită de clinici, cea mai mare clinică de psihologie o foloseşte. Deja avem 20 de clienţi, dar nu am promovat-o niciodată”, a mai spus antreprenorul.

El a menţionat că iStoma îşi va dezvolta echipa în 2022 pentru a răspunde cererii din piaţă, dar şi pentru a pune o amprentă mai puternică în ţări precum Irlanda sau Spania.

În 2021, cifra de afaceri a iDava Solutions a fost de 1,3 mil. lei, în creştere cu 50% faţă de anul anterior. Anula cesta antreprenorul ţinteşte o dublare a businessului.

„Antreprenoriatul în general necesită o implicare foarte mare la început, şi chiar mai mare ulterior. E o luptă cu noi. Eu am învăţat foarte multe lucruri fiind antreprenor. Trebuie să îţi placă ceea ce faci, să fii bun în ceea ce faci. Recomand tuturor să încerce, să nu se oprească după primele şase luni”, a concluzionat Ionuţ Botorogeanu.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone