Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Marius Săndulescu şi Ovidiu Ancuţa produc camere hiperbare într-o fabrică din Ploieşti, sub numele de OxyHelp Industry, iar 90% din producţie pleacă la export

02.06.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

OxyHelp Industry are o echipă de 50 de oameni, iar capacitatea de producţie este de peste 300 de camere hiperbare pe an Preţul unei camere hiperbare de tip monoplace ajunge la 40.000 de euro, în timp ce o cameră multiplace poate costa peste 90.000 de euro.

Marius Săndulescu şi Ovidiu Ancuţa, doi antreprenori români, deţin businessul OxyHelp Industry şi produc camere hiperbare într-o fabrică din Ploieşti. Acestea sunt nişte dispozitive dotate cu oxigen, care pot fi folosite chiar şi acasă, pentru wellness, întreţinere şi creşterea calităţii vieţii. Dispozitivele produse de ei nu au nevoie însă de atestare medicală, la nivelul actual de producţie.  Businessul lor a ajuns să genereze peste 7 mil. euro anual, iar planul celor doi este să deschidă mici unităţi de producţie în SUA şi Japonia. 

„Am început în 1994, dar atunci ne ocupam cu comercializarea materialelor de construcţii. Din 2004 până în 2014, am avut partea de producţie, mai exact fasonarea oţelului beton. Apoi, din 2014, am decis să ne apucăm de producţia camerei hiperbare. Atunci, am şi schimbat denumirea societăţii din Metal Grup în OxyHelp Industry. Ne-am asociat şi am demarat producţia la scară largă. Astăzi, am ajuns la o cifră de afaceri de 7-8 mil. euro pe an. Am pornit cu o singură cameră, am prezentat-o în Polonia şi acolo am primit o comandă de şase camere şi acela a fost începutul. Ne uităm foarte mult la deschiderea unei facilităţi de producţie în SUA şi în Japonia. Putem vedea un business antreprenorial românesc cu unităţi de producţie acolo”, au spus cei doi antreprenori.

 Afacerea lor, îşi amintesc ei, a pornit într-un garaj, cu doar trei angajaţi, însă acum, OxyHelp Industry are o echipă de 50 de oameni, iar capacitatea de producţie este de peste 300 de camere hiperbare pe an. În fabrica din Ploieşti, este realizată camera propriu-zisă, în timp ce accesoriile necesare acesteia sunt importate din Japonia, Germania şi America. Camerele produse de ei se împart în două categorii, astfel că în portofoliu există camere multiplace şi camere monoplace. Costurile de producţie, după cum afirmă Marius Săndulescu, ajung la 20.000 de euro pentru un echipament monoplace, respectiv 70.000 de euro pentru unul multiplace, iar 90% din producţie merge la export. „Ne-am extins în Europa, în toate ţările. Am ajuns şi în Japonia, Thailanda, Vietnam, Filipine, dar şi în SUA, în urmă cu doi ani de zile”, a adăugat Ovidiu Ancuţa.

Piaţa americană, spun cei doi, cunoaşte mai bine acest tip de produs decât piaţa europeană şi are o deschidere mult mai mare.

La început, clienţii OxyHelp Industry erau clienţii privaţi cei comerciali – health spa-uri sau saloane de fitness –, dar acum focusul s-a mutat pe clienţii care caută produse de întreţinere corporală, anti-age sau oameni care cumpără astfel de produse pentru o calitate mai bună a vieţii.

„Avem clienţi din zona sportivă sau actori. Sunt 700 de camere pe piaţă şi avem atât persoane fizice, cât şi clienţi corporate.”

Camerele hiperbare, precizează Marius Săndulescu, nu au nişte concentraţii foarte mari de oxigen, astfel că nu se pune problema existenţei unei toxicităţi. Sunt persoane care folosesc dispozitivele zilnic acasă, timp de 60 sau 90 de minute, adaugă el.

Preţul unei camere hiperbare de tip monoplace ajunge la 40.000 de euro, în timp ce o cameră multiplace poate costa peste 90.000 de euro. Cei doi antreprenori spun că vând în continuare ca producător direct, dar s-au orientat şi spre reselleri şi distribuitori exclusivi din mai multe ţări.

Durata de viaţă a unei astfel de camere este de zece ani, după care este necesară o revizie şi înlocuirea unor componente.

Pandemia nu a fost un impediment major pentru business. Ovidiu Ancuţa spune că greutăţile aduse de criza Covid-19 s-au simţit doar în primele trei luni, în perioada lockdown-ului, când a existat o scădere a comenzilor, însă din iunie 2020, lucrurile au revenit pe făgaşul normal.

„Oamenii şi-au dat seama că prima armă, înainte de orice vaccin, este sistemul imunitar. Iar asta (n. red. - camerele hiperbare) ajută la îmbunătăţirea sistemului imunitar”, crede el.

Până acum, cei doi antreprenori au investit în OxyHelp Industry 1,5 mil. euro. În continuare, ei vor să dezvolte businessul, să mărească stocul şi să crească capacitatea de producţie din fabrica de la Ploieşti şi să aibă atât distribuitori în toate statele din UE, cât şi showroom-uri.

Una dintre provocările din prezent este certificarea produselor OxyHelp Industry ca dispozitive medicale clasa 2D, ceea ce ar permite intrarea în clinici. Astfel, intrarea pe piaţa medicală, crede Marius Săndulescu, ar duce la o dublare a businessului.

Ovidiu Ancuţa mai spune că o altă provocare este şi logistica, în special atunci când vine vorba despre America. „Pandemia a modificat preţurile la transport enorm. Înainte de pandemie, vorbeam de un transport aerian la componente de 2,4 dolari per kg, în pandemie a ajuns la 10-12 dolari, iar când a început războiul, a sărit la 16-18 dolari per kg.”

Deschiderea unităţilor de producţie în străinătate le-ar permite să reducă aceste costuri de transport.

În cinci ani de zile, Marian Săndulescu şi Ovidiu Ancuţa văd OxyHelp Industry ca fiind un lider mondial pe această categorie de produs, listat la bursă în Europa sau America.

Marius Săndulescu şi Ovidiu Ancuţa


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone