Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Trei tineri au pus pe roate firma de curierat pe bicicletă EastRide în Cluj-Napoca în 2017 şi acum se pregătesc să „atace“ piaţa din Bucureşti

13.12.2020, 00:45 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Botond Bakos, Arpad Joo şi Balazs Halmen, trei tineri din Cluj-Napoca şi Oradea, au pus pe roate - la propriu - busi­nes­sul EastRide în 2017, ca o alter­na­tivă sustenabilă la livrările clasice, făcute cu maşina de firmele de curierat. Au început în Cluj-Napoca şi s-au extins ulterior în Ora­dea, Braşov şi Târgu Mureş, iar acum echipa lor nu­mă­ră patru angajaţi şi aproape 300 de colaboratori.

„Toţi trei suntem biciclişti şi am încercat să transferăm această pasiune şi către curierii noştri. Lucrăm mai mult pentru food delivery, iar partenerii noştri principali sunt platformele mari de food delivery, pentru care lucrăm ca subcontractori. În ultimul an, am început să lucrăm şi direct pentru restaurante, iar recent, am început să livrăm şi colete“, a povestit Botond Bakos la emi­siu­nea online ZF Afaceri de la zero.

Începuturile au presupus o investiţie de circa 3.000 de euro, primită de la tatăl unuia dintre fondatori, Balazs Halmen. Până când businessul a început să crească, cei trei tineri au prestat chiar ei servicii de curierat, apoi au luat în echipă colaboratori.

„Avem sute de livrări pe zi. Activitatea cea mai mare este în Cluj-Napoca şi Oradea. Avem planuri să ajungem şi în alte centre urbane mari, precum Bucureşti sau Timişoara“, a spus Arpad Joo.

Începerea livrărilor în Capitală este programată pentru 2021, când cei trei antreprenori se gândesc şi să-şi mărească flota şi cu maşini electrice, păstrând astfel caracterul sustenabil al afacerii.

„Intenţionăm să fim prezenţi pe termen lung pe piaţa din România. Avem o flotă des­tul de mare de scutere electrice, 30 în total, iar anul viitor vrem s-o mărim. De asemenea, vrem să deschidem service-uri de biciclete în fie­care oraş unde suntem prezenţi, în huburile noastre“, a adăugat Arpad Joo, care, înainte de EastRide, profesa ca designer grafic.

Botond Bakos, la rândul lui, lucra în vân­zări înainte de a fonda EastRide, iar astăzi, pe lângă propria afacere, este şi instructor de snow­boarding. Balazs Halmen, cel de-al trei­lea asociat, a fost barista înainte de a fi antre­prenor în proiectul EastRide.

„Am ales numele EastRide pentru că viziunea noastră este să devenim cea mai mare firmă de curierat est-europeană la un moment dat“, povesteşte el.

Preţurile sunt variabile şi se negociază cu fiecare client în parte, deoarece sunt mai mulţi factori de care depind: volumul livrărilor, ca număr de comenzi şi ca mărime, preţul coletelor, dacă acestea sunt sau nu fragile, timpul de livrare, distanţa medie.

„În 2019 am ajuns la o cifră de afaceri de 3,1 milioane de lei, cu un profit de 221.000 de lei. Pentru 2020 am avut multe planuri, care s-au amânat puţin din cauza pandemiei, iar pentru 2021 ne propunem, printre altele, deschiderea unui dark kitchen (o bucătărie dedicată numai livrărilor).“

În business li s-a alăturat recent celor trei tineri şi un investitor extern care le susţine planurile de dezvoltare, Iosif Savu.

„Deşi lucrăm într-un domeniu mai norocos în contextul pandemiei, am fost şi noi afectaţi. Bicicleta şi-a pierdut puţin din avantaj, din cauza scăderii traficului, astfel că mulţi dintre partenerii noştri au optat în număr mai mare pentru maşini. În plus, mulţi dintre curierii noştri sunt studenţi şi, odată cu închiderea universităţilor, s-au întors acasă. Cu toate acestea, am reuşit să creştem şi să ne concentrăm pe proiecte noi“, mai spun antreprenorii de la EastRide.

Preţurile sunt variabile şi se negociază cu fiecare client în parte, deoarece sunt mai mulţi factori de care depind: volumul livrărilor, ca număr de comenzi şi ca mărime, preţul coletelor, dacă acestea sunt sau nu fragile, timpul de livrare, distanţa medie.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania