Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Irina Ţenovici vinde peste 100 de rochii şi salopete lunar sub brandul Happy Friday, iar în primele nouă luni din 2019 vânzările au ajuns la 380.000 lei

25.11.2019, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Happy Friday a început ca o pasiune acum opt ani, dar s-a transformat într-un business, pentru că mi-am dorit să fac ce-mi place. Am terminat facultatea de cibernetică, am lucrat în IT, iar în 2010, după naşterea primului copil, m-am gândit să fac altceva.“

Happy Friday, un brand de modă care produce în prin­cipal rochii, fuste şi salo­pete, este un business pornit din pasiunea Irinei Ţenovici pentru haine lejere şi nonconformiste, un business ale cărui rădăcini s-au prins în anul 2011. În urmă cu trei ani însă, antreprenoarea a renunţat la jobul în domeniul IT şi s-a dedicat 100% businessului, care a ajuns în primele nouă luni din 2019 la o cifră de afaceri de 380.000 de lei, dublă faţă de întreg anul 2018.

„Am ales numele Happy Friday pentru că am vrut să transmit un mesaj prin hainele mele. Am început cu o colecţie numită Around the world, în care am reunit produse specifice fiecărui continent“, îşi aminteşte Irina Ţenovici, care spune că prietenele sale au fost primele cliente. Dezvoltarea bran­dului s-a făcut treptat, iar acum Happy Friday cuprinde colecţii mult mai complexe. „Lucrez cu tipar, prototip, testare prototip, seria zero şi abia apoi seria următoare.“

Investiţia de pornire a fost de 50.000 de euro, economiile antreprenoarei şi un împrumut de la un prieten de familie, fără garanţii şi fără dobânzi.

Produsele create de Irina Ţenovici sunt lucrate apoi în trei ateliere din Bucureşti, iar ideile pentru modelele care urmează să fie lansate îi vin fie văzând un material, fie gândindu-se la specificul evenimentului la care urmează să fie purtate.  „Vând aproximativ 130 de produse pe lună, iar în medie, o clientă cumpără de 350 de lei. (…) Clienta mea este o persoană îndrăzneaţă, îi plac culorile, este nonconformistă, iubeşte produsele cu buzunare, are între 23 şi 50 de ani şi vine din corporaţii. Clientele sunt în general doctori, avocaţi sau lucrează în comunicare şi marketing“, mai spune Irina Ţenovici. Nu poate să aleagă un singur produs preferat din colecţiile Happy Friday, spune că ar putea numi trei: pantalonii de tip samurai - hakama, fusta neopren din scuba şi salopeta, produse pe care le adaptează mereu.

Produsele Happy Friday sunt comer­ciali­zate în propriul magazin online, într-un show­room de pe Strada Frumoasă, aflată în apro­piere de Podul Mogoşoaia, în show­roomul Dacia 24 şi în showroomul Gar­deroba Infinită.

„În mall nu ştiu sigur dacă aş vrea să duc produsele, dar în alte showroomuri inten­ţionez să intru.“

În prezent, împreună cu Mara Pascu, o prietenă de-a sa, a deschis un salon de coafură şi manichiură-pe­dichiură, pentru a oferi pro­duse şi servicii com­plexe clientelor. Salonul a fost deschis pe 1 noiembrie, iar în interiorul acestuia, cele două prietene au amenajat şi un kids corner, pentru mamele care vin cu copii.

Planurile antreprenoarei sunt să creeze colecţii noi de haine, să se extindă peste hotare, dar şi să abordeze un alt segment de produse şi clienţi. „Intenţionez să creez uniforme pentru şcoli sau pentru corporaţii care doresc ca angajaţii lor să poarte uniforme la modă. Sunt în discuţii cu câteva branduri. Intenţionez să abordez şi piaţa externă în viitor.“

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania