Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Paul Creţu a dezvoltat o reţetă de sirop de cătină sub brandul Orange Valley şi produce băutura din plantaţia proprie, aflată în Târgu-Neamţ

09.08.2020, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Cătina este din două soiuri - Mara (cu un conţinut ridicat de vitamina C şi mai mult betacaroten) şi Clara (un soi potrivit pentru producerea uleiului).

Paul Creţu, în vârstă de 27 de ani, a pus bazele plantaţiei sale de cătină din Târgu-Neamţ pe vremea când era încă student la Automatică şi Calculatoare, în Iaşi. Se întâmpla acum cinci ani şi a pornit la drum cu dragostea pentru agricultură pe care i-au insuflat-o bunicii şi cu o bucată de pământ pe care a primit-o de la părinţi.

„Iniţial nu voiam plantaţie de cătină, ci de nuci, dar cu fonduri europene. În anul acela însă nu s-au mai dat fonduri europene pentru nucă, aşa că m-am reorientat. Copilăria mi-am petrecut-o la bunici, aşa că ştiam ce înseamnă agricultura. Am citit despre cătină, m-am documentat“, a povestit Paul Creţu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

A investit în îngrădirea terenului, în cum­părarea şi plantarea puietului, şi-a cooptat colegii de facultate care au venit să-l ajute şi astfel a ajuns să aibă 10.000 de copăcei de cătină pe o suprafaţă de cinci hectare. Cătina este din două soiuri - Mara (cu un conţinut ridicat de vitamina C şi mai mult betacaro­ten) şi Clara (un soi potrivit pentru produ­cerea uleiului). Din 2015 până acum, inves­tiţia lui Paul Creţu în agricultură a ajuns la 50.000 de euro, sumă la care s-a adăugat şi con­tribuţia părinţilor, cam încă pe atât.

După prima recoltă, s-a gândit că ar pu­tea valorifica producţia de cătină şi altfel decât vânzând-o ca atare, aşa că a dezvoltat o re­ţetă de sirop de cătină pe care a pus-o pe piaţă sub brandul Orange Valley. Reţeta cu­prin­de cătină presată la rece, combinată fie doar cu miere de albine, fie cu miere de albine şi ghimbir.

„Procesul de producţie are loc lângă Târgu-Neamţ, unde avem o linie de prelucra­re, îmbuteliere şi etichetare. În linia de pro­ducţie, am investit undeva la 30.000 de euro.“

Cele mai multe colaborări le are cu industria HoReCa, dar primeşte şi comenzi online. Pentru HoReCa, a dezvoltat încă un produs, cătinada, adică siropul combinat cu apă minerală sau apă plată, ca o limonadă, doar că pe bază de cătină.

„Se pot produce 150-200 de litri pe zi. Acum produc la 20% din capacitate. Lucrez la un proiect de modernizare a utilajelor, ca să facem totul cât mai automatizat. Gramajele sunt de la 250 ml până la 2 litri. Preţul este de 40-42 de lei pe litru. Cu tot cu mine, suntem patru angajaţi în echipă“, spune Paul Creţu.

Vânzările de sirop i-au adus anul trecut o cifră de afaceri de circa 150.000 de lei (peste 30.000 de euro). Siropul Orange Valley a ajuns în localuri din Suceava, Târgu-Neamţ, Iaşi, dar şi la câteva terase din Bu­cureşti, în Centrul Vechi şi pe malul Dâm­bo­vi­ţei, iar comenzile plasate pe site au dus brandul şi în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara.

Cea mai aglomerată perioadă pentru Paul Creţu este cea de dinainte de recoltat, adică de la începutul lui august până în octombrie. Atunci se trezeşte la 4 di­mi­neaţa şi adoarme la 11 noaptea, spune an­treprenorul din Neamţ, care se pregăteşte pentru o nouă perioadă tumultuoasă.

Vânzările de sirop i-au adus anul trecut o cifră de afaceri de circa 150.000 de lei. Siropul Orange Valley a ajuns în localuri din Suceava, Târgu-Neamţ, Iaşi, dar şi la câteva terase din Bucureşti, în Centrul Vechi şi pe malul Dâmboviţei, iar comenzile plasate pe site au dus brandul şi în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania