Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ştefan Negoiţă a dus brandul Chocofashion către 3.000 de clienţi corporate, iar în toamnă va deschide un magazin fizic în Capitală

27.07.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

„Ne propunem să mergem cât mai aproape de clientul final, să facem din magazinele proprii un business care poate fi replicat şi, în câţiva ani de zile, francizat“ Investiţia pentru deschiderea magazinului se ridică la 40.000 de euro Chocofashion are astăzi 60% clienţi corporate şi 40% clienţi persoane fizice.

Ştefan Negoiţă a lucrat într-o cor­po­raţie care producea ingre­dien­te pentru ciocolaterii, pati­serii, brutării şi cofetării şi, des­co­perind tainele acestui domeniu, a făcut pasul către antrepre­no­­riat în urmă cu cincisprezece ani, când a dat naştere businessului Chocofashion, sub care creează delicii din ciocolată, precum praline, trufe, torturi, eclere sau mousse-uri. Afacerea a pornit în urma unei investiţii de circa 70.000 de euro şi s-a adresat în special clienţilor corporate, însă antreprenorul îşi pro­pune acum să aducă produsele Choco­fa­shion cât mai aproape şi de consumatorul final, astfel că pregăteşte deschiderea unui magazin fizic în Bucureşti.

„La început era mai degrabă un hobby, vânz­ările nu erau foarte mari, iar piaţa de ciocolată pe această nişă era foarte scăzută. În 2006 făcusem micul nostru laborator, de 60-80 mp la acea vreme, aveam două maşini de temperat şi primele produse au fost o ga­mă de 12 praline. O parte dintre ele sunt şi acum în portofoliu. Încă de la început, am gân­dit businessul pe segmentul B2B, către cli­enţii corporate. Am activat între 2006 şi 2009 şi pe segmentul HoReCa, însă acolo lucrurile au fluctuat şi nu ne-am focusat foarte mult în direcţia aceea. Acum, pregătim deschiderea unui magazin fizic şi sperăm ca în sep­tem­brie-octombrie să fim gata cu acesta. Nu este prima iniţiativă de deschidere a unui magazin fizic, însă cred că acum este momentul pentru deschiderea unui magazin propriu. Este un magazin stradal în Bucureşti, iar investiţia se ridică la 40.000 de euro. Ne propunem să mergem cât mai aproape de clientul final şi sperăm să ne dezvoltăm în direcţia aceasta, să facem din magazinele proprii un business care poate fi replicat şi, în câţiva ani de zile, francizat“, a spus Ştefan Negoiţă.

Chocofashion îşi dezvoltă portofoliul de produse anual, întrucât, povesteşte antreprenorul, există două sesiuni de cre­aţie pentru produse noi în fiecare an. În această perioadă, spre exemplu, se pre­gă­tesc produsele pentru Crăciun şi 1-8 mar­tie, iar la început de an, cele pentru Paşte şi perioada verii.

Iniţial, sub brandul Chocofashion erau produse doar praline şi câteva sortimente de trufe, însă astăzi s-a ajuns la peste 80 de variante de praline.  De asemenea, în portofoliu se regăsesc şi foarte multe sortimente de tablete şi figurine din ciocolată, o gamă de confiserie care include eclere, tarte sau mousse-uri şi o gamă de torturi.

Până în 2020, focusul businessului era pe segmentul corporate – unde acesta avea peste 3.000 de clienţi – însă, în martie anul trecut, povesteşte Ştefan Negoiţă, pe fondul pandemiei au fost anulate din contracte.  El precizează că ciocolata nu este văzută ca o necesitate, ci mai degrabă, ca un moft şi este necesar ca produsele Chocofashion să se adapteze la cerinţele clientului, în funcţie de profilul evenimentului pe care îl are, atât din perspectiva gustului, cât şi a aspectului.

În momentul de faţă, brandul îşi construieşte relaţia cu clientul final şi ţine legătura cu clienţii persoane fizice, despre care antreprenorul spune că au apărut, în general, la recomandări, fiind clienţi care lucrează în corporaţii şi care vin şi cu solicitări personale.  „Pandemia a dezvoltat noi modele de cereri. Fiind blocaţi în case, unii oameni au vrut să trimită cadouri, şi prin intermediul nostru au putut să facă acest lucru. Ponderea clienţilor este astăzi 60% clienţi corporate şi 40% clienţi persoane fizice“.

Preţul pentru 100 g de ciocolată este 20 de lei, iar după cum spune Ştefan Negoiţă, bonul mediu se ridică la 300-400 de lei. Costul ambalajelor, menţionează el, poate ajunge la peste 30% din costul final al produsului.

Ştefan Negoiţă îşi aminteşte că în anii anteriori pandemiei au fost solicitări destul de mari pentru piaţa din România, în jurul sumelor de 100.000 de euro pentru cutii cu praline personalizate din partea clienţilor corporate.

În 2019, cele mai multe solicitări erau pentru cutii din ce în ce mai mari, cu mai multe praline, însă anul acesta, s-a revenit la situaţia din 2015-2016, astfel că se cer cutii în medie de 200 g.

Echipa Chocofashion este formată în prezent din 9 oameni, însă maximul a fost la un moment dat de 18 oameni, incluzând colaboratorii externi sau sezonieri.

Până acum, anul 2021 a fost un an în care businessul a revenit la viaţă după 2020, când atât în martie, cât şi în perioada Paştelui, România era în lockdown.  Antreprenorul estimează că Chocofahion va avea vânzări de circa 200.000-300.000 de euro la final de 2021.

În ciuda tuturor acestor dificultăţi, perioada critică venită pe fondul pandemiei de Covid-19 nu a dărâmat businessul, întrucât, menţionează el, întreaga echipă a gândit în continuare produse noi, a testat tehnici de lucru şi s-a adaptat la toate aceste schimbări.  „Varianta este să mergem doar înainte, nu ne putem opri. Cred că vor rezista cei care se vor adapta cel mai rapid şi cel mai bine la aceste schimbări“.

Preţul pentru 100 g de ciocolată este 20 de lei, iar bonul mediu se ridică la 300-400 de lei. Costul ambalajelor poate ajunge la peste 30% din costul final al produsului.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania