Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ruxandra Căpuşan din Cluj-Napoca readuce la viaţă portul românesc prin proiectul Senin, un brand de haine care au integrată ţesătura tradiţională

11.10.2024, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Producţia este externalizată şi are loc în patru ateliere - două în Cluj-Napoca, unu în Floreşti şi unu în Turda ♦ Cele mai cerute produse din portofoliul Senin sunt paltoanele şi hanoracele ♦ Preţurile produselor cu eticheta Senin încep de la 1.100 de lei, însă ele pot ajunge până la 3.000 de lei.

Ruxandra Căpuşan, cu background în domeniul artelor plastice şi cu experienţă în managementul firmelor, şi-a propus să readucă la viaţă portul românesc tradiţional prin proiectul său antreprenorial Senin, pornit anul trecut la Cluj-Napoca. Senin este un brand sub care ea creează haine actuale, dar care au integrată şi ţesătura tradiţională. 

„Senin a pornit în anul 2023 în februarie. Eu lucram la un proiect mai complex, bazat pe transferul patrimoniului cultural de la bătrâni la copii şi structurarea unui ambient antreprenorial în zona rurală. Visul meu a fost să reconstruiesc un mic sat în zona Munţilor Apuseni. M-am gândit cum aş putea să fac lucrurile să meargă înainte. Nu aveam încă un punct logistic în care să se desfăşoare toate aceste activităţi, inclusiv partea de ţesături, aşa că Senin a pornit ca un joc, ca un experiment. Senin pentru mine este un joc, o pasiune, un loc în care mi-am recules creativitatea, eu având background în arte plastice. Toate produsele realizate sub brandul Senin au integrată ţesătura tradiţională“, a detaliat ea. Investiţia de pornire, care a fost de circa 1.000 de lei, a mers către achiziţia primei ţesături, după care au mai urmat alte zece.  Ruxandra Căpuşan a început cu desenarea unor modele de paltoane şi hanorace. Ulterior, a adăugat în portofoliu bluze de trening cu inseraţii de ţesături, fuste cu brâuri, jachete, iar acum lucrează la nişte tipare de rochii. „Brandul a început anul acesta, la nivel de prototip, cu mobilier care are inserat în tapiţerie ţesături tradiţionale. Anul viitor sper că vom avea o întreagă colecţie“, a adăugat ea. 

În prezent, producţia are loc în patru ateliere - două în Cluj Napoca, unul în Floreşti şi unul în Turda. Recent, antreprenoarea a semnat un contract cu o fabrică din Europa de Est. În perioada următoare, Senin va începe producţia pentru o colecţie de căciuli şi, speră ea, şi pentru o colecţie de încălţăminte.

Cele mai cerute produse din portofoliul Senin sunt paltoanele şi hanoracele. În prezent, capacitatea de producţie a celor patru ateliere este de circa 15-20 de produse pe lună.

Preţurile produselor cu eticheta Senin încep de la 1.100 de lei, spune fondatoarea, însă ele pot ajunge până la 3.000 de lei.

„Vânzările sunt influenţate foarte mult de sezon. Cele mai bune luni au fost cele în care am depăşit 3.000-4.000 de euro vânzări.“

Până acum, aproape integral, vânzările au venit din social media. Însă, brandul a fost prezent şi la câteva festivaluri. Ruxandra Căpuşan este în discuţii cu câteva magazine de consignaţie din Timişoara şi Bucureşti şi lucrează la site-ul pe care urmează să îl lanseze în perioada următoare. Produsele Senin ajung în toată ţara, dar şi peste graniţe, atât în Europa, cât şi în Asia sau SUA.

În perioada următoarea, ea are în plan lansarea unor noi tipologii de produse, a liniei mobilier şi a unui atelier de ţesut la război.

„În cinci ani, cred că Senin se va întoarce la origini, adică în satul pe care am încercat să îl dezvolt în Munţii Apuseni. Mi-ar plăcea foarte mult să existe un punct logistic acolo, care va permite o producţie mai amplă“, a mai adăugat antreprenoarea.

Anul acesta, Ruxandra Căpuşan estimează că cifra de afaceri a businessului său va ajunge la circa 25.000 de euro.

„Pe mine, experienţa de antreprenor mă ţine în viaţă, îmi dă energie. Sunt momente de stres, de presiune, de necunoscut, dat tocmai acestea ne fac să progresăm. Cred că pentru generaţia noastră şi pentru mediul de business actual adaptarea este cea mai înaltă formă de inteligenţă.“

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.