Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Tudor Petrican a început acum nouă ani să facă ceasuri de perete şi de masă într-un apartament în Braşov, iar în 2018 a ajuns la afaceri de 85.000 de lei

05.08.2019, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Tudor Petrican ţinteşte şi piaţa europeană, unde speră să ajungă în următorii doi ani ♦ De altfel, clienţi străini a mai avut şi până acum, din Italia, Franţa sau Anglia.

Tudor Petrican, originar din Braşov, a început să pro­ducă ceasuri de perete în anul 2010, pe când avea 27 de ani, în sufrageria apar­tamentului în care, pe atunci, stătea cu chirie. Primul ceas a fost făcut pentru a fi dăruit unui prieten, iar ulterior, pas cu pas, pasiunea s-a transformat într-un proces de producţie organizat.

„Am învăţat de la zero absolut totul. A fost o perioadă în care am fost ajutat mult de prieteni şi de clienţi. Banii erau foarte puţini, aşa că a trebuit să fac totul singur. Am învăţat să lucrez cu mâinile, să fac grafică pe calculator, să fac site-ul, contabilitate, acte juridice“, povesteşte Tudor Petrican.

La doi ani după primul ceas fabricat chiar de el, antreprenorul a pus bazele unei întreprinderi individuale şi, treptat, şi-a dezvoltat afa­cerea, cooptând şi câţiva cola­boratori. A închiriat un spaţiu de 23 de metri pătraţi pentru un atelier, pe platforma industrială Metrom din Braşov, unde se producea anterior armament. A primit o finanţare prin Start-Up Nation, iar anul trecut a închiriat un al doilea spaţiu, tot în Braşov. Componentele şi materia primă vin atât din România, cât şi din alte ţări europene şi din China.

„În opt ani, de la cutii de pizza în care am livrat primele ceasuri, am ajuns să avem propriile matriţe Be Clockwise. Avem mii de ceasuri realizate pentru clienţi persoane fizice şi juridice“, spune Tudor Petrican.

Totul a început însă din copilărie, după cum povesteşte antreprenorul.

„Mama mi-a povestit că, pe la trei-patru ani, îmi plăcea să mă joc cu un ceas de masă, unul mecanic, rusesc, pe care îl întorci şi schimbi ora de la cheiţe. Mi-a făcut un ceas din carton pe care să pot învârti limbile şi pe care am învăţat să măsor timpul. La opt ani, dansam uitându-mă încontinuu la ceasul albastru, de mână, pe care l-am primit ca premiant al clasei I. În 2019, la 35 de ani, fac ceasuri pentru că pot să combin înclinaţiile mele spre artizanat, tehnică, design, artă, marketing, electronică, business, programare şi altele.“

Anul trecut i-a adus lui Tudor Petrican o cifră de afaceri de 85.000 de lei şi un profit de 17.000 de lei. De la fondare până acum, investiţiile totale au fost de circa 20.000 de euro (peste 90.000 de lei). Cum businessul este în creştere, planurile antreprenorului braşovean includ investiţii. Astfel, el vrea să construiască propriile mecanisme de ceasuri, în acest moment obiectele făcute de el neavând şi mecanismul ataşat.

Mai mult, Tudor Petrican ţinteşte şi piaţa europeană, unde speră să ajungă în următorii doi ani. De altfel, clienţi străini a mai avut şi până acum, din Italia, Franţa sau Anglia.

„Ultimul client a venit într-o zi de sâmbătă cu un ceas pentru exterior care nu mai funcţiona corect. Nu am înlocuit ceasul, ci doar i-am adus unele modificări. Vrem să păstrăm ce este bun şi să reparăm ce nu merge, nu să înlocuim şi să aruncăm. Am realizat un ceas şi pentru o companie multi­naţională şi va ajunge la New York, o adaptare a Coloanei Infinitului lui Brâncuşi“, spune Tudor Petrican.

Cel mai simplu ceas porneşte de la 100 de lei, în vreme ce unul mai sofisticat poate ajunge la 10.000 de lei. Vânzarea are loc online, prin inter­mediul site-ului afacerii. Există şi posibilitatea creării de ceasuri pe comandă, după preferinţele clienţilor.

„Am făcut ceasuri din lemn, plastic, sticlă, aluminiu, alamă. Găsesc tot felul de materiale şi le iau cu mine. M-am întors, de exemplu, din Danemarca cu o claviatură de pian, din Germania cu mai multe lămpi.“

În prezent, de producţia ceasurilor Be Clockwise se ocupă doi angajaţi, dintre care unul este chiar Tudor Petrican.

Cea mai aglomerată perioadă din an este iarna, când firmele caută idei de cadouri pentru parteneri şi angajaţi. În aceste luni, Tudor Petrican face chiar şi câteva sute de ceasuri, spre deosebire de lunile de vară, când producţia ajunge la 50-60 de ceasuri.


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania