Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Teodora Popa a pornit proiectul Little Handy, un brand de jucării educative, în plină criză, iar ambiţia ei este să ajungă pe pieţele din Europa de Vest

01.07.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Îmi propun să produc 80 de bucăţi pe lună şi să am o cifră de afaceri de 25.000 de lei lunar.“

Teodora Popa a fost angajată timp de şapte ani ca manager de proiect într-o multinaţională, imediat după ce a terminat facultatea de Ştiinţe economice. Programul era stabil, salariul motivant, dar ea şi-a dorit să pună bazele unui proiect personal, aşa s-a născut, la Oradea, Little Handy, brandul sub care a produs peste 100 de busy boards (tăbliţe educative – n. red) pentru copii în numai trei luni de activitate şi îşi doreşte să îl ducă peste hotare.

„Little Handy este un mic producător de busy boards - conceptul şi denumirea vin din America - şi înseamnă panou cu activităţi sau placă senzorială şi are mai multe activităţi din viaţa de zi cu zi, cu care copilul poate in­ter­ac­ţiona şi învăţa prin experimentare. Ne-am lansat pe piaţă în 7 martie. Totul a por­nit în noiembrie anul trecut, dar ideea mi-a venit cu mult timp înain­te, când copilul meu avea un an şi şapte luni şi căutam jucării creative, educative, inteli­gen­te“, îşi amin­teşte Teodora Popa. Ea adaugă că Little Handy – micul în­demâ­na­tic – sugerează, de fapt, o abi­litate pe care o vor căpăta copiii prin joacă, aceea de a fi îndemânatici.

După ce a descoperit acest con­cept, ea a început să creeze primele plăci senzoriale în întregime manual, din lemn, cu ajutorul unor unelte împrumutate de la rude, iar după ce a realizat primele bucăţi de plăci senzoriale, prietenii săi au fost cei care au ajutat-o să le promoveze.

„Tot timpul am avut o parte practică în mine, am vrut să fac bani din ceva ce îmi place şi să fac ceva cât se poate de unic.“

Teodora Popa a produs la început 13 plăci senzoriale, iar investiţia iniţială a constat în achiziţionarea materiei prime, care s-a ridicat la circa 1.000 de euro. Ulterior a realizat un lot de 25 de bucăţi, iar apoi unul de 100 şi astfel investiţiile au fost constante. „A durat mult să găsesc furnizori de accesorii, mai ales pe partea de placi de baze, pentru că toate necesită o dotare mai deosebită. Prima dată am făcut 13 bucăţi, la care lucram în living, cu doi copii lângă mine, cu testare directă. Când am terminat, mi-am deshis o pagină de Facebook şi în 24 de ore am vândut tot“.

În prezent, Little Handy are disponibile trei modele principale de plăci sezoriale, de tip căsuţă, maşină şi melc. Montajul unei căsuţe durează o oră şi jumătate sau două ore, având în vedere că are 65-70 de găuri, 65-70 de şuruburi, necesită cusături, decupaj la maşini mai mari, vopsit şi uneori pictat.

„Lucrez în avans, cu stocuri, clienţii nu pot să aştepte. Eu sunt o fire nerăbdătoare. Accept şi personalizări, dar mai puţin. Am închiriat un mic spaţiu pentru un atelier, am şi un angajat, iar aici produc“, explică tânăra antreprenoare. Produsele sunt recomandate pentru copii mai mari de 12 luni, sub supravegherea unui adult.

Ea menţionează că pandemia de COVID-19 nu a afectat-o foarte tare, pentru că a avut vânzări în creştere de la lună la lună, însă se simte puţin afectată deoarece clienţii au fost mai reticenţi în a face investiţii care nu sunt vitale.

„Îmi propun să produc 80 de bucăţi pe lună şi să am o cifră de afaceri de 25.000 de lei lunar, ca  să merite businessul. (...) Produsele mele sunt pe site şi în alte magazine online şi, în curând, pe eMag. Avem şi un început de colaborare cu o librărie în Oradea, dar am plecat din start cu gândul că vreau să ajung pe piaţa din vestul Europei“.

Ea spune că şi-ar dori să eficientizeze munca, dar este multă muncă manuală, şi pot fi automatizate numai anumite procese. Acum, investeşte continuu în materii prime şi marketing şi consideră că va veni vremea când beneficiile vor fi palpabile.

„M-a ajutat foarte mult experienţa de angajat. Panourile mele cu activităţi sunt un proiect. Am schimbat produsul, munca este la fel, dar responsabilitatea mai mare. Când am pornit mi-am dorit să am flexibilitate, să funcţioneze afacerea fără mine, să fiu pe piaţa din Vest - mă orientez spre Amazon, să am timp mai mult şi bani“, precizează Teodora Popa.

Ea crede că a fost o decizie bună să renunţ la job, să încerce să îşi transforme ideea în business şi consideră că oricine are o idee în care crede trebuie să rişte şi să aibă multă răbdare, pentru că rezultatele vin în timp şi la început e nevoie de investiţii semnificative.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania