Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Roxana Dan, de profesie arhitect, a creat brandul de bijuterii Lisa&Co şi a strâns 500 de produse în portofoliu

23.02.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

În 2022, planurile de dezvoltare vizează ieşirea pe piaţa internaţională şi deschiderea de noi magazine fizice în ţară.

Roxana Dan a terminat Facultatea de Arhitectură, iar în urmă cu patru ani a revenit la pasiunea ei pentru crearea de bijuterii şi a decis să pună bazele unei afaceri, care astăzi se numeşte Lisa&Co, brand sub care antreprenoarea produce bijuterii din aur, argint, diamante, dar şi alte pietre preţioase. A plecat la drum cu o investiţie de 1.000 de dolari (aprox. 4.000 de lei), bani împrumutaţi de la un prieten. Astăzi, însă, Lisa&Co are un portofoliu de 500 de produse şi a ajuns la afaceri de peste 900.000 de euro, iar anul acesta targetul este atingerea pragului de 1 mil. euro cifră de afaceri.

„Este o mare legătură între crearea de bijuterii şi arhitectură. În facultatea de arhitectură înveţi cum să construieşti ceva de la zero şi despre asta este vorba şi într-un business, iar din punct de vedere creativ, urmezi acelaşi proces. Totul a pornit de când eram copil. Eram un copil îndemânatic, pasionat de pictură, sculptură, desen. Făceam bijuterii încă din facultate, dar la un moment dat, când am primit o bursă în Germania, am închis totul într-un bagaj şi am oprit pasiunea asta. Când am rămas însărcinată, am decis să mă opresc din mers pe şantier şi muncit până noaptea şi am revenit la pasiunea mea pentru bijuterii şi astfel am ajuns să lansez brandul Lisa&Co acum patru ani”, a povestit Roxana Dan.

Ea mai spune că totul a început exact aşa cum nu se recomandă în cărţile de business. La început, aceasta se ocupa de toate sarcinile din cadrul afacerii – de la produse şi ambalaje, până la promovare. În prezent, echipa Lisa&Co numără opt oameni.

Bijuteriile realizate sub eticheta Lisa&Co sunt destinate femeilor moderne, sunt bijuterii foarte versatile, întrucât pot fi purtate atât la job, cât şi la o ieşire în oraş.Ele au în compoziţie doar metale şi pietre preţioase, precum aur, argint sau diamante şi pot fi produse atât în serie, cât şi custom made. Materia primă pentru realizarea bijuteriilor este cumpărată atât din România, cât şi din străinătate.

Portofoliul cuprinde inele, coliere, brăţări, cercei, dar şi alte bijuterii pe care clienţii le cer clienţii. „Cerceii sunt focusul nostru şi au cererea cea mai mare în rândul clienţilor”.

Lisa&Co are un magazin fizic în Bucureşti, în zona Cişmigiu, unde bijuteriile sunt expuse şi pot fi văzute direct de către clienţi. Produsele se vând atât din showroom, cât şi online, acesta din urmă având cea mai mare pondere în totalul vânzărilor (80%).

Roxana Dan spune că îşi doreşte, în perioada următoare, să deschidă mai multe puncte fizice de vânzare atât în Bucureşti, cât şi la nivel naţional. „Vrem să mergem în Bucureşti cu alte puncte de vânzare, dar şi în ţară, mai ales în Cluj, acolo este cerere.”

Preţurile bijuteriilor Lisa&Co pornesc de la 100 de lei - spre exemplu, pentru o pereche de cercei din argint - şi ajung la zeci de mii de euro, în special atunci când se realizează produse custom made cu pietre preţioase.

Cea mai scumpă comandă, pentru un inel, îşi aminteşte antreprenoarea, a avut o valoare de 80.000 de euro.

În general, însă, bonul mediu pentru o singură comandă se ridică la circa 1.000 de lei. Într-o lună bună, comenzile ajung la aproximativ 70.000-80.000 de euro.

Bijuteriile Lisa&Co au ajuns şi pe piaţa internaţională, la românii stabiliţi în alte ţări, potrivit Roxanei Dan, iar unul dintre planurile pentru anul acesta este extinderea cât mai mult în străinătate, în Germania şi Elveţia, dar şi Italia.

Anul 2021 a fost un an bun pentru business, susţine ea, întrucât businessul şi-a dublat cifra de afaceri faţă de anul precedent. „Am avut o creştere destul de mare, chiar o dublare a cifrei de afaceri. Ne-a dat multă încredere, ne-am mărit echipa, iar pandemia nu ne-a afectat, ci a fost un moment bun, în primul rând pentru partea de online.”

În trei ani de zile, antreprenoarea îşi propune să facă din Lisa&Co un brand de renume internaţional.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania