Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Aaron Balazs a creat brandul Bikkla, un centru de închiriere cu biciclete electrice în zona Lacul Roşu, iar ambiţia sa este să dezvolte franciza căsuţei pe roţi cu 6, 12 sau 24 de biciclete

09.06.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

  Aaron Balazs este absolvent de Arte la Cluj, fost director de creaţie în Bucureşti, antreprenor 100% în Gheorgheni (judeţul Harghita), oraşul său natal Fondator, CEO şi menajeră la Bikkla, scrie Aaron pe pagina sa de Linkedin l Bikkla un proiect născut în 2018 în zona Lacului Roşu, din apropiere de Gheorgheni, un proiect care creşte şi se dezvoltă în prezent împreună cu un alt antreprenor (Szakacs Botond Eco Tiny House) franciza Bikkla căsuţa pe roţi echipată cu 6, 12 sau 24 de biciclete electrice, gata de închiriat în zone turistice.

 Aaron Balazs, din Gheor­gheni, judeţul Harghita, se gândea la începutul anului 2018 să se mute definitiv în Austria împreună cu soţia sa, însă la jumătatea aceluiaşi an s-a trezitîn mijlocul dezvoltării unei idei de business, ace­ea de a pune în mişcare zona Lacului Roşu şi nu oricum, ci pe roţi. Astfel, a dez­voltat Bikkla, un brand de biciclete electrice şi centru de închiriere, biciclete ce sunt pro­duse în prezent în China­­ după schiţe ­­­­­­româneşti.

Bikkla a pornit ca o idee şi acum îmi ocu­pă tot timpul. Sora mea lucra în Lacul Roşu şi mi-a zis că acolo pot să vând orice este frumos împachetat. Dar ce nu era acolo? Biciclete. Şi am hotărât să fie electrice. (...) Ele sunt produse în China, dar după cerinţele noas­tre. Iniţial am comandat şase biciclete elec­trice şi am strâns bani de la familie şi prie­teni pentru ele, circa 12.000 de euro a fost in­ves­tiţia, povesteşte Aaron Balazs, fonda­torul Bikkla.

El îşi aminteşte că pe 27 iulie 2018 a dus bicicletele electrice în debarcaderul de lângă Lacul Roşu şi a fost bine primit. Pentru a-şi porni acest business a fost încurajat în special de tatăl său, care a avut mai multe afaceri, deşi acesta tocmai fusese marcat de un faliment. Eu, anterior am făcut publicitate, grafică, am învăţat cum să scot o idee din nimic.

Acum, în aproximativ 40 de minute, turiştii se pot bucura, într-o tură uşoară pe bicicletă, de peisajul din jurul Lacului Roşu, iar preţul este de 40 de lei. Traseul poate fi făcut şi de copii, Bikkla având biciclete adaptate şi pentru aceştia. Am făcut trasee prestabilite şi hartă pentru clienţi.

În 2018, în jumătate de an de funcţionare, practic, încasările Bikkla au acoperit inves­ti­ţia iniţială. Ulterior, compania a mai achi­zi­ţionat biciclete electrice, pentru că cererea a crescut, iar în prezent are 20 de biciclete elec­trice. Am avut proble­me cu achiziţiile din China. La un moment dat am închis pentru o săptămână pentru că nu aveam anumite piese pentru biciclete.

Aaron Balazs a început să dezvolte în parte­neriat cu Szakacs Botond, fondatorul Eco Tiny House, un mic business ce produce căsu­ţe ecologice, un concept de căsuţe pe roţi ce găzduiesc 12 biciclete electrice. Mothership, proiectul celor doi antre­pre­nori, va deveni o franciză la cheie destinată pieţei locale, dar şi exportului.

Spre sfârşitul sezonului am participat la o conferinţă de afaceri pentru studenţi şi l-am cunoscut pe Szakacs Botond, care are Eco Tiny House, şi am schimbat cărţile de vizită. După câteva săptămâni ne-am văzut la o cafea şi a apărut conceptul mothership-ului, adi­că al căsuţei mobile echipate cu biciclete electrice.

Cei doi antreprenori şi-au propus încă de la început să facă un model standard de căsu­ţă cu biciclete, care să poată deveni o franciză în viitor. De altfel, ei au primit pri­me­le cereri de francizare din Ungaria şi Suedia.

Avem o versiune cu

12 bicicle­te, dar ne gândim deja să adaptăm conceptul de franciză şi pentru şase sau 24 de biciclete electrice. Costurile unei francize s-ar putea situa între 12.000 de euro şi 40.000 de euro în funcţie de modelul ales. Bikkla dezvoltă şi o soluţie IT, o platformă complexă care să poată fi utilizată în momentul acordării francizei.

Aaron Balazs consideră că în contextul actual primele francize se vor concretiza anul acesta, dar pot deveni 100% operaţionale abia pentru sezonul următor, pentru că termenul de livrare al francizei la cheie este de 90 de zile, iar sezonul de vară va ajunge la final în acest timp.

Intenţionăm ca în doi ani să atingem pragul de rentabilitate, să fie veniturile egale cu cheltuielile. Avem sistemul bine pus la punct. Ar fi bine ca anul acesta să ajungem la 3-5 contracte de franciză confirmate. Sper să avem în câţiva ani 120 de biciclete electrice  vândute, adică 12 mothership-uri, pe o arie de 1.000 km. În 2023-2024 vrem să avem 10-15 mothership-uri în Europa, a mai spus fondatorul Bikkla.

În 2019, businessul Bikkla a generat vânzări duble faţă de 2018, doar cu punctul din Lacul Roşu, iar în prezent centrul de închirieri din aceeaşi locaţie din judeţul Harghita îşi aşteaptă turiştii cu 20 de biciclete electrice.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. 

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania