Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Liviu Baltă cultivă legume bio în solarii, pe 5.000 mp, pe care le vinde la peste 300 de abonaţi din judeţul Cluj şi speră să treacă de venituri de 1 mil. lei

02.12.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Fiecare oraş din România sau localitate importantă ar trebui să aibă 5-10 astfel de ferme în jur, care să aprovizioneze direct consumatorii. (…) Fermierii, cei mulţi şi harnici, ar putea face bani, ar putea să prospere, dar trebuie să treacă de la subzistenţă la afaceri de familie.“

Liviu Baltă, 39 de ani, are o ex­pe­rienţă de peste un deceniu ca antreprenor, iar în 2016 a ho­tă­rât să facă o fermă de legume or­ganice de la zero – Colina Farms -  pe o suprafaţă protejată (solar) de 1.000 mp, care a crescut de cinci ori până în pre­­zent şi acum livrează producţia, săptă­mâ­nal, la peste 300 de clienţi, abonaţi, din judeţul Cluj şi estimează afaceri de un milion de lei în 2020.

„În 2009 am renunţat la un job foarte bi­ne plătit dintr-o companie cu 250 de angajaţi şi am început de la zero o fabrică de sere şi so­larii, pe care în şase ani am dus-o la un ni­vel la care exporta 30% din producţie şi era prin­cipalul producător de sere şi so­larii din România. În 2016 am ieşit din firmă şi am dat dru­mul unui vis, să fac o fermă de legume organice, să învăţ şi să arăt o reţetă din care să se inspire şi alţii. Am început cu 1.000 mp, iar anul acesta avem peste 5.000 mp de so­la­rii“, povesteşte Liviu Baltă, fon­datorul Colina Farms.

El produce peste 40 de tipuri de ver­­de­ţuri şi legume, organic, din martie pâ­nă în decembrie, din pasiune pentru na­tu­ră şi din dorinţa de a furniza hrană să­nă­toasă. Ferma se află în Băbuţiu, o localitate si­tua­tă la aproximativ 20 de kilo­metri de Cluj-Napoca, acolo unde sunt şi cei mai mulţi clienţi ai companiei.

Colina Farms livrează în fiecare săp­tămână legumele pe care le poate recolta, precum cartofi, morcovi, varză, celor peste 300 de clienţi din judeţul Cluj, care au abo­na­ment pe un an. Produsele sunt vândute direct către persoane fizice, acasă sau la birou, iar livrarea este o dată pe săptămână sau o dată la două săptămâni. O cu­tie cu legume pentru 1-2 persoane, ce cu­prin­de 7 feluri diferite de produse, cu o greu­tate de 5 kg costă, la abonament, 65 de lei.

„Consumatorul nostru este la maximum 50 de kilometri distanţă de fermă, pentru a fa­­ce sens logistic. (...) Fiecare oraş din Româ­nia sau localitate importantă ar trebui să aibă 5-10 astfel de ferme în jurul ei, care să apro­vizioneze direct consumatorii. Eu recomand achiziţia de solarii tip tunel cu folie dublă, care costă minimum 20.000 de euro. O cheie pentru reuşită este să faci produse de nişă, precum mentă, busuioc, oregano, cartofi dulci, cartofi mov, roşii cherry mov sau negre, care au valoare adăugată mai mare“.

Antreprenorul clujean menţionează că în această săptămână, în cutia cu legume se vor găsi 1 kg cartofi, 1 kg morcovi, două legături de ceapă verde, o legătură de varză kale, două legături de verdeţuri, o bucată de ţelină, trei bucăţi de ardei gras şi trei bucăţi de pătrunjel rădăcină. De altfel, clienţii pot adăuga în cutie şi produse suplimetare, precum sucuri naturale procesate la rece, silvoiţă (magiun din prune) ori bulion.

„Lumea e mai educată, consumatorul vrea produse sănătoase şi diverse. (...) Sperăm ca în 2020 să depăşim un milion de lei ca cifră de afaceri. Am crescut preţul la cutie faţă de anul trecut şi am diversificat producţia. Acum, o cutie poate să ajungă la peste 100 de lei“, a mai spus Liviu Baltă, care lucrează în agricultura organică alături de alte 8 persoane.

Antreprenorul susţine că experienţa de angajat i-a dat şansa să-şi dezvolte abilităţile de marketing şi să fie atent la costuri. El adaugă că pentru un antreprenor este foarte important managementul costurilor, pentru că acesta arată rentabilitatea afacerii. De asemnea, el crede că antreprenorii trebuie să fie atenţi la desfacerea mărfii şi să apeleze la un tehnolog bun.

„În perioada actuală, a provocărilor, nu doar businessul e testat, ci şi noi ca manageri, ca antreprenori, şi trebuie să facem faţă situaţiei, să ne adaptăm. Cred că cheia reuşitei este să te poţi adapta, să răspunzi pozitiv la nevoile clienţilor. Sper ca alţi oameni să se inspire de la noi. Fermierii, cei mulţi şi harnici, ar putea face bani, ar putea să prospere, dar trebuie să treacă de la subzistenţă la afaceri de familie“.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero esteo poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania