• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Alina Apescăriţei din Iaşi a investit 30.000 de euro într-un business inspirat din cultura indiană şi a deschis un magazin în care vinde bijuterii, obiecte de decor şi articole de îmbrăcăminte, sub brandul Maya Concept

19.04.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Preţurile pornesc de la 10 lei şi pot ajunge la peste 3.000 de lei În 2021, cifra de afaceri a ajuns la 1,6 mil. lei, în creştere cu 15% faţă de anul precedent.

Brandul Maya Concept a apărut în urmă cu unsprezece ani, din dorinţa Alinei Apescăriţei, o antreprenoare din Iaşi, de a dezvolta un business în care să poată da frâu liber creativităţii şi pasiunii ei pentru cultura indiană. Ea a pornit la drum cu o investiţie iniţială care s-a ridicat la 30.000 de euro.

Astăzi, într-un magazin din Iaşi se vând sub acest brand bijuterii, obiecte de decor şi articole vestimentare cu specific indian.

„Maya Concept a început acum unsprezece ani, din nevoia mea de a fi creativă şi de a-mi exprima creativitatea, dar şi din dorinţa de a aduce bucurie oamenilor. Eu aveam, în acel moment, un alt business, cu produse naturiste, dar îmi doream să îmi aduc contribuţia într-un proiect mai original, unde să bucur oamenii mai mult. Una este să vinzi produse naturiste, pe care oamenii le cumpără din nevoia de a rezolva o problemă de sănătate, şi alta e să vinzi un obiect care le aduce bucurie. Noi con­fecţionăm bijuterii din pietre semi­preţioase, dar avem şi bijuterii din argint“, a spus Alina Apescăriţei.

În portofoliul Maya Concept se găsesc bijuterii din argint simple şi cu pietre semipreţioase.

Pe lângă acestea, portofoliul cuprinde şi obiecte de decor în serie limitată din cultura indiană, produse din materiale naturale, cum ar fi lemn, bronz, cupru sau alamă.

Totodată, sub brandul Maya Concept se găsesc şi produse din porţelan chinezesc, dar şi eşarfe din mătase naturală şi o serie de obiecte vestimentare, tot cu specific indian.

Acestea se vând direct din magazinul fizic din Iaşi şi prin intermediul site-ului, astfel că pot ajunge la clienţii din toată ţara. „Cei mai mulţi clienţi vin din Bucureşti, Timişoara, Cluj, Piteşti şi Suceava“, a menţionat fondatoarea.

Preţurile pornesc de la 10 lei, pentru produse precum beţişoarele parfumate şi pot ajunge la peste 3.000 de lei, pentru piesele statement din argint cu pietre semipreţioase.

Anul trecut, povesteşte Alina Apescăriţei, a fost unul plin de provocări pentru businessul său. Unele planuri de dezvoltare s-au amânat, spune ea, iar pandemia a diminuat numărul de clienţi din magazin, dar a accentuat partea de online.

„Noi, fiind de unsprezece ani pe piaţă, aveam clienţi care veneau la sigur, dar ne-au lipsit clienţii care ieşeau la plimbare şi intrau din curiozitate în magazin.“

Pe partea de online, menţionează aceasta, extinderea a început în 2020, odată cu pandemia de Covid-19. Anul trecut, online-ul a generat puţin peste 20% din totalul vânzărilor, precizează antreprenoarea.

În 2021, cifra de afaceri a ajuns la 1,6 mil. lei, potrivit Alinei Apescăriţei, în creştere cu 15% faţă de anul precedent.

Maya Concept funcţionează cu o echipă formată din şase persoane. Anul acesta, fondatoarea îşi propune să îmbunătăţească magazinul online şi să diversifice gama de produse.

Ea spune că, în viitor, se gândeşte şi la extinderea cu noi locaţii în alte oraşe.

„În trei ani, văd Maya Concept tot în Iaşi, dar şi cu alte două locaţii în ţară şi mult mai dezvoltat pe partea de online.“

Pentru Alina Apescăriţei, antreprenoriatul este o experienţă plină de provocări, dar şi frumoasă în acelaşi timp. Ea crede că în acest domeniu este nevoie de o dezvoltare atât pe verticală, cât şi pe orizontală, în sensul că „trebuie se te dezvolţi tu ca lider, ca om, ca profesionist şi trebuie să fii omul care nu se împotmoleşte la prima provocare“.

Antreprenoarea povesteşte că nu fost angajată decât pentru o perioadă scurtă, atunci când era studentă, după care a mai avut câteva joburi de scurtă durată. Ea şi-a dat seama destul de repede că poate dezvolta ceva pe cont propriu, iar cu economiile pe care le avea la momentul respectiv a creat primul său business, cel cu produse naturiste, care funcţionează şi în prezent.

„Aşa am pornit şi în antreprenoriat vreau să rămân. Faptul că fac ceea ce îmi place şi că feedback-ul oamenilor este foarte bun îmi dă credinţa că fac bine ce fac şi că sunt la locul potrivit.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone