Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Roxana Gordan a amenajat un atelier în curtea părinţilor ei din Prahova, unde face lumânări sculptate manual, pe care le vinde pe site-ul propriu şi pe eMAG

26.07.2020, 00:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Anul trecut, veniturile Sorrisi au fost în jur de 35.000 de lei, fiind totuşi primul an în care Roxana Gordan s-a concentrat mai mult pe business.

Roxana Gordan a început să facă primele lumânări sculp­ta­te într-un atelier improvizat în curtea casei părinţilor ei, din Urlaţi, judeţul Prahova, după ce a văzut cum se fabrică aceste pro­duse într-o emisiune la televizor. Se întâmpla în 2010, iar de atunci până acum atelierul s-a dez­voltat, portofoliul de produse a crescut, iar lumânările nu mai ajung acum doar la cu­nos­cuţi, ci sunt vândute online, pe site-ul pro­priu, ladyr.ro, dar şi pe platforma eMag.

„La început, m-am împiedicat de multe obstacole, pentru că nu ştiam care sunt mate­riile prime necesare, de unde să iau un cazan pentru parafină. A trebuit să-l fac eu. Au fost câţiva ani doar de testări şi încercări. La început mai mult făceam cadouri. Eram studentă şi le dădeam la facultate, iar mama vindea la serviciu“, a povestit Roxana Gordan, de profesie inginer chimist, la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

O colegă de facultate i-a spus că există posibilitatea de a deschide un SRL cu costuri zero de finanţare şi astfel a înfiinţat compania Sorrisi Production.

„La începutul acestui an, m-am gândit să încerc alt brand, LadyR, dar momentan suntem în testare. În afară de lumânări, acum fac şi alte produse handmade.“

Investiţiile iniţiale au fost de circa 3.000 de euro, sursa fiind economiile adunate în urma unui job avut în stră­inătate, îşi aminteşte Roxana Gordan, cel mai scump fiind cazanul pentru topit parafina, dar şi materia primă şi matriţele necesare.

„Am început cu lumânările sculptate manual şi parfumate, dar nu am rămas la ele. Acum fac şi lumânări din ceară naturală de palmier, din ceară de albine, aranjamente, candelabre. Materiile prime sunt de peste tot, din România, Italia, Ucraina.“

Procesul de fabricare are mai mulţi paşi. Întâi se topeşte ceara şi se pregăteşte fitilul. După ce parafina a fost adusă la o anumită temperatură şi fitilul a fost pregătit, se adaugă parfumurile şi coloranţii şi se prepară matriţele. Parafina este turnată în matriţe, lăsată să se întărească, iar apoi miezul este îndepărtat după câteva ore şi scufundat de 20-25 de ori în parafină colorată. Cât încă este caldă, lumânarea este sculptată cu degetele şi cuţitul. La final, se adaugă un strat de luciu pentru a menţine culorile vii.

Anul trecut, veniturile Sorrisi au fost în jur de 35.000 de lei, fiind totuşi primul an în care Roxana Gordan s-a concentrat mai mult pe business. Tot de anul trecut, produsele ei se vând şi pe marketplace eMag, ceea ce a contribuit la vânzări.

„Am avut până acum trei clienţi care au comandat din Italia şi Franţa, pentru a revinde acolo. De obicei, clienţii sunt femei, care cumpără lumânări să le dăruiască.“

Cea mai ieftină lumânare costă 10 lei, iar cea mai scumpă ajunge 239 de lei. Dincolo de cadouri, antreprenoarea face şi lumânări pentru evenimente precum nunţi sau botezuri. Cum însă astfel de momente s-au rărit în ultimele luni, în contextul pandemiei, cererile au scăzut, dar Roxana Gordan spune că a compensat prin vânzările online.

„Momentan, am 100 de produse şi aş vrea să ajung la 300 de produse anul acesta. Îmi doresc un atelier mai mare, cu angajaţi şi pe cineva responsabil de vânzări“, spune Roxana Gordan despre planurile ei pentru 2020.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania