Afaceri de la zero

Ionel Păsărică, acţionar al companiei Capra Noastră: O dată la două săptămâni, primim câte o invitaţie de listare într-un nou local.

Afaceri de la zero. Un inginer român şi trei asociaţi belgieni fac bere artizanală într-o fabrică din Iaşi şi se aşteaptă la vânzări de peste 240.000 de euro în 2019

02.08.2019, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Berea Capra Noastră a depăşit graniţele României, ajungând şi în Belgia, Italia, Franţa, Japonia.

Ionel Păsărică, inginer de profesie, îm­pre­ună cu trei cetăţeni belgieni au adus în peisajul berii artizanale locale bran­dul Capra Noastră în urmă cu trei ani, iar pentru 2019 antreprenorii spe­ră să depăşească 240.000 de euro cifră de afa­ceri. Producţia are loc în Iaşi, într-o microberărie.

„Toată povestea a început în octombrie 2016, când în România existau numai 12 mi­croberării artizanale şi în Iaşi niciuna. Ideea acestei afaceri a apărut fără prea multă pla­nificare, dintr-un calcul simplu şi sincer. Cred că argumentele care m-au convins au fost gustul fascinant al berilor din ţările prin care am călătorit, necesitatea de a avea un astfel de proiect şi în oraş, atracţia pentru un do­me­niu în care jucătorii sunt prieteni care învaţă unii de la alţii şi din curajul de a risca“, spune Ionel Păsărică, unul dintre fondatorii bran­du­lui de bere artizanală. El a lucrat în do­me­ni­ul ingineriei până în 2016, când a început să se dedice integral businessului cu bere.

De la idee la producţia efec­tivă au trecut aproxima­tiv nouă luni. Reţe­tele, de­gus­tările şi testele de piaţă au fost începute în Belgia, alături de un maestru berar, şi au fost fi­nalizate în Iaşi. Capra Noastră a pornit, de fapt, ca o afacere de familie în 2016, iar atunci când mica fabrică a luat con­tur, trei asociaţi au decis să se alăture busi­nes­sului, astfel că businessul s-a transformat în unul de familie şi prieteni.

„Investiţia iniţială a fost de aproximativ 500.000 de euro. În al doilea an, aproape am dublat capacitatea de producţie, investind alţi 25.000 de euro, iar anul acesta am mai cumpărat echipamente de aproximativ 20.000 de euro. Pentru anul viitor avem în plan să mai investim aproape 40.000 de euro într-o linie de îmbuteliere şi etichetare“, mai spune Ionel Păsărică.

Berea Capra Noastră a depăşit graniţele Româ­ni­ei, ajungând şi în Bel­gia, Italia, Franţa, Japonia. Ex­por­turile aduc între 20% şi 30% din businessul anual.

În primul semestru din 2019, cifra de afaceri s-a ridicat la 120.000 de euro, iar pen­tru întregul an antreprenorul speră să treacă de 240.000 de euro.Mai mult, cei patru ac­ţionari au planuri de dezvoltare, astfel că se gân­desc să dubleze capacitatea de producţie, cu­prinsă în prezent între 5.000 şi 9.000 de litri. Ca urmare, şi numărul de angajaţi ar urma să crească. Anul trecut, compania a avut patru angajaţi, potrivit datelor de pe site-ul Mi­nisterului de Finanţe.

„Berea este făcută în microberăria din Iaşi, de pe Calea Chişinăului, nr. 29, între clă­direa unui mare producător de video­interfoane şi un spa. Apa, mierea şi unele condimente folosite sunt autohtone, însă toate celelalte ingrediente provin din străină­tate, fiindcă au o calitate excepţională.“

Preţul recomandat de vânzare pentru berea Capra Noastră începe de la 11 lei în supermarketuri, însă o bere din colecţia clasică poate ajunge şi la 18-20 de lei în anumite localuri din Bucureşti. În străinătate, preţul oscilează între cinci şi opt euro în Europa, urcând chiar şi la 12 euro în Japonia.

Ca unul dintre pionierii de pe piaţa berii artizanale, Ionel Păsărică spune că observă o maturizare a consumatorilor români de bere.

„Primii fani înfocaţi ai Caprei sunt, desigur, ieşenii, în special cei care iubesc experienţele culinare, berea de calitate şi care ştiu de glumă. Apoi, Caprele sunt căutate în majoritatea oraşelor mari din ţară, atât în delishopuri, puburi cu specific craft beer, cât şi în restaurante, supermarketuri şi la festivaluri. Odată la două săptămâni, primim câte o invitaţie de listare într-un nou local“, spune Ionel Păsărică.

Numele berii este inspirat dintr-o zicală autohtonă, pe care acţionarii au decis că ar putea s-o exploateze.

„Clientul Caprei ştie să aprecieze la o bere calitatea gustului şi diversitatea sortimentelor, are haz şi nu trage cu ochiul la capra vecinului, ci îşi vede de Capra lui. Aşa credem.“

Berea artizanală, o categorie care a câştigat în ultimii doi-trei ani tot mai mulţi consumatori, creşte şi din perspectiva numărului de firme care realizează această licoare cu spumă, chiar şi în condiţiile în care piaţa berii per ansamblu nu evoluează spectaculos. Astfel, în 2018 erau active în jur de 40 de microberării. Acestea au realizat afaceri de peste 15 milioane de lei (în jur de 3 mil. euro), arată o analiză ZF pe baza datelor de pe listafirme.ro


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania