Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Marieta Kojanov şi Dan Lucian Govella produc şepci, fulare, papioane şi alte accesorii sub brandul Ralitza într-un atelier din Predeal

30.01.2020, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Planurile lor includ acum deschiderea unui atelier şi în Marea Britanie, care să funcţioneze în paralel cu cel pe care îl au deja în România.  

Marieta Kojanov şi soţul ei, Dan Lucian Govella, au creat brandul Ralitza după ce au stat o perioadă în Franţa, iar la întoarcerea în România au ales să-şi facă o afacere proprie în producţie. Ralitza a devenit astfel un atelier în care cei doi parteneri – de viaţă şi de busi­ness – croiesc şepci de diverse tipuri, bre­te­le, cravate, papioane, eşarfe şi alte accesorii.

„În 2013, eu şi soţul meu am decis să rămânem în România, deşi veniserăm cu ideea de a sta doar două-trei luni, pentru ca apoi să ne întoarcem în Franţa. Ambiţia noastră a fost să inventăm un business, nu să copiem unul. Am pornit la drum în doi şi tot două persoane am rămas pe tot parcursul acestui drum. Primele accesorii Ralitza au fost papioanele“, spune Marieta Kojanov.

Ea a lucrat vreme de 24 de ani în domeniul textilelor, pentru bran­duri precum Bigotti sau Massini, ca şef de secţie în de­partamentul de confec­ţii, specializându-se în că­măşi pentru bărbaţi. Odată cu Ralitza, a decis să-şi pună experienţa la bă­taie. De la papioane, portofo­liul s-a di­ver­sificat şi cu alte acce­sorii, precum eşarfe, bretele, batiste.„În toţi aceşti ani, cred că am investit peste 80.000 de euro. Nu am avut un suport financiar, nu am accesat credite bancare. Am început cu o maşină de cusut, o masă de croit şi foarfecele necesare, masă şi maşină de căl­cat, un stoc de materiale şi bogata experienţă pe care o aveam la mo­men­tul respectiv“, a po­vestit Marieta Kojanov în cadrul emisiunii Afaceri de la zero.

Vânzările de accesorii Ralitza le-au adus celor doi antreprenori afaceri de 43.000 de euro în 2019 şi un profit de 30.000 de euro. Planurile lor includ acum deschiderea unui atelier şi în Marea Britanie, care să funcţio­neze în paralel cu cel pe care îl au deja în Predeal. Totuşi, ei vor continua să lucreze şi în atelierul din România.

„În mare, am investit peste 80.000 de euro în Ralitza. Am reinvestit mereu banii pe care i-am câştigat. Ne-am dat seama că nu­mai aşa putem să ajungem unde ne propunem.“

Printre cele mai vândute produse sub brandul Ralitza se numără şepcile, producă­torul având peste 50 de modele de astfel de accesorii. Preţurile pornesc de la 30 de lei şi pot ajunge la 700-1.000 de lei pentru un set for­mat din şapcă şi fular, dintr-un material mai scump.

„Avem furnizori de materiale din Anglia, din Scoţia, din Italia. Confecţionarea unei şepci durează mai mult de o oră, iar procesul este împărţit în mai multe etape.“

Pentru o perioadă, a existat un magazin sub numele Ralitza în apropierea Pieţei Romane din Bucureşti, însă cei doi antreprenori au ales să renunţe la el pentru a se concentra exclusiv pe producţie. Vânzările se fac acum doar prin intermediul site-ului.

În prezent, rolurile în afacerea Ralitza sunt împărţite doar între cei doi fondatori, astfel că Marieta Kojanov se ocupă de producţie, iar soţul ei, Dan Lucian Govella, este responsabil de website.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania