Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Marian Sterea a pornit acum zece ani un business în domeniul fotografiei şi a ajuns la afaceri de 80.000 de euro în 2019

27.10.2020, 00:08 Autor: Georgiana Mihalache

„Partea bună este că tu îţi faci programul. Am făcut lucrurile din mers, nu am devenit brusc antreprenor.“

Marian Sterea a început să facă fotografii în 2009, când a primit de la soţia sa primul aparat foto, iar după mai bine de un dece­niu în care a participat la peste 700 de eve­nimente ca fotograf, antreprenorul a dus busi­nessul la 80.000 de euro afaceri în 2019.

„Începutul a fost cu o simplă cameră pri­mită cadou de la soţia mea şi de la un simplu aparat foto s-a schimbat cursul vieţii mele. În 2009 am început, primul job în fotografie a fost la o nuntă. I-am luat la rând pe colegii mei de la muncă, am mers la tot felul de eve­nimente, aniversări, şedinţe foto şi din viu grai s-a dus vestea că sunt fotograf“, a spus Marian Sterea, fondatorul studioului mariansterea.ro.

Pe măsură ce businessul s-a dezvoltat, antreprenorul a investit în noi echipamente de fotografiat, care costă între 5.000 şi 25.000 de lei. Marian Sterea a precizat că nu a făcut un calcul legat de cât a costat aparatura, mai ales că periodic aceasta trebuie înlocuită.

„Nouă, fotografilor, ne e mai greu să punem bani deoparte şi să spunem că păstrăm o sumă, pentru că investiţiile sunt mari. La patru, cinci ani ai nevoie de sume mai mari să resetezi trusa foto. Pe mine Banca Transilvania m-a ajutat cu un astfel de credit care a fost suficient încât să fiu relaxat pentru că mi-a fost foarte utilă suma respectivă“, a mai spus Marian Sterea.

El are şi un studio foto în Constanţa, în incinta unui mall, unde lucrează alături de soţia sa, la rândul ei fotograf.

„E interesantă viaţa de fotograf de eveniment pentru că în primul rând cunoşti foarte multă lume şi în timp capeţi experienţă în a înţelege, a te comporta cu oamenii. Am participat la 700-800 de evenimente“, a mai spus Marian Sterea.

El a explicat că în medie durează o săptă­mâ­nă de la eveniment până când clienţii pri­mesc pozele, care trebuie să treacă printr-un pro­ces de selecţie şi editare acolo unde este ca­zul. Pachetul standard pentru fotografii este de 2.500 de euro, care include şi şedinţa foto după nuntă de exemplu, albume foto.

„Fotografiile nu pot fi pre­da­te imediat, pentru că au puţină ne­voie de cosmetizare. Uneori prinzi în mişcare, trebuie să faci se­lecţia, apoi mici corecţii de con­trast, balans de alb, iar acest lucru mă­nâncă timp. Eu lucrez cu soţia mea, ea fotografiază bebeluşi, dar în timpul ei liber mă ajută pe mine la editare“, a mai spus antreprenorul.

Legat de concurenţa din domeniul foto­gra­fiei, în ultimii ani apărând din ce în ce mai mulţi fotografi, Marian Sterea a spus că este una benefică, mai ales că există multe evenimente.

„Statistic, în România se fac anual în jur de 120.000 de căsătorii civile, eu iau ma­ximum 25 de nunţi pe an. Este loc pentru toată lumea. Eu mă dife­renţiez prin intuiţia mea de a face ce simt, şi nu ce trebuie, iar dacă ei sunt mulţumiţi, este mai mult decât o reclamă“, a mai spus fotograful.

Pandemia de COVID-19 a venit cu mai mult timp liber pentru Marian Sterea, chiar dacă pe partea financiară activitatea a fost una redusă, încadrată în limitele impuse de autorităţi.

„Partea bună este că tu îţi faci programul. Am făcut lucrurile din mers, nu am devenit brusc antreprenor. Oamenii au mai revenit cu picioarele pe pământ în perioada asta. Noi suntem asociaţi, suntem patru studiouri şi organizăm an de an o conferinţă a fotografilor de nuntă din România, pot spune că am asociere cu doi bucureşteni şi un clujean, ne înţelegem, facem lucrurile să meargă“, a mai spus Marian Sterea.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania