Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Tatiana Pandele a luat fonduri prin programul Start-Up Nation pentru a dezvolta Ta-Tienne, un atelier de ţinute la comandă

05.08.2022, 00:07 Autor: Mădălina Dediu Panaete

♦ Atelierul din Bucureşti are trei angajaţi în producţie şi trei partea de vânzări. Ta-Tienne lucrează cu materiale din Italia, în principal, dar se aprovizionează şi de pe plan local.

Pentru Tatiana Pandele designul vestimentar este o pasiune din copilărie, perioadă în care modela ţinute chiar şi din plastilină. Şi-a urmat pasiunea doar într-o oarecare măsură, lucrând mai mulţi ani ca manager de resurse umane şi trainer la un producător de îmbrăcăminte. Însă, când producătorul s-a închis, ea a decis să îşi urmeze visul şi să îşi pună numele pe propriul atelier: Ta-Tienne.

„Ideea businessului a venit în 2017, când s-a lansat Start-Up Nation şi am simţit că este momentul meu. La momentul respectiv lucram ca manager de resurse umane şi trainer la o companie care făcea acelaşi lucru şi pentru că acţionarii au decis să închidă businessul eu mi-am dorit să continui ideea”, povesteşte Tatiana Pandele. Programul Start-Up Nation este un proiect prin care se încearcă stimularea înfiinţării de întreprinderi mici şi mijlocii, astfel că antreprenorii la început de drum primesc până la 200.000 de lei pentru a-şi dezvolta afacerile. Tatiana Pandele a aplicat în 2017 pentru fonduri, în 2018 le-a primit şi s-a apucat de treabă. A cumpărat echipamente noi, şi-a format echipă şi a început să creeze ţinute office. „Capitalul social a fost 200 de lei. Primii clienţi au fost şi vechii clienţi, de la firma la care am lucrat. Erau oameni din companii, din politică, şi cumva am pornit cu un plus”, mai spune antreprenoarea. Majoritatea ţinutelor pe care le creează atelierul Ta-Tienne sunt office, la comandă, însă portofoliul companiei s-a diversificat mult în ultimii ani. Atelierul a realizat şi ţinute spectaculoase, de scenă, costume bărbăteşti şi de dans. „Este un mod prin care mă provoc. Practic, îmi demonstrez mie că pot face şi asta, şi asta, şi pot s-o fac bine”. Cât despre colecţiile proprii, Tatiana Pandele povesteşte că fiecare are un nume, în funcţie de ce mesaj vrea să transmită. „De fiecare dată mesajul a fost „Time to...” (Time to love, Time to show your face etc.) şi practic mă inspir dintr-o stare.“ 

„În primă fază aleg mesajul pe care vreau să-l transmit şi de acolo încep să creez. Aşa aleg materialele, aşa combin culorile”. Deşi 90% dintre ţinutele pe care le realizează sunt office, antreprenoarea afirmă că în ultima vreme a primit multe comenzi pentru rochii de ocazie. „Singurii bani pe care i-am investit în promovare au fost 200 de lei pe care i-am investit atunci când am lansat pagina de Facebook. În rest, ne promovăm mult prin recomandări. Consider că lucrul bine făcut este în sine un mod de a te promova. Aşa că oamenii vorbesc şi vorbesc de bine şi sunt mulţumiţi”.

Practic, ţinutele Ta-Tienne se găsesc şi pe site-ul propriu, dar serviciul principal pe care îl oferă atelierul este acela de a merge la biroul sau în casa clientului, în funcţie de cerere, ia măsurile, şi face livrarea tot unde îşi doreşte clientul.

„Asta ajută foarte mult doamnele din top management care sunt doamne din targetul nostru. Dar am observat că vin clientele către noi pentru că se simt bine”.

În prezent, atelierul din Bucureşti are 3 angajaţi în producţie şi 3 partea de vânzări. Ta-Tienne lucrează cu materiale din Italia, în principal, dar se aprovizionează şi de pe plan local.

„Îmi doresc să mă dezvolt. Ce am făcut până acum a fost să consolidez brandul şi reputaţia de brand. După părerea mea, este esenţial. Oamenii s-au convins că produsele sunt de calitate şi îmi doresc să investesc mai mult în promovare de acum, să pun accent pe dezvoltarea în online şi să caut un spaţiu mai mare în care să deschid şi un showroom. Mai devreme însă de anul viitor nu se va întâmpla asta”. De asemenea, antreprenoarea şi doreşte să crească vânzările cu cel puţin 50% în acest an după ce 2021 a fost un an de scădere în contextul pandemiei.

„Este un an plin de provocări, dar cred că avantajul meu este că nu mă uit la televizor şi îmi concentrez energia pe lucrurile importante pentru mine. Planul este să extind businessul în zona de rochii de ocazie şi de mireasă. Noi deja facem asta, dar vreau să ne consolidăm poziţia”.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania