• Leu / EUR4.7776
  • Leu / GBP5.5732
  • Leu / USD4.3172
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Victor Hănescu, fost tenismen de performanţă, a dezvoltat o academie de tenis în Bucureşti, unde antrenează copii de la vârsta de 4 ani

20 oct 2019 Autor: Florentina Niţu

♦ Investiţia iniţială a fost de 30.000 de euro, dar terenurile pe care îşi desfăşoară activitatea Academia de tenis Victor Hănescu sunt închiriate ♦ În 2018, Academia a avut încasări de 250.000 de euro ♦ În prezent, sunt pregătiţi 80 de sportivi în cadrul Academiei, din care 20-30 joacă tenis de performanţă.

Victor Hănescu, fost jucător profesionist de tenis, ajuns până pe locul 26 în clasamentul ATP, a hotărât în 2016, după ce şi-a încheiat cariera de sportiv de performanţă, să dea mai departe din cunoştinţele sale tinerilor pasionaţi de tenis, dar şi celor care-şi doresc să ajungă în topurile mondiale, astfel a fondat Academia de tenis Victor Hănescu, după o investiţie de 30.000 de euro.

„La un moment dat se termină perfor­manţa, iar când eram pe final de carieră m-am gândit ce aş putea să fac pentru Ro­mânia, pentru tenisul din România. Trecând prin sistemul sportiv mi-am dat seama că nu există în România ceva bine organizat, structurat, unde să lucreze oameni care au făcut performanţă, care au experienţă în domeniu. De aici a început totul“, povesteşte Victor Hănescu, care a decis să-şi pună numele pe o academie de tenis în România.

Hănescu, 38 de ani, şi-a început activitatea sportivă la vârsta de 7 ani, dintr-o întâmplare. Voia să facă baschet, dar pentru că echipele de baschet erau formate din copii cu vârsta de peste 9 ani, nu a fost acceptat. În drum spre casă a trecut pe lângă două terenuri de tenis şi s-a gândit să înveţe acest sport, pe care l-a practicat până la nivel de performanţă.

Trecerea de la statutul de jucător la cel de antrenor a fost destul de grea, iar în primul an nu ştia concret ce dorea să facă. Spune că iniţial a început să facă tabere de tenis, cantonamente cu o echipă mare, profe­sionistă, cu specialişti din afară şi din ţară, cu care mergea în diferite oraşe şi-i ajuta pe copii să înţeleagă ce înseamnă să te antrenezi ca un profesionist.

„Academia am înfiinţat-o în 2016, în iarnă se fac trei ani. Am început la Bucureşti, am făcut un proiect de care am observat că este nevoie, pentru că oamenii căutau locuri în care să facă lucruri serioase, într-o structură bine organizată. A fost dificil, dar am vrut să o fac acum când sunt tânăr şi am forţă.“

Victor Hănescu subliniază că şi-a asumat încă de la început riscul de a paria o sumă importantă de bani, 30.000 de euro, într-un astfel de business, însă îşi doreşte să ajute sportivii şi apoi să creeze cam­pi­oni. „Vreau ca Academia să fie un loc în care atât copiii, cât şi părinţii să vină cu deschidere, să vadă că se fac lucrurile bine, organizat. Vreau să am şi sportivi care să ajungă în top la nivel mondial.“

Victor Hănescu a închiriat patru terenuri sportive în complexul studenţesc Tei, iar în primii doi ani spune că i-a fost destul de dificil, pentru că iarna tenisul se joacă în baloane cu aer cald, motiv pentru care generează costuri suplimentare. O oră de închiriere a unui teren de tenis în balon costă 90 de lei, nivel aproape dublu faţă de costul dintr-o lună de primăvară-vară.

Academia de tenis Victor Hănescu se adresează tuturor celor care vor să facă sport, atât sportivilor de performanţă, cât şi copiilor care vor să înveţe tenis, începând de la 4 ani. Fostul mare tenismen român a creat antrenamente speciale de minitenis pentru copiii cu vârste între 4 şi 7 ani,. Abona­mentele pentru copii pornesc de la 50 de euro pentru 8 şedinţe pe lună. O şedinţă constă într-o oră de tenis într-un grup de patru sau cinci cursanţi. Costul şedinţelor individuale este mai ridicat.

„Preţurile sunt adaptate la nivelul de performanţă la care vor să ajungă. Pot face perfor­man­ţă şi cu bani mulţi şi cu bani puţini. (...) Sunt copii care mă surprind, pen­tru că după trei-şase luni joacă cu acel fileu mic, ca un sportiv  adevărat. Sunt copii care progresează fantastic de repede, îţi arată că au acele calităţi pentru un sportiv de performanţă.“

Victor Hănescu adaugă că susţine patru sportivi din cadrul Academiei cu burse parţiale, copii care au rezultate foarte bune la nivel naţional şi internaţional la categoria lor. El spune însă că sunt din ce în ce mai mulţi oameni şi companii care vor să-i ajute pe tinerii sportivi în drumul lor spre performanţă, mai ales că tenisul este un sport costisitor dacă se doresc rezultate.

În prezent, în cadrul Academiei de tenis Victor Hănescu sunt pregătiţi 80 de sportivi, iar 20-30 dintre ei fac performanţă.

Victor Hănescu spune că patru sau cinci ore din zi şi le petrece pe teren, iar cu majoritatea copiilor lucrează măcar o dată, fie schimbă cu ei câteva mingi, fie stă în spatele lor pentru a le urmării mişcările. „La început m-am bazat că am un nume, că lumea mă cunoaşte şi vine automat, dar nu a fost aşa, a trebuit să demonstrez că sunt de încredere. Am crezut că fiind antreprenor, nu voi munci la fel de mult ca înainte, dar am constat că patronul munceşte mai mult decât angajaţii.“

În acest moment, Hănescu nu ia în calcul extinderea Academiei sau replicarea acestui modelul în alte oraşe, pentru că vrea să ţină sub control calitatea serviciilor şi implicarea sa totală. „În 2018 am avut încasări de 250.000 de euro. Acum, după trei ani, pot să susţin această structură doar din abonamente.“

Antrenorul susţine că sunt sportivi talentaţi în România şi consideră că în următorii cinci, zece ani, am putea avea un nou jucător de tenis în top 30 ATP. România are în prezent un singur sportiv în top 100 ATP, respectiv Marius Copil.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania