Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Laura şi Andrei Ignătoaie cultivă lavandă pe 1.000 mp în judeţul Vaslui şi produc cosmetice sub brandul Lavanda Laurei într-un mic laborator din Iaşi

06.05.2020, 08:00 Autor: Florentina Niţu

Fondatorii brandului Lavanda Laurei îşi propun să crească notorietatea mărcii prin participarea la cât mai multe evenimente, să mărească capacitatea de producţie a laboratorului prin investiţii continue în echipamente şi să ajungă în cât mai multe lanţuri de farmacii, dar şi în magazine de profil.

Laura şi Andrei Ignătoaie au început să se documenteze despre cultura de lavandă în 2014, din pasiunea Laurei pentru această plantă albastru-violet, nativă din regiunea mediteraneană până în Africa tropicală şi în sud-estul Indiei. Un an mai târziu, au achiziţionat butaşi de lavandă şi i-au plantat pe o suprafaţă mică, de 1.000 metri pă­traţi, într-o localitate din judeţul Vaslui, iar acum sub brandul Lavanda Laurei realizează şi co­mer­cializează uleiuri esenţiale de lavandă, lumânări parfumate, sare de baie, creme sau odorizanţi.

„Primul produs al nostru au fost săculeţii cu floare uscată de lavandă. Iar în 2017, după ce planta a ajuns la maturitate, am făcut ulei esenţial de lavandă, distilat. Apoi, apă florală de lavandă. Între timp, am închiriat un spaţiu de producţie, echi­pat corespunzător pentru un laborator şi pro­du­cem în Iaşi gama de cosmetice“, povesteşte Laura Ignătoaie, cofondator al brandului Lavanda Laurei.

Numele brandului a fost uşor de ales, spune ea, pornind de la pasiunea sa pentru lavandă şi luând în calcul latura sa creativă, de a decora cutii de cadou, din lemn, cu modele de lavandă. Totodată, una dintre dorinţele sale a fost să-i dea o notă „mai perso­nală“ afacerii.

Investiţia iniţială în spaţiul de producţie a fost de 5.000 de euro, iar echipamentele au costat încă pe atât. „Pe măsură ce creşte producţia, eficien­tizăm procesul şi investim în producţie.“

Uleiul de lavandă este procesat într-o distilerie profesională, pentru că, momentat, susţine antre­prenoarea, costurile ar fi prea mari să aibă propria distilerie. Însă, în laboratorul din Iaşi Laura Ignătoaie produce creme pe bază de lavandă, săpunuri naturale sau odorizanţi. „Am urmat un curs de cosmetică, iar acum dezvolt o gamă mai largă de produse.“

„La sfârşitul anului am lansat site-ul, iar la începutul anului acesta a fost de ajutor pentru noi, pentru că am reuşit să mutăm cumpărătorii din zona offline în zona online, având în vedere con­tex­tul actual al pandemiei de COVID-19. De altfel, acum suntem accesibili şi pentru clienţi din afara oraşului Iaşi. În momentul acesta vindem de 5.000 de lei pe lună online şi ne permite să supravieţuim“, explică antreprenoarea.

Ea consideră că menţinerea brandului în viaţă în această perioadă este foarte importantă, deşi, vân­zările lunare s-au redus la jumătate. „Anul 2019 a fost foarte bun, am fost prezenţi pe piaţa locală la majoritatea evenimentelor, la târguri, la ex­poziţii, iar asta ne-a ajutat să fim cunoscuţi în Iaşi, dar şi în afara lui.“ Tot în această perioadă, fon­da­torii Lavanda Laurei au încheiat o cola­borare cu un lanţ de farmacii din zona Moldovei, unde îşi vor lista pro­dusele. „Sperăm să avem un impact bun în lanţul de farmacii. Concurenţa este mare, dar avem avan­tajul că începem cu farmaciile locale şi brandul nostru e cunoscut în Iaşi.“

Antreprenoarea spune că a observat o încura­ja­re a consumului de produse româneşti în această perioadă, totodată, mai mulţi potenţiali parteneri şi-au arătat deschiderea pentru listarea produselor în magazinele lor. 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania