Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Sandra Grădinaru creează genţi şi accesorii handmade din piele naturală într-un atelier din Bucureşti: „Cu 20.000 de euro aş putea extinde producţia“

25.02.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

♦ Sandra Grădinaru a trecut de la proiectarea 2D şi 3D din construcţii la crearea unor accesorii minuţioase, precum brelocurile, din piele naturală, în 2017, când a pornit businessul Doi Atomi ♦ Ea a crescut printre accesoriile din piele, părinţii săi având o fabrică de încălţăminte, de peste două decenii ♦ În această perioadă cele mai vândute produse sub brandul Doi Atomi sunt mărţişoarele din piele, care costă 20-25 de lei.

„Am făcut Facultatea de construcţii, am lucrat un an în domeniu, dar mi-am dat seama că îmi place mai mult să creez decât să proiectez. (…) Prima oară am început să prelucrez piele în fabrica de încălţăminte a părinţilor mei, în 2017. Am făcut un breloc din piele, apoi am făcut genţi micuţe, tip plic, după aceea am făcut o geantă poştaş“, povesteşte Sandra Grădinaru despre începuturile businessului Doi Atomi.

Numele brandului l-a ales pornind de la ideea că „viaţa e mai frumoasă în doi“, chiar şi când eşti cea mai mică particulă dintr-o moleculă. Apoi, forma juridică a companiei a ales-o tip PFA, deoarece a fost cel mai rapid mod de porni vânzarea produselor create. „Este foarte simplu să faci un PFA, în două zile aveam firmă. De altfel, am un program online unde introduc facturile şi este uşor să ţin contabilitatea“, spune fondatoa­rea Grădinaru Sandra-Andreea PFA. Tot­odată, costurile de înfiinţare ale unei PFA sunt de circa 350 de lei. În partea de pro­duc­ţie tânăra primeşte sprijin din partea părin­ţilor atunci când cererea este mai mare, iar în zona de IT şi dezvoltare a brandului Doi Atomi este ajutată de prietenul său.

După ce toate aspectele birocatice au fost puse la punct, tânăra antreprenoare şi-a amenajat un mic atelier, unde prelucrează marochinărie, de la semne de carte, suporturi de căşti şi broşe, până la portcarduri, portofele, rucsacuri şi genţi, o gamă largă de accesorii.

„Fac mărţişoare tradiţionale sau moderne, iar un mărţişor costă 20-25 de lei.“

În ultimele două săptămâni, ea a realizat 500 de mărţişoare, de patru ori mai multe decât a vândut în 2019, când a făcut pentru prima dată mărţişoare, iar în cursul acestei săptămâni va realiza încă 500, pentru că cererea este foarte mare.

De la tăiat la cusut şi asamblat, realizarea unui rucsac cu un buzunar interior şi unul exterior durează până la 6 ore. Ea începe munca în atelier dimineaţa, la ora 08:30, iar ora la care termină nu e niciodată aceeaşi, pentru că programul fix de corporaţie nu se aplică şi în antreprenoriat.

Materia primă este achiziţionată de la furnizori din Bucureşti, iar pe lângă pielea clasică, într-o culoare, tânăra lucrează şi cu combinaţii de culori, astfel încât produsele să fie diferite sau ca un client să îşi personalizeze produsul în funcţie de preferinţe.

Cele mai vândute produse sunt brelocurile şi semnele de carte, iar clienţii companiei au între 18 şi 25 de ani.

„Produsele sunt vândute online şi colaborăm şi cu o librărie din zona Universităţii, unde expunem semne de carte, brelocuri, dar şi câteva portcarduri, portofele. Vânzările dintr-o lună sunt de 1.000-1.500 de euro, dar îmi place foarte mult ce fac şi sunt relaxată“.

În viitor, Sandra Grădinaru îşi propune să deschidă un magazin fizic sub brandul Doi Atomi, dar şi să intre cu produsele create de ea în alte magazine. „Eu văd o tendinţă a românilor de a cumpără produse locale şi cred că pe viitor cererea va creşte. Aş vrea să investesc în utilaje, dar aş avea nevoie de 20.000 de euro pentru a mă dezvolta.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania