Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ruxandra Cristescu şi George Lebu, freelanceri în design grafic, au deschis anul trecut Moţart, un magazin cu produse create şi ilustrate de ei

01.04.2022, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Moţart le-a adus anul trecut Ruxandrei şi lui George, în cinci luni de activitate, venituri de 21.000 de lei, un nivel pe care speră să-l dubleze în acest an.

Ruxandra Cristescu şi George Lebu îşi lăsaseră joburile chiar înainte de venirea pandemiei şi aleseseră să meargă pe drumul freelancingului, când s-au gândit că o sursă suplimentară de venit dintr-o afacere proprie ar fi o idee bună. Aveau de multă vreme în minte un magazin online cu produse gândite, ilustrate şi/ sau create de ei, aşa că în vara anului 2021 l-au deschis sub numele de Moţart.

„Suntem freelanceri în domeniul designului grafic. Iniţial, am vrut să avem un magazin online de papetărie, apoi am adăugat şi tricouri, căni, stickere, iar pe viitor ne vom axa pe acestea, pentru că merg cel mai bine. Spaţiul de lucru este chiar casa noastră din Braşov“, a povestit Ruxandra Cristescu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Şi-au făcut un plan de business, care, deocamdată, este în linie cu evoluţia Moţart, şi au început să creeze. O parte dintre produse sunt realizate însă în colaborare cu parteneri locali. Preţurile sunt cuprinse între 5 lei pentru un sticker şi 300 de lei pentru un set cu tricou, cană, pin, sticker şi lumânare.

„Publicul-ţintă este format din femei cu vârste între 25 şi 35 de ani pasionate de papetărie, design şi fashion. Ne dorim să ajungem în cât mai multe magazine din ţară şi poate chiar să avem un magazin propriu.“

Moţart le-a adus anul trecut Ruxandrei şi lui George, în cinci luni de activitate, venituri de 21.000 de lei, un nivel pe care speră să-l dubleze în acest an. Investiţiile lor la început au fost în jur de 10.000-12.000 de lei, pentru ambalaje şi stocuri de produse, fără a include tableta grafică şi alte instrumente de care se folosesc constant şi pe care le aveau deja. Pe parcurs, toate încasările venite din vânzări au fost reinvestite în produse noi. „Lucrăm mult mai mult decât atunci când eram angajaţi, dar ne place ce facem. Sper să nu trebuiască să mă întorc la statutul de angajat vreodată“, a mai spus Ruxandra Cristescu.

Moţart a dezvoltat un portofoliu care cuprinde plannere, notepaduri, stickere, felicitari/cartoline, căni, tricouri, traiste, broşe handmade, pinuri metalice şi altele.


Atât ea, cât şi George sunt absolvenţi ai Facultăţii de design de produs şi mediu din cadrul Universităţii Transilvania din Braşov.

După încheierea studiilor, George Lebu a lucrat ca inginer proiectant, iar Ruxandra - ca designer grafic la o companie IT. Prin Moţart, au dezvoltat un portofoliu care cuprinde plannere, notepaduri, stickere, felicitari/cartoline, căni, tricouri, traiste, broşe handmade, pinuri metalice şi altele.

„Pe anul 2022, avem în plan să ne sporim vizibilitatea, atât în mediul online, prin promovări şi colaborări, cât şi în mediul offline, prin expunerea produselor în cât mai multe magazine fizice din ţară. În momentul de faţă avem produse disponibile în Bucureşti, la Molcom Showroom, şi în Timişoara, la Monoton, dar mai suntem în tratative şi cu alte magazine.“

Pentru personalizarea unui tricou de pildă, Ruxandra şi George pornesc de la idee, schiţe pe hârtie, vectorizarea graficii, aleg modelul şi culoarea tricoului şi parcurg toate etapele până la designul, producţia şi aplicarea etichetei şi, în final, ambalarea produsului pentru livrare. Partea de creaţie constă în grafică, dar şi în realizarea de la zero a produselor, dacă este vorba despre broşe, lumânări sau cartoline.

„Toate acestea implică costuri şi necesită timp. La final, tragem linie şi vedem că mai avem de achitat licenţe pentru programele utilizate şi de plătit un contabil. Acest cumul de factori şi cheltuieli, dar şi procentul de profit stabilit influenţează în mod direct preţul produsului“, adaugă Ruxandra Cristescu.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania