Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Povestea unei familii din România care a dus călătoriile la un alt nivel şi astfel s-a născut o idee pe care au transformat-o într-o afacere profitabilă

21.04.2025, 13:01 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Andreea Maier şi soţul ei aveau peste zece ani de experienţă în accesarea şi implementarea proiectelor pe fonduri europene când au luat decizia să deschidă propriul business cu suveniruri personalizate pentru obiectivele turistice din România inspiraţi din călătoriile în care mergeau şi din care veneau de fiecare dată cu un mic obiect–amintire. Care este povestea Craftlaser şi ce aşteptări au fondatorii pentru următorii ani?

Pentru mine şi soţul meu, călătoriile au fost mereu mai mult decât simple vacanţe – au fost experienţe care ne-au inspirat, ne-au format şi ne-au conectat cu locuri şi poveşti extraordinare. De fiecare dată când ajungeam într-un oraş nou, aveam un mic ritual: căutam un tablou metalic pe care să-l adăugăm în colecţia noastră de pe terasa casei. În timp, am realizat că nu privim doar nişte obiecte, ci retrăim momente, emoţii, locuri dragi”, povesteşte Andreea Maier, cofondatoare a Craftlaser. Aşa a apărut practic ideea de a crea un business care oferă şi în România astfel de suveniruri. 

În 2016, lucrau amândoi în domeniul fondurilor europene, ajutând alţi antreprenori să îşi transforme ideile în afaceri când l-au întâlnit pe Adrian Samoilă, un artist talentat care crea hărţi turistice desenate manual. „Când i-am văzut lucrările, am ştiut că asta e ceea ce căutăm: o modalitate de a transforma suvenirurile în poveşti vizuale. Tot atunci, printr-o coincidenţă (sau poate un semn că eram pe drumul cel bun), am aflat că cineva din Hunedoara vindea un gravator laser. Nu era ceva ce aveam pe listă, dar am simţit că trebuie să-l luăm. Fără un spaţiu de producţie, l-am instalat în living şi acolo a început totul”. 

Aşa a luat naştere Craftlaser – dintr-o combinaţie de pasiune, oportunitate şi multă determinare, după cum mai spune Andreea Maier.  De atunci, ea şi soţul ei au creat suveniruri personalizate pentru cele mai frumoase atracţii turistice din România, colaborând direct cu obiectivele turistice şi oferind turiştilor o modalitate autentică de a lua acasă o parte din experienţele lor. „Şi nu ne-am mai oprit. Nici din călătorit, nici din creat amintiri pentru alţi oameni”, mai spune Andreea, care alături de soţul ei în activitatea de accesare şi implementare de fonduri europene au ajutat peste 100 afaceri să intre pe piaţă şi să se dezvolte.

La început, Craftlaser a fost un proiect pe care l-au construit în paralel cu activitatea de consultanţa pe fonduri europene, dar astăzi aceasta reprezintă doar 15% din timpul celor doi antreprenori. „Soţul meu este partea tehnică şi creativă a businessului, mereu orientat spre inovaţie şi execuţie. Eu sunt cea care dezvoltă strategia pe termen lung şi mă ocup de relaţiile cu clienţii şi colaboratorii. Învăţ continuu şi cred cu tărie în dezvoltarea personală – am urmat multiple cursuri de branding, marketing şi psihologie aplicată în business, sunt coach acreditat şi am certificare NLP. Aceste cunoştinţe mă ajută să construiesc relaţii solide, atât cu furnizorii, cât şi cu clienţii noştri”, a menţionat Andreea. 

Pentru a gestiona eficient imaginea şi promovarea, au învăţat şi partea de fotografie şi editare vizuală. ”Deţinem propriul studio foto, unde realizăm atât fotografii de produs, cât şi conţinut creativ pentru social media”. Cei doi lucrează direct cu principalele obiective turistice din România, printre care Castelul Peleş, Castelul Corvinilor, Cetatea Alba Carolina, Castelul Bran, Cetatea de Scaun a Sucevei, Cetatea Sighişoara şi multe altele. De anul trecut şi-au extins echipa  creativă şi colaborează cu mai mulţi artişti din ţară, pentru a aduce şi mai multă diversitate în designul suvenirurilor. „Pentru noi, Craftlaser nu este doar un business, ci o misiune: să contribuim la promovarea turismului românesc prin produse de calitate, care să transmită emoţie şi autenticitate”. 

Când au început Craftlaser, totul s-a rezumat la un singur gravator laser, cumpărat prin leasing operaţional şi instalat direct în living, pentru că nu aveam alt spaţiu. În 2019, au investit 

într-un al doilea gravator laser, de data asta printr-un credit bancar. „A fost momentul în care ne-am dat seama că afacerea nu mai e doar un proiect pe lângă job, ci un business care creşte şi are nevoie de resurse”. În 2022, au mers şi mai departe, accesând fonduri europene pentru a achiziţiona o imprimantă UV. 

„Asta ne-a permis să adăugăm mai multă culoare şi detalii pe produsele noastre, să ducem totul la un alt nivel”.

Iar în 2024, au câştigat premiul în cadrul programului She’s Next (program finanţat de ING Bank, împreună cu Visa, în colaborare cu Impact Hub Bucureşti), iar cu banii primiţi şi-au extins gama de produse investindu-i într-o imprimantă pentru textile (sacoşe, tricouri, folosind din nou doar grafică creată de ei). 

„Cea mai valoroasă resursă a noastră este partea creativă. Fiecare suvenir pe care îl creăm are la bază o grafică şi desene realizate manual. Nu cumpărăm desene generice, nu folosim imagini luate de pe internet. Fiecare obiectiv turistic pe care îl reprezentăm este desenat de la zero, într-un stil unic, care reda exact esenţa locului. Avem peste 500 de desene originale în portofoliu, fiecare creat special pentru a transforma un simplu obiect într-o amintire autentică”, a punctat ea. De altfel, cei doi antreprenori spun că investesc continuu fără să se grăbească, iar una dintre investiţiile importante o reprezintă şi oamenii. 

Astăzi, gama de produse a Craftlaser include mai multe colecţii de magneţi de frigider, semne de carte din lemn şi plută (gravate / acuarelă), tablouri personalizate (gravate / acuarelă / canvas), brelocuri, suport de pahare şi agende de călătorie din material de plută, tablouri metalice suvenirw, căni suvenir, dar şi globuri personalizate din lemn şi urmează din iunie să lanseze şi sacoşe din bumbac. 

Cât despre 2024, Andreea Maier spune că a fost un an definitoriu pentru ea, atât din perspectiva personală, cât şi a afacerii, iar unul dintre momentele cheie a fost vizita la Casa Albă din Washington, iar al doilea a fost participarea la programul She’s Next. 

„Pentru 2025, avem un plan clar, unul care ne inspiră şi ne motivează zi de zi. Vrem să devenim un brand reprezentativ pentru România, un brand asociat cu turismul autentic şi cu suveniruri care spun poveşti”. Cei doi antreprenori îşi doresc să se asocieze cu alte organizaţii şi asociaţii din turism, pentru a schimba mentalităţile şi abordările în acest domeniu. „Împreună, putem pune experienţa turistului pe primul loc, putem atrage mai mulţi vizitatori şi le putem oferi amintiri unice, autentice”. 

Un alt obiectiv pentru 2025 este să diversifice oferta de suveniruri. „În plus, vrem să devenim un partener important pentru companiile din România care doresc să ofere cadouri corporate cu adevărat speciale. Oferim acces la toate desenele şi grafica noastră originală, realizate de artişti locali, fără costuri suplimentare. Companiile pot alege din modelele deja existente pe site sau putem crea un design personalizat, care să reflecte identitatea lor – de la logo-uri la mesaje speciale”, a menţionat antreprenoarea, care vrea să transforme Craftlaser într-un brand de ţară. Iar pe termen lung planul este să crească organic, să extindă gama de produse, să integreze noi tehnici de producţie şi să diversifice oferta pentru a ajunge la tot mai mulţi turişti din diferite colţuri ale lumii. Zona corporate este iarăşi un segment pe care vor să devină un jucător important. 

„Ne vedem, de asemenea, într-o colaborare mai strânsă cu alţi actori din turism, creând o reţea de promovare a tradiţiilor şi culturii româneşti într-un mod autentic şi inovativ. Ne dorim să colaborăm cu obiective turistice, muzeele, organizaţiile şi companiile din domeniu pentru a crea o voce mai puternică, care să pună în prim-plan experienţa turistică reală şi amintirile autentice”.   

Andreea Maier, cofondatoare Craftlaser: „Vrem să devenim un brand reprezentativ pentru România, un brand asociat cu turismul autentic şi cu suveniruri care spun poveşti.“



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 

Nonna’s Tiramisu – laborator de deserturi 

Fondatori: Diana Şchiau şi soţul ei 

Investiţie extensie business: 10.000 de euro 

Investiţie estimată punct de vânzare: 30.000 de euro


Deka Dance Academy - şcoală 

de dans latino

Fondator:Dorin Mocanu

Investiţie:20.000 de euro

Proiect adiacent: B2B Dance Festival


Flori de Sare - salină

Fondatoare: Raluca Chişu

Investiţie: 30.000 de euro

Alte proiecte: KinetoBebe (centre de recuperare pediatrică)

Număr angajaţi KinetoBebe: 60 de terapeuţi, psihologi etc.


Bucătăria Sportivilor - restaurant 

Fondator: Ionuţ Munteanu

Profil: susţinerea copiiilor cu posibilităţi reduse

Investiţie:30.000 de euro


Dia Buga Design – atelier de corpuri de iluminat

Fondatoare: Diana Buga

Anul fondării: 2016

Plan de dezvoltare: mărirea echipei



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania