Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Larisa Vlad s-a întors din Emiratele Arabe Unite, unde a locuit timp de 11 ani, şi şi-a deschis trei unităţi de cazare în judeţul Covasna

23.03.2022, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Antreprenoarea a deschis prima dată un tiny house în judeţul Covasna, iar anul trecut a investit în două noi unităţi de cazare, o cabană şi un camion amenajat în care turiştii se pot caza.

Larisa Vlad s-a întors din Emiratele Arabe Unite, unde a locuit şi lucrat timp de 11 ani, pentru a-şi deschide un business în România. Antreprenoarea a investit circa 150.000 de euro în trei unităţi de cazare din judeţul Covasna. Larisa Vlad s-a întors în România anul trecut, însă înainte de a face acest pas, în 2019 a investit în Tiny Wooden Cottage, o unitate de cazare de tip tiny house, din Reci, judeţul Covasna. „De Covasna mă leagă amintiri frumoase cu părinţii mei de când eram copii, ne duceam acolo la Lacul Reci, oamenii sunt calzi, mâncarea e foarte bună şi am zis să scăpăm de locaţiile care sunt foarte mediatizate”, spune Larisa Vlad. 

Tiny House-ul a fost în primă fază destinat familiei şi prietenilor, însă după ce au fost nevoiţi să investească o sumă semnificativă de bani pentru reamenjare, Larisa Vlad a hotărât să o pună în circuitul turistic.  Wooden Nest, o cabană, şi Gaz66 the Pathfinder, un camion transformat într-o unitate de cazare, au fost investiţiile antreprenoarei de anul trecut după ce ea s-a întors din Emiratele Arabe Unite.  „Ni s-a părut o idee foarte faină să transformăm un camion într-o unitate de cazare şi am spus că vrem să fie altfel. Fratele meu m-a inspirat, el fiind pasionat de munte şi călătorii la munte. M-a luat într-un weekend cu el să văd cum este experienţa cu van-ul”.  Până la momentul în care a achiziţionat

Gaz-ul nu a mai trecut mult timp. Gaz este de fapt un camion istoric din 1980 care a fost transformat într-o unitate de cazare de tip rulotă. „Este poziţionat într-un loc, noi iniţial nu am ştiut la ce ne înhămăm când l-am cumpărat pentru că nu ne-am interesat înainte ce presupune, dar am avut norocul să fie înregistrat la RAR şi plătim ITP-ul, este funcţional, dar consumă foarte mult şi ne-am decis să îl poziţionăm lângă Wooden Nest, ca să ne fie mai uşor să îl gestionăm.” Investiţia totală în cele trei unităţi de cazare a fost de circa 150.000 de euro, adică achiziţionarea şi renovarea lor. De la deschiderea unităţilor de cazare şi până în prezent gradul mediu de ocupare a atins 50%, însă cel mai căutat a fost Gaz-ul, care a înregistrat 60% grad de ocupare.

Cu toate că majoritatea turiştilor au fost români, la unităţile de cazare din Covasna au ajuns şi turişti străini veniţi din Marea Britanie, Spania, Grecia sau Franţa.

Toate cele trei unităţi sunt listate pe plaforma de rezervate Airbnb. Pentru anul acesta, aşteptările antreprenoarei vizează o cerere mai mare din partea turiştilor.

„Pentru anul acesta ne propunem să avem un grad de ocupare de 70%, vrem să ne focusăm pe promovare, iar camper van-ul vrem să îl vindem unor pasionaţi de astfel de vehicule. Ne-am găsit un nou proiect, cu vehicule 4X4, iar din cauza finanţelor ne gândim să vindem Gaz, dar poate vom reuşi să îl ţinem”, spune Larisa Vlad.

Tiny House-ul şi Wooden Nest-ul pot acomoda câte şase persoane, pe când Gaz are o capacitate de doar 2 persoane. Preţul pentru o noapte de cazare variază în funcţie de sezonul turistic, cât şi de cerere, însă media se situează undeva între 450 lei şi 500 lei pentru cele două căsuţe, iar costul pentru o noapte de cazare în Gaz este de circa 200 lei.

Larisa Vlad spune că momentan nu îşi doreşte să investească într-o nouă casă, însă nu exclude pe viitor acest lucru.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania