Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Vlad Giurgică s-a întors din Italia şi a investit 35.000 de euro într-o cafenea mobilă din Iaşi, iar astăzi vinde cafea de specialitate în patru locaţii din oraş

19.01.2023, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Caffe Ale, proiectul pornit de el, are patru unităţi mobile – două triciclete şi două rulote ♦ Cele mai cerute sortimente de cafea sunt espresso şi cappuccino ♦ Cea mai ieftină cafea din portofoliul Caffe Ale este espresso, care costă cinci lei, iar cea mai scumpă este flat white cu aromă, care ajunge la 14 lei.

Vlad Giurgică a locuit în Italia timp de 18 ani, însă a hotărât să se întoarcă în România, la Iaşi, oraşul său natal, şi să deschidă un business cu cafea de specialitate. Antreprenorul a gândit un concept de cafenea mobilă şi a pornit cu o tricicletă asamblată chiar de el, pe care a amplasat-o prima dată, în 2019, la târgul de Crăciun din oraş. Astăzi, Caffe Ale a ajuns la patru locaţii mobile – două triciclete şi două rulote.

„Fiind un fan al cafelei, am zis să fac ceea ce îmi place, să ofer publicului o cafea de specialitate. Am decis să fac o cafenea care nu mai exista. Aşa a pornit ideea de cafenea mobilă, pe tricicletă. Eu am compus această tricicletă, am cumpărat-o pe bucăţi şi am montat-o. Am colindat toată Italia şi am degustat foarte multe cafele. Însă, experienţa o faci lucrând“, a spus antreprenorul. El adaugă că a preparat foarte multe cafele până să reuşească să-şi dea seama cum trebuie să fie una bună şi cum să-i înveţe şi pe alţii să facă. Espressorul şi cafeaua de calitate nu sunt suficiente pentru a oferi clienţilor o băutură bună. „Am locuit 18 ani în Italia şi apoi m-am întors în Iaşi, oraşul meu natal. Cred că este potenţial de business şi la noi în România şi este important să lucrăm pentru ţara noastră, nu pentru alte state.“ Investiţia de început s-a ridicat la aproximativ 35.000 de euro, bani proveniţi atât dintr-o finanţare pentru start-up-uri, cât şi dintr-o cofinanţare de 5.000 de euro. 

Antreprenorul alege spaţiile în care să amplaseze rulotele sau tricicletele în funcţie de cerinţele clienţilor şi în funcţie de cât de apreciată este cafeaua în respectivele zone. Cele mai bune locaţii, din perspectiva vânzărilor, menţionează antreprenorul, sunt parcurile din cartierul Copou.

Deşi într-un astfel de business nu se poate vorbi despre costul unei chirii, pentru a amplasa o cafenea mobilă în diverse locaţii, sunt necesare autorizaţii şi există şi anumite taxe.

„Nu putem să ne plimbăm oriunde. Avem doar anumite zone în care putem amplasa rulotele sau tricicletele. Cu una dintre triciclete am fost şi la evenimente organizate de grădiniţe, dar şi la nunţi sau concursuri de biciclete. Fiind mobilă şi uşor de transportat, tricicleta poate fi mutată oriunde este cerere“, a adăugat el.

Cele mai cerute sortimente de cafea sunt espresso şi cappuccino. Cea mai ieftină cafea din portofoliul Caffe Ale este espresso, care costă cinci lei, iar cea mai scumpă este flat white cu aromă, care ajunge la 14 lei.

O zi bună pentru o cafenea mobilă, din perspectiva vânzărilor, spune Vlad Giurgică, înseamnă un minimum de 100 de cafele vândute. Şi asta doar într-o singură locaţie. Anul trecut, cea mai bună zi pentru Caffe Ale a fost aceea în care s-au vândut în jur de 1.000 de cafele în total, în toate cele patru puncte de vânzare.

Cafeneaua mobilă are o paletă foarte largă de clienţi, mai spune antreprenorul, care diferă în funcţie de zona în care aceasta este amplasat businessul.

„În parcuri, spre exemplu, clienţii noştri sunt familiile cu copii, oameni cu vârsta între 25 şi 45 de ani. În Copou, avem clienţi tineri, cum ar fi studenţii sau elevii. Însă, în medie, clientul nostru are între 18 şi 45 de ani.“

Vlad Giurgică nu este singur în acest business, ci îl administrează alături de soţia sa. Mai mult, în sezonul rece, spune el, Caffe Ale are în jur de trei angajaţi, iar în sezonul cald, cele patru locaţii funcţionează cu circa şapte oameni.

Anul trecut, cifra de afaceri a cafenelelor mobile a ajuns la 120.000 de euro.

„A fost în creştere faţă de 2021, când am avut o cifră de afaceri de 20.000 de euro. Anul acesta, îmi propun să depăşim rezultatele din 2022.“

În acest moment, principala îngrijorare, spune el, este legată de scumpirile la materia primă care, dacă vor continua, îl vor obliga să crească, la rândul lui, preţul cafelei.

Totuşi, antreprenorul încearcă să rămână optimist. Acesta îşi doreşte să continue extinderea cu şi mai multe cafenele în Iaşi şi, în viitor, poate şi în alte oraşe.

Pentru Vlad Giurgică, experienţa de mic antreprenor în România a venit cu multe provocări, iar una dintre cele mai mari a fost aceea de a învăţa singur cum funcţionează un business, astfel încât totul să fie legal.

„Experienţa de antreprenor este o experienţă educativă. Să înfiinţezi o societate este foarte uşor, dar când trebuie să o faci să fie şi funcţională şi să fii legal din toate punctele de vedere, deja ai de-a face cu o altă experienţă. Este nevoie de multă muncă şi nu te învaţă nimeni, trebuie să înveţi singur“, a mai spus el.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania