Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Mihai Pegulescu, un antreprenor din Timişoara, investeşte 100.000 de euro în Localo, un marketplace în care vrea să adune mii de producători români

04.05.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„În două, trei săptămâni vom lansa platforma şi aplicaţia, sperăm să ajungem repede la 3.000 de producători locali listaţi, deja suntem în contact cu peste 500 de producători români.“

Mihai Pegulescu, un antre­pre­nor din Timişoara cu mai multe businessuri în sec­torul HoReCa, precum Riviere Brasserie, Berăres­cu sau Grădina Bănăţeană, a fost nevoit să îşi re­configureze afacerile în contextul pande­miei de COVID-19, astfel s-a gândit, iniţial, să dezvolte o aplicaţie proprie prin care clien­ţii să poată comanda produsele şi să le fie livrate apoi.

Ulterior, şi-a dat seama că mai mulţi an­tre­prenori ar avea nevoie de acest serviciu, iar planul său este acum să dezvolte Localo, un marketplace în care vrea să adune toţi pro­ducătorii români, de la cei de produse alimentare până la cei de produse textile, artizani, meşteşugari. Investiţia în dezvol­tarea platformei trece de 100.000 de euro.

„Înainte de pandemie, eram în zona mea de confort şi nu mă gândeam la această platformă. Pandemia a grăbit trendul online-ului cu 15 ani. Iar după ce o să treacă, obi­ce­iurile vor rămâne. Oamenii o să-şi comande tot mai mult din online, de acasă. Românii îşi doresc să cumpere produse locale, să susţină economia şi micii producători, dar vor să le fie şi uşor“, spune Mihai Pegulescu.

El susţine că în prima zi, 27 aprilie, a dis­cutat cu zeci de producători sau furnizori de servicii românii care îşi doresc să se listeze pe platformă. Aceasta, precum şi aplicaţia vor fi lansate peste două sau trei săptămâni, timp în care antreprenorul speră să adune 3.000 de producători din toată ţara pe Localo. 

„În primele două luni vom avea comision 0%, platforma va fi susţinută de mine, iar apoi vom avea un comision de 4% pentru pri­mii 3.000 de producători care se înscriu pe Localo. Într-o primă etapă, transportul va fi asi­gurat de producători, iar în cea de-a doua etapă vom oferi noi serviciul de livrare, con­tra cost. Atunci vom putea să avem listaţi şi producători care nu oferă livrare“, a explicat timişoreanul.

Produsele pot fi plătite cash sau cu cardul, în funcţie de me­to­da aleasă de client. Condiţiile strict necesare ca producătorii să se listeze pe Localo sunt să producă în Româ­nia şi să aibă o formă legală de producţie, fie SRL, fie SA, fie PFA, fie II, fie IF. „Verificăm producătorii, să vedem că într-adevăr produc, nu se pot lista în platforma Localo fără să aibă certificat de producător. Dar îi îndrumăm şi aici, le spunem cum se pot obţine astfel de certificate“.

„Dacă cumperi de pe Facebook nu ai niciun control asu­pra comenzii, nici din punc­tul de vede­re al igienei, dar nici finan­ciar. Sunt foarte mulţi oameni care fac acasă diverse produse, dar nu înseamnă că sunt producători locali. Producător local eşti când ceea ce faci tu are o formă legală, ai utilajele şi echipamentele necesare şi scoţi un produs fiscalizat, care să fie conform cu normele de igienă. Trebuie să susţinem economia la alb“, spune şi David Alb, proprietarul Senneville, companie ce realizează produse de patiserie, cofetărie şi brutărie în Timişoara.

Senneville are propriul site şi serviciu de livrare, dar David Alb spune că s-a listat şi pe Localo, pentru că aceasta e o altă modalitate de a apărea la uşa clienţilor. „Noi putem livra multe dintre produsele noastre la nivel naţio­nal, luăm în calcul şi francizarea brandului. E foarte important ca oamenii să găsească toate produsele de care au nevoie într-un singur loc.“

Pe lângă Senneville, Mihai Pegulescu menţionează că a discutat şi cu un producător de măşti din bumbac din Timişoara, care s-a reinventat, căci până acum producea tunici şi haine pentru bucătari. De asemenea, a discutat cu producători de jucări, de haine pentru copii sau de cosmetice, interesaţi să se listeze pe platformă. „Foarte mulţi producători locali au nevoie să ajungă uşor la clienţi, să îi cunoască clienţii.“

„Trebuie să fim toţi producătorii locali în aceeaşi platformă, să ajungem uşor la client şi să le oferim ce au nevoie. (...) Aproximativ 20 de oameni lucrăm în momentul de faţă la dezvoltarea platformei şi ca sumă de banii, mă aştept ca investiţia să ajungă la 100.000 de euro. Sper ca în două, trei săptămâni să fie aplicaţia gata, iar clienţii să o descarce din Google Play sau App Store“, a adăugat antreprenorul Mihai Pegulescu.

David Alb a completat că în astfel de momente se vede foarte bine modul în care antreprenori se ajută între ei. „Dacă ne susţinem, avem şansa să ne ridicăm împreună mult mai repede. Conteaza ca antreprenorii să fie împreună, iar aşa să arătăm că şi România se poate ridica prin spiritul antreprenorial pe care-l arată câţiva oameni. Împreună putem ieşi din criza asta rapid.“

El precizează că „viitorul ne-a prins din urmă“ în ceea ce priveşte dezvoltarea online-ului, deoarece creşterea acestui segment de comerţ a fost puternică, iar antreprenorii au avut şansa să scoată la iveală din „lada cu zestre“ cele mai inedite idei, împinşi de nevoia de a ieşi din zona de confort. „Planurile nu mai ţin, faceţi. Asocierea cea mai bună cale să ne dezvoltăm. Antreprenoritul salvează România.“

Mihai Pegulescu speră să ajungă la 10.000 de producători listaţi pe Localo până la finalul anului, iar în 2-3 ani îşi doreşte ca aceasta să fie cea mai cunoscută platformă de marketplace din România. „Cum te gândeşti acum la eMag când vrei să cumperi un produs IT, aşa să te gândeşti la Localo când vrei să cumperi un produs românesc“, spune Mihai Pegulescu. El arată că businessul său din HoReCa este la cel mult 30% din ceea ce era anul trecut pe vremea aceasta şi nici nu vede vreo revenire în acest segment prea curând. În vârf de de sezon, antreprenorul timişorean avea peste 100 de oameni angajaţi în HoReCa, iar ambiţia sa este de a păstra o mare parte din locurile de muncă. „Dacă nu ne readaptăm nu avem nicio şansă“.

Citiţi AICI Ziarul Financiar ediţia de marţi 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania