Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Tradiţia ca business. Cum face o mamă antreprenoriat cu accesorii moderne, de inspiraţie tradiţională

16.01.2022, 21:36 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Dorinţa de a avea un program de muncă flexibil şi interacţiunea cu membrele unei asociaţii de mame care lucrează de acasă au făcut-o pe Maria Cîrciumaru, originară din Sibiu, ca, la 34 de ani, să se îndrepte către antreprenoriat. Aşa că, de mai bine de un an, lucrează full-time pentru un proiect propriu: Ţara lui Papion.

Sunt o persoană creativă şi mă bucur să descopăr mereu lucruri noi despre lume, despre oameni, despre mine. Am absolvit un liceu militar, o facultate de teologie, jumătate de facultate de medicină. Am publicat două volume de poezii. Am lucrat în domeniul vânzărilor pe rând cu flori, cărţi şi cadouri”, povesteşte Maria Cîrciumaru.

În 2015, când a devenit mamă, a început să caute modalităţi pentru a fi cât mai prezentă în creşterea băieţelului ei, Iustin. Doi ani mai târziu, a descoperit Asociaţia Work at Home Moms şi a întâlnit astfel o mulţime de alte mame care împărtăşeau acelaşi vis: acela de a găsi un echilibru între viaţa de familie şi carieră.

„Am prins aripi şi mi-am dat seama că ceea ce a început ca un hobby poate deveni mod de lucru şi de viaţă”, îşi aminteşte Maria.

Aşa că astăzi lucrează la propriul brand, Ţara lui Papion, sub care creează şi produce accesorii moderne de inspiraţie tradiţională – papioane pentru copii şi pentru adulţi, cercei, pandantive, butoni, brâuri, semne de carte, brăţări, accesorii pentru păr, broşe. Produsele sunt lucrate manual, cusute după metode tradiţionale, inspirate din ii, piese vechi de vestimentaţie populară sau orice altă sursă autentică de tradiţie.

„Multe dintre produse sunt personalizate după gustul şi inima clienţilor. Împreună cu ei aleg culorile potrivite, modelul cel mai drag lor. Cele mai îndrăgite sunt seturile de familie create special pentru a-i asorta pe toţi membrii, de la mic la mare. Aceste seturi pot fi purtate la diferite evenimente la care, la fel ca în sport, e musai să fie evident că toţi fac parte din aceeaşi echipă – nuntă, botez, şedinţe foto, aniversări, Paşti, Crăciun, serbări şcolare.”


Maria Cîrciumaru, fondatoare Ţara lui Papion: Tradiţia a fost şi va fi mereu la modă. Azi, nu în forma ei genuină, originală, ci adaptată vremurilor noastre, oamenilor care suntem. Acesta este şi mesajul produselor noastre: să îmbinăm tradiţia cu modernul, frumosul cu utilul şi să ne căutăm mereu pe noi înşine exact aşa cum suntem – cu originile frumoase pe care le avem.


Alte produse apreciate sunt semnele de carte cu motive tradiţionale, dar şi papioanele tată-fiu. Seturile cu cercei şi pandantiv sunt asortate la ţinute cu iz popular, la fel şi brâiele, broşele, brăţările şi accesoriile pentru păr.

„Tradiţia a fost şi va fi mereu la modă. Azi, nu în forma ei genuină, originală, ci adaptată vremurilor noastre, oamenilor care suntem. Acesta este şi mesajul produselor noastre: să îmbinăm tradiţia cu modernul, frumosul cu utilul şi să ne căutăm mereu pe noi înşine exact aşa cum suntem – cu originile frumoase pe care le avem”, spune Maria Cîrciumaru.

Multe dintre produsele pe care le-a creat până acum au „călătorit” până în Italia, Spania, Marea Britanie, Canada şi chiar Iran sau Australia. Preţurile pornesc de la 30 de lei pentru o pereche de cercei, 40 de lei pentru un semn de carte, 50 de lei pentru papioane pentru copii. Unele preţuri variază în funcţie de complexitatea modelului creat. Vânzările primului an s-au realizat exclusiv online.

„Investiţia iniţială a fost foarte mică: doi metri de pânză şi câţiva metri de aţă colorată din care am cusut primele papioane. Oamenii le-au apreciat, le-au cumpărat pentru ei sau pentru cei dragi, iar eu am creat altele şi altele. Primele luni am reinvestit tot ceea ce am câştigat pentru a avea pânze mai faine, aţă de calitate, ambalaje frumoase, baze bune şi diverse pentru bijuterii. Când am împlinit primul an de antreprenoriat, am tras linie şi am contabilizat vânzări de 25.000 lei.”

În 2022, Maria Cîrciumaru intenţionează să dubleze cifra de afaceri, dar şi să participe la târguri locale şi naţionale, să testeze şi să lanseze produse noi, tot cu specific tradiţional, să încheie colaborări cu alţi artizani pentru realizarea unor pachete-cadou.

„În prezent firma nu are angajaţi. Dar este şi acesta un obiectiv de îndeplinit pentru viitorul apropiat. Afacerea unei mame antreprenoare creşte odată ce îi cresc şi copiii, în acelaşi ritm cu ei. Copiii mici au nevoi mari, la fel şi afacerile.”

Tot pentru 2022, Maria mai are un plan – dezvoltarea unui alt proiect românesc: Ţara lui Mărţişor pentru a contribui la salvarea acestui simbol românesc de primăvară care, spune ea, a fost în ultimii ani tot mai mult transformat în kitsch şi în prilej de import asiatic.

Preţurile pornesc de la 30 de lei pentru o pereche de cercei, 40 de lei pentru un semn de carte, 50 de lei pentru papioane pentru copii.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania