Afaceri de la zero
Investiţia iniţială în WOLF-e Robotics a fost de aproximativ 30.000 de euro, iar în timp a depăşit 150.000 de euro, o parte obţinuţi de la doi investitori strategici, iar restul profit reinvestit, la care se adaugă mii de ore de voluntariat din partea fondatorilor.

Afaceri de la zero. O gură de aer proaspăt: antreprenorii români care au grijă ca aerul pe care îl respirăm să fie mai bun. Ce soluţie au dezvoltat ei

03.07.2021, 13:50 Autor: Alina-Elena Vasiliu

2020, un an care a pus la încercare puterea de reinventare a tuturor, a născut, în mintea câtorva investitori, o idee de business. După ce am ajuns să realizăm cu toţii legătura directă între curăţenie şi sănătate, ne-am dat seama că nu doar suprafeţele - spaţiile de lucru, pardoselile, ferestrele şi suprafeţele în general trebuie să fie dezinfectate, ci şi aerul. De aici a pornit povestea businessului WOLF-e Robotics.

Ca mulţi alţi antreprenori mai mari sau mai mici, am căutat modalităţi prin care puteam contribui la atenuarea efectelor cauzate de această criză şi aşa am dezvoltat proiectul ca parte dintr-o campanie de responsabilitate socială. Parcursul a fost rapid şi astfel am ajuns să pornesc, alături de partenerii mei, un start-up pe care l-am denumit WOLF-e Robotics”, povesteşte Ştefan Toma, CEO al companiei. Businessul este deţinut de el, alături de Octavian Iosif şi Ciprian Păltineanu, cărora li s-a alăturat Răzvan Preda, în calitate de investitor. Împreună au găsit o modalitate de a îmbina designul de produs, inovaţiile IoT, dezvoltarea unei platforme şi a aplicaţiilor cu activităţile operaţionale şi producţia efectivă. Şi astfel, WOLF-e Robotics a devenit producător de aparate de dezinfecţie şi purificare smart a aerului cu lumina UVC. „Nevoia pe care am identificat-o în piaţă, aceea de a proteja oamenii în spaţiile închise de infecţia cu noul coronavirus, a dus la dezvoltarea unor dispozitive smart de igienizare a aerului şi a suprafeţelor, cu aplicabilitate atât în mediul profesional – spitale, cabinete stomatologice, spaţii comerciale, HoReCa, clădiri de birouri, şcoli, grădiniţe, săli de fitness, cât şi în cel casnic/rezidenţial (locuinţe).”

Toţi cei implicaţi în business împart pasiunea pentru tehnologie şi sunt oameni dinamici pe partea de implementare, iar antreprenoriatul este pentru ei un adevărat stil de viaţă. „În ceea ce mă priveşte, ca background nu am fost niciodată angajat în cadrul unei companii, aşadar etapele precursoare carierei mele încep cu studiile în domeniul economic, continuă cu un MBA în antreprenoriat, în Statele Unite, apoi cu diverse idei de afaceri puse efectiv în practică. Pentru mine antreprenoriatul a fost reperul permanent, de când mă ştiu şi nu mă văd trăind în alt mod, chiar dacă uneori nu este cel mai confortabil rol”, spune Ştefan Toma. Investiţia iniţială în WOLF-e Robotics a fost de aproximativ 30.000 de euro, iar în timp a depăşit 150.000 de euro, o parte obţinuţi de la doi investitori strategici, iar restul, profit reinvestit, la care se adaugă mii de ore de voluntariat din partea fondatorilor.


Portofoliul cuprinde sistemele smart de purificare a aerului AER şi BREEZ, potrivite atât pentru uzul profesional, cât şi pentru cel casnic, dar şi COBOT-19, care se adresează exclusiv uzului profesional


Start-up-ul a prins viaţă în mai 2020, dar chiar şi cu un istoric atât de mic în spate, a reuşit să genereze profit până la finalul anului. „Am pornit cu o echipă formată din şapte oameni, având o experienţă foarte bună de lucru şi în alte proiecte anterioare, la care s-au adăugat pe parcurs alţi colaboratori. Astăzi suntem o echipă de peste 20 de persoane implicate direct în proiectele pe care le desfăşurăm. Pe termen scurt şi mediu intenţionăm ca tot profitul obţinut să continuăm să îl reinvestim în cercetare-dezvoltare.” Pe termen mediu şi lung, echipa din spatele WOLF-e Robotics îşi propune dezvoltarea altor verticale pe baza AMR-ului (autonomous mobile robot – engl.), cu aplicabilitate în sectoarele medical, industrial, comercial, office. „Gama de produse pe care am proiectat-o şi o fabricăm ne permite în prezent să activăm simultan pe ambele pieţe de B2B (unde achiziţiile sunt pentru uz profesional) şi B2C (unde targetul este reprezentat de consumatorii finali, persoane fizice care îşi cumpără astfel de sisteme pentru locuinţe).”

Clienţii sunt preponderent distribuitori, integratori, clienţi finali în rândul companiilor, ONG-uri, cabinete medicale sau stomatologice şi spitale. Printre ele şi Enayati Medical City, un centru medical dezvoltat de grupul Enayati, controlat de medicul Wargha Enayati, cel care a pus bazele reţelei Regina Maria în urmă cu mai bine de 20 de ani, şi de grupul italian Monza. Enayati Medical City a fost dotat cu echipamente inteligente pentru dezinfecţie produse în fabrica WOLF-e Robotics din Ploieşti. Piaţa de desfacere principală este cea internă, dar afacerea onorează şi comenzi venite din străinătate. Portofoliul cuprinde sistemele smart de purificare a aerului Aer şi Breez, potrivite atât pentru uzul profesional, cât şi pentru cel casnic, dar şi COBOT-19, care se adresează exclusiv uzului profesional. „În prezent lucrăm la un robot de dezinfecţie care excelează în toate ariile relevante: cea mai mare putere UV-C instalată vreodată pe un robot mobil pentru a reduce dramatic timpul de dezinfecţie, cea mai mare baterie instalată pentru autonomie crescută, cea mai îngustă şi agilă bază robotică care permite navigarea în spitalele existente unde culoarele de multe ori sunt înguste şi mobilierul este înghesuit, toate controlate de un software foarte intuitiv care va permite chiar şi persoanelor fără expertiză tehnică să utilizeze acest dispozitiv”, dezvăluie Ştefan Toma planurile pentru perioada următoare.


 

Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

RaluLand – atelier de haine pentru copii (Iaşi)

Fondatoare: Raluca Avădani

Investiţie iniţială: peste 2.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 10.000 de euro

Prezenţă: naţională şi internaţională


Solluna – brand de cămăşi de noapte Iaşi)

Fondatoare: Ioana Căbuz

Investiţie iniţială: 30.000 de euro

Cifră de afaceri estimată pentru 2021: 10.000 de euro

Prezenţă: online


Perfect Clean – spălătorie ecologică de haine (Iaşi)

Fondatoare: Mihaela Botoşăneanu

Investiţie iniţială: 80.000 de euro

Cifră de afaceri în primele şapte luni de funcţionare: 105.000 de lei (circa 22.000 de euro)

Prezenţă: Iaşi


Andreea Illustration – atelier de ilustraţii (Bucureşti)

Fondatoare: Andreea Mironiuc

Prezenţă: online


Altceva Caffe – restaurant (Bacău)

Fondatori: Adriana Muscalu şi Andrei Iftime

Investiţie iniţială: 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2020: 800.000 de lei (circa 165.000 de euro)

Prezenţă: Bacău


 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone