Un tânăr plin de entuziasm îşi părăseşte jobul sigur dintr-o corporaţie şi îşi face curaj să deschidă un business propriu: o cafenea. Este rezumatul parcursului lui Ionuţ Isache, care, în urmă cu şase ani, a ales să pună pasiunea pentru licoarea preparată din cele mai ispititoare şi aromate boabe într-un loc pe frontispiciul căruia stă scris Black Habit.
Cred că ce a contat foarte mult pentru mine, încă de la început, a fost că am crezut enorm de mult în visul meu, l-am conturat în cele mai mici detalii şi l-am făcut să prindă viaţă. După doi ani de lucru într-o altă cafenea, am realizat că vreau un loc doar al meu. Iar după multe opţiuni şi imaginaţie, am ajuns la un ideal: Black Habit”, povesteşte Ionuţ Isache. De la un job în transport şi logistică a trecut la un altul, într-o cafenea, unde a învăţat foarte mult din ceea ce ştie astăzi despre această lume.
Când s-a decis că vrea o cafenea a lui, a pus la bătaie o investiţie de aproximativ 60.000 de euro pentru aparatură, mobilier şi amenajarea spaţiului ales, undeva aproape de Piaţa Victoriei, după care încă cel puţin pe atât a fost investit în cei şase ani de funcţionare. „Chiar şi în prezent continuă dezvoltarea cafenelei, cu introducerea unui meniu nou de pizza, pentru care am alocat un buget de 25.000 de euro. Investiţia cea mai de preţ este însă cea făcută în echipă, în cursuri pentru dezvoltarea atât profesională, cât şi personală a oamenilor, în timpul alocat celor nou-veniţi, de exemplu. Apreciez foarte mult echipa mea, astfel că multe resurse se îndreaptă şi către ea.”
Rămânând în sfera cifrelor, Black Habit a ajuns în 2023 la o cifră de afaceri de peste 1,3 milioane de lei, în creştere cu 30% faţă de anul precedent, în timp ce echipa a crescut de la şase, la şapte angajaţi. „Ne concentrăm, de la începutul lunii august, pe un nou proiect: vom avea şi pizza în meniul nostru. A fost feedbackul clienţilor şi noi l-am perceput exact ca pe ceva ce ne lipsea. Pe lângă brunch-ul deja cunoscut, voiam să adăugăm încă un element meniului nostru. Avem foarte mulţi clienţi şi în intervalul 13:00-17:00, deci acum îi putem primi şi cu o pizza delicioasă.” Nu a fost un proiect simplu, mărturiseşte Ionuţ Isache, deoarece sunt multe detalii pe care un client final nu le cunoaşte, însă antreprenorul, împreună cu echipa, muncesc zi şi noapte pentru cele mai mici detalii.
Au fost cursuri de urmat, căutări pentru cele mai bune ingrediente, calcule pentru costuri versus preţ de vânzare şi mult mai multe. Dar au izbândit în cele din urmă. „Comunitatea noastră este extrem de diversă: avem clienţi care vin de mult timp în fiecare dimineaţă înainte de serviciu la noi. Sunt «corporatiştii» care apreciază o cafea bună şi e deja în ritualul lor zilnic. Apoi avem micii antreprenori care se bucură să ajute un alt mic antreprenor, adică pe noi. De asemenea, avem echipe întregi care organizează mici întâlniri de genul team building la noi la locaţie. Aşadar, clienţii sunt diverşi şi suntem tare recunoscători pentru fiecare dintre ei.”
Cafeaua şi brunch-ul sunt preparate în localul Black Habit de pe Calea Griviţei, numărul 77, iar clienţii le pot consuma acolo sau în regim takeaway. Pizza este şi ea făcută în acelaşi loc, unde este pregătit tot timpul blatul cu o zi înainte, lăsat la maturat între 24 şi 72 ore, după care este bun pentru pregătit pizza cu el. Pizza se poate servi pe terasa cafenelei sau în regim takeaway, urmând să fie disponibilă şi pe platformele de food delivery. A fost uşor drumul până aici? Deloc, spune Ionuţ Isache, dar extrem de frumos. „Imaginaţi-vă o balanţă, pe care pui alternativ câte puţin, cât să o ţii în echilibru.
Uneori, balanţa înclină către cele mai tari experienţe, iar alteori către cele mai mari dificultăţi. Provocările cele mai mari sunt în zona de autorizaţii sau toată partea legală a unui business. Apoi aş menţiona raportul de cheltuieli în comparaţie cu ce putem oferi noi. Şi aici e tare greu să nu dezamăgim clienţii cu niciun preţ.” Lecţia cea mai valoroasă în cei şase ani de când a fondat şi dezvoltă Black Habit este că, indiferent ce planuri ai ca antreprenor, totul este posibil. E nevoie de o doză mare de curaj, implicare peste măsură şi de o organizare foarte bună a bugetului.
Cafeaua şi brunch-ul sunt preparate în localul Black Habit de pe Calea Griviţei, numărul 77, iar clienţii le pot consuma acolo sau în regim takeaway. Pizza este şi ea făcută în acelaşi loc.
Zece idei de afaceri de la zero
Jassyro – cafenea de specialitate (Iaşi)
Fondatori: Silviu Coman şi soţia sa
Investiţie iniţială: 20.000 de euro
Prezenţă: Iaşi
Controlling Akademie – firmă de consultanţă în domeniul financiar (Bucureşti)
Fondator: Emanuel Toma
Cifră de afaceri estimată: 300.000 de lei (60.000 de euro)
Prezenţă: Bucureşti
Rapsodia – laborator de cofetărie (Bucureşti)
Fondatori: Cristina Văcărelu şi Constantin Nicolae
Investiţii: 140.000 de euro
Cifră de afaceri în 2023: 180.000 de euro
Prezenţă: în Bucureşti şi împrejurimi
Akabel Media – agenţie de publicitate concentrată pe segmentul digital (Bucureşti)
Fondatoare: Maria Zvenigorodschi
Cifră de afaceri estimată pentru 2024: 100.000 de euro
Afumătura.ro – restaurant (Bucureşti)
Fondator: Marius Gheorghe
Investiţie iniţială: 20.000 de euro
Prezenţă: în zona Pantelimon din Bucureşti, în apropiere de Mega Mall
MicroPrahova – producător de microplante (Poiana Câmpina)
Fondator: Vlad Creţu
Investiţii: 30.000 de euro
Prezenţă: în restaurante şi cu un magazin fizic în Poiana Câmpina, jud. Prahova
Cabana 365 – unitate de cazare (jud. Braşov)
Fondator: Dumitru Marin
Investiţii: 400.000 de euro
Cifră de afaceri estimată: 220.000 de euro
Prezenţă: în judeţul Braşov, în apropiere de Bran
La Motoare – punct gastronomic local (jud. Buzău)
Fondator: Răzvan Lavric
Investiţie iniţială: 200.000 de euro
Prezenţă: sat Haleş, jud. Buzău
Work’s Coffee – cafenea de specialitate (Bucureşti)
Fondator: Răzvan Ene
Investiţii: 55.000-58.000 de euro
Prezenţă: în zona Aviatorilor din Bucureşti
Diedra – atelier de obiecte ilustrate (Bucureşti)
Fondatoare: Roxana Zaharia
Cifră de afaceri: peste 10.000 de lei (2.000 de euro)
Prezenţă: online şi la târguri
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE