Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Marius Popa, ghid montan, a creat proiectul Active Weekends şi a dus peste 5.000 de turişti din România şi din 30 de ţări pe trasee montane

29.03.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

„Avem nevoie să ne reconectăm cu natura, să ieşim, să facem exerciţiu fizic şi să vedem şi altceva în afară de monitoare.“

Marius Popa, un tânăr din Cluj-Napoca care deţine ca­li­fi­carea de ghid mon­tan naţional, îşi propune să aducă oamenii mai aproa­pe de munte prin proiectul Active Weekends, pe care l-a creat în 2015 şi în cadrul căruia organizează tururi pe munte, iniţial în Munţii Apuseni, dar apoi şi în multe alte zone montane din ţară.

În ultimii patru ani, prin intermediul Active Weekends, Marius Popa a dus pe munte peste 5.000 de turişti, atât din România, cât şi din alte 30 de ţări.

„Prin acest proiect am încercat să-i scot pe oameni din casă, să le arăt frumuseţile Munţilor Apuseni şi nu numai. Totodată, încerc să promovez beneficiile pe care genul acesta de activitate le are asupra orga­nis­mului - beneficii ce ţin de sănătatea fizică, dar şi de sănătatea mentală. Avem nevoie să ne re­conectăm cu natura, să ieşim, să facem exer­ciţiu fizic şi să vedem şi altceva în afară de monitoare. Am făcut cursul de ghizi în 2015, după ce am terminat Facultatea de Co­mu­nicare şi Relaţii Publice la Cluj. Apro­pierea de munte vine încă din copilărie“, a po­vestit Marius Popa.

Grupurile cu care acesta urcă pe munte pen­tru a face diferite trasee pot avea maxi­mum 14 persoane. Pe lângă aceste grupuri mai mari, există şi grupuri private, de două sau trei persoane, formate în special din turişti străini. Costul unui tur pentru gru­purile mai mari, interesate doar de partea de transport şi ghidaj montan, este de 160 de lei de per­soa­nă, în timp ce pentru grupurile mici, de două per­soane, preţul ajunge la 125 de euro de persoană.

Traseele pe care Marius Popa îi duce pe turişti sunt de trei tipuri: uşoare, medii şi dificile sau extreme.

Cel mai important la un traseu, spune el, este numărul de ore şi diferenţa de nivel. „Diferenţa de nivel pentru un traseu mediu este între 600 şi 900 de metri. Un traseu mediu presupune între două ore şi jumătate de urcare şi trei ore şi jumătate“.

Marius Popa spune că tururile pe care le organizează nu se opresc pe timp de iarnă, întrucât oamenii au nevoie şi atunci de mişcare şi relaxare. Astfel, adaugă el, iarna organizează plimbări cu rachete de zăpadă sau cu skiuri de tură. Iarna aceasta, spre exemplu, Active Weekends a avut 6-7 tururi pe lună.

„Prima dată merg singur pe traseele respective. Este indicat ca un ghid să cunoască zona atunci când merge cu turiştii, pentru a se evita orice risc posibil. Am aproximativ 70-80 de ieşiri pe an, deci 3-4 luni din 12 sunt pe munte“.

Marius Popa consideră ca pentru a fi ghid montan nu e nevoie doar de acea diplomă obţinută la finalul cursului, ci şi de o experienţă dobândită în timp, de multe plimbări şi de cunoaşterea zonelor în care se organizează tururile. În România, spune el, sunt diferiţi formatori şi diferite cursuri în acest domeniu - unele mai ieftine, mai scurte şi care oferă o pregătire mai precară, iar altele mai scumpe, mai lungi şi mai ample.

Cursul de lider montan internaţional, pe care îl urmează pentru a progresa în cariera sa de ghid, durează doi ani şi jumătate, costă 3.000 de euro şi presupune zeci de ore de practică în teren. Acesta este recunoscut în ţări precum Elveţia, Franţa, Japonia sau Nepal.

Marius Popa spune că sunt beneficii şi riscuri destul de mari pentru acest gen de afacere, însă i-ar fi foarte greu să se reîntoarcă la un program de opt ore, de luni până vineri.

În perioada următoare, în aprilie, acesta susţine că sunt programate în jur de şase tururi, cele mai multe de o zi. Apoi, odată cu luna mai şi cu îmbunătăţirea vremii, vor începe şi tururile la cort.

În viitor, Marius Popa îşi propune să mărească echipa cu încă doi sau trei ghizi parteneri, să introducă în afacerea sa tururi pentru familii şi să facă diverse ateliere de iniţiere şi specializare pe diferite tematici, pentru persoanele care vor să se pregătească la nivel tehnic, cum ar fi studiul zăpezii, avalanşe sau micro-navigaţie cu hartă şi busolă. Printre planurile sale se numără şi câteva tururi externe în diferite locaţii mai puţin cunoscute ale Europei.

„Sunt multe locuri de descoperit în România şi chiar am o listă destul de stufoasă, în condiţiile în care săptămânal plec în recunoaşteri, dar am în plan să plec şi în afară. Am câteva locaţii europene pe listă“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone