Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Trei tineri IT-şti, foşti colegi la Politehnică, dezvoltă o aplicaţie pentru persoane care suferă de depresie şi anxietate

12.07.2019, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Am pornit iniţial să facem outsourcing în paralel cu joburile pe care le aveam atunci, dar am renunţat la outsourcing, iar din vara anului trecut dezvoltăm aplicaţia I’m fine, care va fi lansată în octombrie.“

Daniel Barbu, absolvent de Politehnică, consultant de business într-o multinaţio­na­lă IT, a pornit în 2017 îm­preună cu doi foşti colegi de cămin de la Universitatea Politehnică din Bucureşti compania Ascendio TechVision, care iniţial oferea servicii de outsourcing pen­tru firme de IT din străinătate. Ideea unei fir­me de outsourcing s-a lovit însă repede de un consum mare de timp, de proiecte nesigure, dar şi de un context în viaţa personală a lui Daniel Barbu care i-au condus pe cei trei tineri către nevoia de a dezvolta o aplicaţie prin intermediul căreia cei care suferă de depresie sau anxietate să găsească îndrumare fără a fi stigmatizaţi de cei din jur.

„Am vrut să facem un proiect în do­me­niul web şi unul în domeniul mobile, dar am renunţat la amândouă din motive diferite, în special pentru că nevoile consu­matorilor s-au schimbat. Ideea de a face aplicaţia I’m fine a venit la o scurtă perioadă de la schimbarea pa­radigmei, de la a face outsourcing la a lucra la proiecte proprii“, spune Daniel Barbu.

I’m Fine este o aplicaţie care ajută întreg eco­sis­temul psihoterapiei, potrivit antrepre­no­rului. Mai exact, ea îi ajută pe pacienţi să gă­sească îndrumare şi pe terapeuţi să-şi efi­cien­tizeze munca, ajungând mai repede la mai mulţi pacienţi.  Cele două părţi se pot întâlni la un moment dat, dar totul depinde de nevoile pacientului. Aplicaţia poate recu­noaş­te trei ni­veluri de depresie sau anxietate: uşor, mediu sau sever. În spatele acesteia se află un algo­ritm care a fost dezvoltat de o echi­pă de spe­cia­lişti, iar pe baza inteligenţei ar­tificiale, el este capabil să îi recomande uti­liza­torului ce să facă în continuare. În cazul în care pa­cientul are o pro­ble­mă medie sau se­veră, apli­ca­ţia nu pune un diag­nos­tic, ci îl în­dru­mă să meargă la un psiholog sau psiho­terapeut potrivit nevo­ilor sale.

„Dacă ai o tulburare men­tală uşoară, apli­caţia nu-ţi va re­co­manda să mergi la psiho­terapeut sau la psiholog, ci te va ajuta ea. Aceasta îşi dă seama de gravitatea pro­blemei bazându-se pe întrebările puse de chatbot şi pe răs­punsurile date de pacient la testele regăsite în aplicaţie“, a explicat Daniel Barbu. Însă, dacă un pacient are o problemă medie, aplicaţia îi va recomanda un specialist potrivit pentru nevoile sale. De exemplu, o per­soană care are probleme la muncă va fi direcţionată către un terapeut specializat în acest sens. Sau dacă o altă pesoană are pro­bleme în cuplu, ea va primi o recomadare de a apela la un psiholog sau psihoterapeut specializat în probleme de familie.

Pentru dezvoltarea aplicaţiei, care va fi lansată în luna octombrie a acestui an,  lucrează zece persoane, cei trei antreprenori şi şapte colaboratori. Costurile dezvoltării apli­caţiei s-au ridicat la câteva zeci de mii de euro, iar finanţarea provine din economiile fondatorilor.

Odată cu lansarea aplicaţiei, antrepre­norii vor să adune circa 10.000 de utilizatori după  primele trei, patru luni şi 5% din psiho­terapeuţi din România, adică 650 de specia­lişti. „Acum sunt 13.000 de specialişti în domeniul psihoterapiei în România.“

„Ne dorim să avem 650 de clienţi plă­ti­tori, iar terapeuţii conduc monetizarea. Utili­za­to­rii vor avea acces gratuit, pentru că vrem să o folosească tot mai mulţi clienţi. Abona­men­tul lunar, de bază, pentru spe­cialişti va fi de 100 de lei, iar ei vor beneficia de pro­movare în rândul pacien­ţilor, vor putea să vadă parcursul pa­cienţilor şi vor putea să moni­torizeze acti­vi­tatea aces­to­ra, oferindu-le teme de casă sau exerciţii.“

Iniţial, aplicaţia va fi disponi­bi­lă doar utilizatorilor care au telefon cu sistem de operare Android, iar în jumătate de an după lansare, tinerii speră că va fi disponibilă şi pe iOS.

Daniel Barbu spune că România nu e neapărat o piaţă atractivă, deoarece potenţialii consumatori nu au o educaţie solidă în această direcţie. Astfel, ei vor ca în primele şase luni să iasă pe pieţe externe, precum cele din vestul Europei sau în Coreea de Sud. Primul pas în acest sens îl vor face la Paris, unde vor merge să prezinte aplicaţia la un eveniment de tip concurs, iar dacă vor fi selectaţi printre câştigători, vor putea testa piaţa din Seul timp de trei luni.

„În viitor mizăm pe creştere şi vrem să validăm din mai multe puncte de vedere aplicaţia. Vrem să multiplicăm modelul mai întâi în Europa, în vest, apoi în Coreea de Sud, care are o situaţie interesantă în ceea ce priveşte problemele mentale. De asemnea, suntem deschişi să primim investitori în business pentru dezvoltarea acestuia“, a încheiat antreprenorul.

Depresia este una dintre bolile secolului XXI, o boală care se află pe un trend ascendent. La nivel mondial 500 de milioane de oameni suferă de depresie şi anxietate.


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania