Afaceri de la zero

Cele două tipuri de muştar concepute până acum se comercializează la preţul de 25 de lei ediţia hindusă şi 26 de lei ediţia aztecă.

Afaceri de la zero. Roxana Jora produce sosuri şi muştar, inspirată de aromele descoperite în călătoriile din jurul lumii, după o investiţie de câteva mii de euro

30.08.2019, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Intenţia este să extindă colecţia de sosuri şi muştaruri Doamne Fereşte şi în sectorul HoReCa, dar şi la export, în Uniunea Europeană, având deja solicitări de distribuţie externă.

Roxana Jora avea deja un bagaj impresionant de călătorii atunci când a hotărât să aducă acasă reţetele unora dintre de­licatesele pe care le-a gustat în jurul lumii. Aşa a apărut Doamne Fereş­te, o co­lecţie româ­neas­că de produse gourmet picante.

„Întotdeauna mi-a plăcut să călătoresc, nu doar până la mare, nici măcar până la Paris, ci mult, mult mai departe. Şi am avut noroc de un partener de viaţă - şi cofon­dator al Doamne Fereşte – Ioan Dan Niculescu, care împăr­tă­şea acelaşi vis. Am călătorit împreună şi ne-am adunat în suflet şi în calendar ani din viaţă în Asia de Sud-Est şi America Latină. Aşa am descoperit bucă­tă­rii cu arome şi gusturi dincolo de cuvinte“, povesteşte Roxana Jora.

Businessul a pornit mai exact după un an sabatic pe care cei doi fondatori – originari din Iaşi – l-au petrecut în Thailanda, în 2011. Atunci şi acolo au descoperit tot felul de deli­ca­tese picante pe care au decis apoi să în­cea­pă să le facă chiar ei acasă. Primul produs a fost Iute de Doamne Fereşte, un sos din ardei extrem de iuţi, care a ajuns mai târziu să fie parte din cea mai mare colecţie de sosuri iuţi din lume, într-un muzeu din Statele Unite ale Americii care găzduieşte peste 8.000 de exponate.

„În 2014 a apărut ediţia hindusă a muştarului-cremă Doamne Fereşte, un prim produs de fuziune zămislit la Tecuci, acolo unde considerăm că ia naştere cel mai gustos şi mai autentic muştar românesc“, spune Roxana Jora, a cărei experienţă este în domeniul ştiinţelor juridice.

După un an a apărut al doilea muştar în por­to­foliu, o ediţie aztecă, în care condi­men­te­le sunt altele, conţinând, printre altele, cacao şi vanilie. Reţeta este inspirată din Mexic. În 2016, Ioan Dan Niculescu a încetat din viaţă, iar în afacere a rămas doar Roxana Jora.

„Totul a început cu paşi timizi în bucătăria proprie, din pură curiozitate pentru tot ce este picant, rafinat şi de fuziune. Nu am crezut că această pasiune va prinde contur şi va deveni un mic business, motiv pentru care investiţia iniţială a fost doar de câteva mii de euro, din resursele proprii.“

Businessul este operat prin firma Argo Stra­tegy, care a avut în 2018 afaceri de 90.000 de lei (circa 20.000 de euro), potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Roxana Jora este unica angajată a compa­niei în pre­zent, activităţile de producţie fiind externa­lizate. „Intenţia mea este să diversific gama de pro­duse şi să explorez constant noi direcţii cu­linare. Recent, am fost în Sri Lanka şi mi-au captat atenţia aromele aces­tei bucătării, cea care a pus împreună tra­diţia culi­na­ră a mul­tor popoare care au co­lo­nizat de-a lun­gul timpului acele ţi­nuturi – arabi, perşi, indieni, por­tughezi şi olandezi.“

Totodată, Roxana Jora vrea să conso­lideze portofoliul, adău­gând noi produse, pe lângă sosuri şi muştar. Intenţia este să se ex­tin­dă în sectorul HoReCa, unde este pre­zentă puţin momen­tan, dar şi la export, în Uniunea Euro­peană, având deja solicitări de distribuţie în unele ţări.

„Avem în laborator şi următorul sorti­ment de muştar, ediţia persană, care va fi mai blân­dă cu papilele consumatorului şi care pu­ne împreună za’atar (amestec de con­di­mente – n. red.), susan, ardei iute măci­nat, cim­bri­şor, măghiran şi alte ingrediente-surpriză.“

Cele două tipuri de muştar concepute până acum se comercializează la preţul de 25 de lei ediţia hindusă şi 26 de lei ediţia aztecă.

alina.vasiliu@zf.ro

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania