Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Raluca şi Dan Cristea pariază pe cuvântul scris sub formă de cărţi şi cupoane cu brandul Yes, Please! şi vor afaceri de 50.000 de euro în 2020

01.03.2020, 17:36 Autor: Georgiana Mihalache

„Am revoluţionat felul de a oferi un cadou, nu ne mai bazăm pe lucruri materiale, ci încercăm să îi convingem pe oameni să pună amprenta personală pe un cadou. Nu suntem împotriva erei digitale, dar tipul acesta de produs în care trebuie să scrii pe hârtie capătă şi mai mare farmec“.

Antreprenorii Raluca şi Dan Cristea au pus pe piaţă brandul Yes, Please! în 2019, când au vândut 6.000 de cărţi şi cupoane persona­li­zate, prin care oamenii se reîntorc la cu­vintele scrise pe hârtie atunci când vor să ofere un cadou celor apropiaţi.

Anul acesta, cei doi fondatori ai busi­nessului vor să dubleze numărul de pro­du­se vândute şi cifra de afaceri, până la circa 50.000 de euro, potrivit calculelor ZF.

„Noi am început în drumul afacerilor cu stângul, am avut iniţial un atelier de pro­duc­ţie de albume foto, pe care nu am reuşit să-l pu­nem pe picioare şi a trebuit să venim cu o altă idee. Se apropia perioada sărbătorilor şi am vrut să prindem şansa aceasta. Ştiam că tre­buie să avem un produs pe care putem să-l fa­cem noi, în atelierele noastre, oamenii să îl poată folosi drept cadou“, a povestit Raluca Cristea.

Astfel a apărut cartea „50 de motive pen­tru care te iubesc“, în care cumpărătorul poate scrie pe fiecare filă un răspuns la între­bă­rile gândite de cei doi antreprenori în legă­tură cu persoana căreia i se adresează cadoul.

În prezent, portofoliul Yes, Please! include cărţi adresate membrilor familiei, prietenilor, dar şi cupoane pentru cupluri sau copii. O carte, indiferent de model, costă 49 de lei, iar un cupon este 39 de lei.

Produsele ajung în librăriile Cărtureşti, BookCity, dar şi în lanţul de magazine InMedio. Clienţi pot comanda de asemenea de pe site-ul companiei, yesplease.ro, dar şi de pe plat­forma eMag. „Am căutat un nume care să atra­gă, să fie catchy, să fie în con­cor­danţă cu pro­dusele noastre, să aibă o cono­ta­ţie pozitivă şi de aici a plecat Yes, Please!“, a spus Dan Cristea.

El a menţionat că a lucrat pentru trei luni în corporaţie, moment în care şi-a dat seama că viaţa de corporatist nu i se potriveşte.

Investiţia în business a fost de 6.000 de euro, în contextul în care antreprenorii aveau deja un atelier pentru businessul cu albume foto, care a trebuit doar ajustat pentru noul busi­ness. Materia primă - hârtia, a venit ini­ţial de la furnizori locali, dar în prezent antre­pre­norii au externalizat producţia către alte tipo­grafii. Astfel, şi capacitatea de producţie a crescut, de la circa 200 de produse iniţial realizate pe zi, la comandă, la câteva mii în stocuri în prezent.

Cele mai căutate produse sunt cupoanele pentru el, cele pentru întâlniri, dar şi cartea „50 de motive pentru care te iubesc“.

„De la primul produs am reuşit să îl adaptăm în funcţie de cerinţele clienţilor şi să facem şi procesul de producţie mai uşor. Sunt femei majoritatea clienţilor, ele sunt mai sensibile la cadouri emoţionante“, a spus Raluca Cristea.

Antreprenoarea se gândeşte să extindă gama de produse şi reţeaua de distribuţie, să ajungă în cât mai multe librării. Mai mult, planurile pentru anul acesta includ şi pieţele internaţionale, cei doi antreprenori având ca obiectiv să vândă drepturile de traducere către edituri europene din ţări precum Spania, Italia, Franţa.

În plus de cele două game de produse – cărţile şi cupoanele, sub brandul Yes, Please! antreprenorii vor să creeze şi o linie de jocuri pe hârtie, inspiraţi din jocurile copilăriei.

„Produsul nostru este unul de impact. Nu suntem împotriva erei digitale, combinăm offline-ul cu online-ul. Fiind produs tip cadou, perioada sărbătorilor de iarnă explodează, dar avem şi lunile de primăvară în care reuşim să vindem“, a spus Dan Cristea.

Cei doi antreprenori nu au avut experienţă în domeniul în care au decis să investească, însă spun că au învaţat totul pe parcurs, de la cum se leagă cărţile, până la detalii privind hârtia.

„Odată cu era digitală, tipul acesta de produs în care trebuie să scrii pe hârtie capătă şi mai mare farmec pentru că trebuie să depui un efort, să pui suflet. Scriem mai mult pe calculator şi atunci să ajungi să scrii pe hârtie este interesant“, a spus Raluca Cristea.

Ea a mai menţionat că drumul antreprenoriatului nu a fost uşor, însă nu ar putea renunţa la libertatea pe care o oferă lumea de business.

„Antreprenorii să nu stea pe gânduri, să treacă la acţiune, dacă cineva are o idee să îşi consume toate resursele să facă acel lucru, să nu existe nu pot, nu am cum, nu am bani, există o soluţie tot timpul“, a spus Raluca Cristea. Soţul său, Dan Cristea, a completat, spunând că astăzi este uşor să porneşti o afacere care să vină cu un produs inovator.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania